Gå til innhold

Astma..(?)


Stacy

Anbefalte innlegg

Jeg er 35 år, og har astma. Ikke alvorlig grad, har klart meg fint på Seretide og Bricanyl i alle år og aldri plagdes nevneverdig. Lite sjuk, vært i god form bestandig fordi jeg har hatt harde fysiske yrker.

Vel.. I vinter begynte helvetet.. Da ble jeg plaga ofte med at jeg var tett. De vanlige medisinene hjalp ikke, og jeg rant ned dørene på legevakta og var sykemeldt konstant hele vinteren og utover våren. Går full stilling på anlegg og kjører maskin. 
Dette ble helt håpløst etterhvert, og jobben måtte tilpasses.

Jeg var utmatta, klarte ikke store anstrengelser og begynte å merke en slags tungpust som jeg ikke har kjent før. Da var det ikke lengre det vanlige som astma gjerne medfører(litt tett, surkling, hoste etc), men rett og slett som å ha på seg et stramt korsett og det var kjempetungt å puste. Måtte virkelig gape for å få trekkt pusten skikkelig, en slags kortpust.

Så har jeg hangla sånn da, ingen astma-medisiner hjelper lengre, for nå er det ikke lengre astma-problemer. Nå er problemet mitt det samme. Jeg sliter en del med astma ja, men det virkelige problemet er denne kortpusten som aldri gir seg. Jeg tåler lite anstrengelser(så ja, arbeidsdagen er hard!), får mye vondt i brystet når jeg må drive å gape etter luft hele tida og jeg er generelt slapp og sliten og gjerne litt uggen. Har begynt å få en del blodtrykksfall, ikke så veldig store og varer bare noen sekunder i ny og ne(men aldri hatt det før).

I dag var det på'n igjen. Jeg skulle ut med renovasjonsbilen, som innebærer en hel dag ute i gatene og er veldig tøft fysisk. Det gikk ikke.. Sjåføren merka at jeg begynte å hangle, var svimmel og generelt veldig på skeiva. Han sendte meg til legen, og sistnevnte ga meg sterkere astma-medisin. Dette hjalp selvfølgelig ikke, og dagen ble temmelig tøff..

Nå sitter jeg her da, har hodepine og er veldig i ulage. Slett ikke tett, men veldig kort i pusten og veldig slapp.

Hva gjør jeg egentlig nå da??
Ingen leger finner ut noenting, jeg får utskrevet masse astma-medisiner uansett hvor mye jeg sier at de hjelper ikke mot det problemet.. Jeg har vært hos lunge-spesialist, men han fant ingenting å sette fingeren på. Blodprosenten har vært lav, men har gått på jern nå helt siden i vår, så dette burde være stabilt nå. 
Er dette et vanlig problem hos astmatikere?? Jeg har aldri vært borti dette her før, jeg skjønner ingenting..
Skal til legen igjen på onsdag, men ser for meg enda et legebesøk uten noe fornuftig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...