Gå til innhold

ryggsmerter om natta og stivhet om morran


Gjest tukerline

Anbefalte innlegg

Gjest tukerline

Jeg har problemer med å sove på natta på grunn av store smerter i ryggen/hofter/bekken.

Hver morgen våkner jeg av smertene, så vekkeklokke er blitt overflødig.Det er så vidt jeg kommer meg opp om morgenen, er fullstendig stiv og har fryktlige smerter. Har i tillegg hevelser over korsryggen, noe jeg har hatt i flere år - helt siden forrige svangerskap for 8 år siden. Men etter siste svangerskap i -99 har problemene blitt verre. Jeg har fått en ny hevelse rett ovenfor den eksisternde - så nå er hevelsen kommet opp til midt på ryggen. Og den er meget vondt ved berøring. Ut på dagen blir jeg litt bedre, selv om jeg ikke blir smertefri lenger - det kunne jeg bli tidligere. Får liksom gått meg varm. Nå har det også begynt å verke i knærne og albuene, men har ingen synlige hevelser der.I tillegg får jeg store smerter om jeg sitter,ligger, står eller går for lenge av gangen. Finner ikke ei stilling som er komfertabel i mer en et kvarter av gangen.

Har vært hos legen min, som bare trekker på skuldrene og sier at det er isjas og ingen ting og gjøre med det. Fysiterapauten min er uenig i dette og ønsker og prate med legen min - som sier han ikke er interessert. han vet det han bør om ryggen min. Gir meg sykemelding uten å kny og skriver ut smertestillende i lange baner, han holder seg unna de sterkeste narkotiske smertestillende.men dette er det eneste han gjør. Ha selv bedt om Brexidol i pulverform, hadde hørt at det kunne hjelpe, så jeg ba legen om det - og fikk dette. I motsetning til alle andre smertestillende tabletter jeg hadde fått - hjelper posepulveret.

Er det Isjas jeg har? Om ikke hva bør jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til tukerline vedr. ryggsmerter. Du sier ikke noe om hvilke undersøkelser som er gjort. Synes i ditt tilfelle det er rimelig å få gjort en CT-undersøkelse. Synes det er rart at legen ikke ønsker å samarbeide med fysioterapeuten din, ofte kommer det nyttige råd ut fra slike tverrfaglige samtaler. hevelsene du beskriver er nok ømme musler, på grunn av noe som er galt lenger inn. Synes ikke dette høres ut som isjas, men mer et instabilitetsproblem, kanskje noen virvler som har glidd litt i forhold til hverandre, eller tranghet i ryggmargskanalen. Vet ikke hvor i landet du bor, men det er lov å be en annen lege vurdere ryggen på nytt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmenmedisin og idrettslege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte lege og se om du kanskje kan bli tatt mer på alvor. Jeg har selv opplevd å gå med vanvittige smerter i hofter og rygg, de ligner på den beskrivelsen du gir av dine smerter. I mitt tilfelle viste det seg å være bechterew, og det tok 8 år før jeg fant en lege som ikke stempla meg som hypokonder og faktisk fant ut av hva som var i veien.

Diffuse smerter er ikke så lett for legene å finne ut av, men ikke gi deg før du får hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å bytte lege og se om du kanskje kan bli tatt mer på alvor. Jeg har selv opplevd å gå med vanvittige smerter i hofter og rygg, de ligner på den beskrivelsen du gir av dine smerter. I mitt tilfelle viste det seg å være bechterew, og det tok 8 år før jeg fant en lege som ikke stempla meg som hypokonder og faktisk fant ut av hva som var i veien.

Diffuse smerter er ikke så lett for legene å finne ut av, men ikke gi deg før du får hjelp.

Jeg er enig med legen i hennes vurdering av din rygg. Jeg er selv ryggoperert og har fått en ny skiveprolaps..men samtidig ses en spinalkanalstenose dvs en fortettning av kannalen.. Jeg har mye av de samme problemene som du beskriver og har slitt i mange år.. perioder som har vært bedre.. men de verste periodene har vært i forbindelse med sv. og fødsel.. Det er jo viktig at du kommer deg til en vurdering av ryggen din: Det kan jo være flere problemstillinger les også almenntilstand. Jeg selv er nå på ny under utredning for å finne ut om det er sirkulasjonsvikt i ben .. Lykke til .. det kan være en lang vei..men du vet ved akutt tilstander som blærepareser og akutte lammelser er din situasjon Akutt.og du må oppsøke lege øyeblikkelig.. Lykke til og god bedring

En i samme situasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...