Gå til innhold

For mye jern - igjen


vanskelig

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 32 år som fikk konstatert for mye jern i blodet. I april var nivået 519, i mai 598 og i august 476. Det er konstatert at det ikke er noe genetisk. Jeg har forøvrig store ryggplager med tendenser til degenerering i de nederste virvlene. Min lege vil ta nye blodprøver i november for å sjekke ferritin-nivået.

Hva kan jeg gjøre for å få ned jernnivået i blodet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har hatt motsatt problem; tomt jernlager. kan ikke "anbefales"!

har hørt at menn har lettere for å få overskudd av jern enn kvinner fordi de ikke mister blod naturlig slik som oss. vet ikke om blodbanken kan bruke blodet ditt, men uansett må det vel kunne gå an å få tappet noe slik at overskuddet går ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære vanskelig.

Det er riktig at verdiene dine er noe forhøyede.Normalt Ferritin(jernlagre)nivå for menn ligger fra 20 til 300.Jeg regner med at du har fått tatt flere andre blodprøver hos legen din.Slik du beskriver det ser det ut som om Hemocromatose er utelukket.

Behandlingen av denne tilstanden er forøvrig årelatning.Forhøyet Ferritin sees ved betennelser.Svært høye verdier kan sees ved alvorligere lidelser.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...