Gå til innhold

Sykedager, astma, og hvor er sommeren?

Anbefalte innlegg

Nå begynner vinteren å gå meg på nervene snart. Hvis du roper på sommeren så kommer`n sies det. Tante Tø hvor er du?

Nå er vi skikkelig lei astma, forkjølelse, krupp you name it. Poden blir jo ikke frisk i det hele tatt jo.

Poden er en gutt på snart 2 år (i mai), og har hostet siden han ble født egentlig. Fikk stilt diagnosen astma rundt 3-4 mnd alder.

Denne vinteren har vært skikkelig ille for oss. På 10 uker nå, har han vært 6 dager i barnehagen. 2 hele og 4 1/2 dager.

Hurra for bestemor sier nå vi.

En gjør jo snart ikke noe annet enn å medisinere. Nå har vi i en periode gitt racemisk adrenalin i saltvann X 3 om dagen, Pulmicort 0,25 X 3, singulair, zyrtek og Efedrin-mikstur (denne fikk vi på sykehuset). Vi har selvfølgelig ventolin også som vi kan bruke. Vi har forstøver, cr 60.

K.A. er heldigvis en helt ekstremt blid gutt, og utrolig seig, men han er sliten nå, selvfølgelig. Alle medisinene tar jo på også.

Var en tur på sykehuset i forrige uke, da ble han bare tettere, uansett hva jeg ga ham. Det ga seg etterhvert i bilen på tur nedover, og ved ankomst sykehuset var hvesingen avtatt betraktelig. Ifølge legen skyldes dette mors eminente medisinering, og det er jo betryggende at jeg har peil på hva jeg holder på med da. Ifølge legen medisinerte vi så godt at sykehuset ikke kunne gjøre det bedre, så da så.

Han har blitt lettere i pusten i løpet av uken, men hoster fremdeles veldig. I går hadde jeg et håp om at han kanskje skulle få gå i b.hage til mandag, ivhertfall 1/2 dag, men idag våknet han potte tett igjen. Skikkelig forkjølelse, med astmaen i startgropa igjen.

Dette ble kanskje litt sytete innlegg, men jeg fikk en liten nedtur idag, når han var så tett igjen.

Hva gjør man når sykedagene for sykt barn er brukt opp da?

Jeg vet at mange andre også har en dårlig periode nå, og håper at alle blir friske snart.

klem fra en sliten

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42384-sykedager-astma-og-hvor-er-sommeren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjære deg jeg skjønner veldig godt at det er frustrerende. Saa hvisst at det kan være noen form for trøstda, ja saa er du overhode ikke aleine.

Jeg synes heller ikke at det var klagende fra deg. Saa hvisst at du forsatt mener det saa har jeg ett lite tips til deg. Ta aa klikk deg inn paa allergi og les der mitt innlegg ved navn utblaasning. Der kan du faa lese selv paa virkelig selvmedlidenhet.

Jeg skrev i begynnelsen av dette innlegget at jeg skjønner, og det gjør jeg da virkelig.

Baade sønnen min og jeg er veldig allergisk blant annet i luftveiene, og dermed bestandig forskjølt. Heldigvis saa har ingen av oss astma.

Selv saa ligger jeg med 41 i feber, med kraftig streptokokk halsbetennelse og bronkitt.

Som om ikke det var nokk saa har jeg sønnen min Kasper paa 4aar liggende rett ut med 42.7 i feber, med skikkelig bihulebetennelse, smertefull øreverk, og samt diarè/oppkast som bivirkninger av antibiotika. Han snufser og nyser saann at han hyler og graater, fordi at det er saa vondt og tungt i musklaturen i bryst, skuldre, og mage.

Det aa faa Kasper avgaarde paa barnehagen det synes helt umulig for tiden.

Hvisst at det er ønskelig saa kan du jo lese mere om akkurat det, i innlegget fra meg ved navn hva naa da, ved aa klikke deg inn paa allergi.

Ikke gi opp, MEN staa paa!

Kos

Wenke Lunde, Sykepleier

Dette høres ekstremt ut, ikke rart dere roper på sommeren. Jeg bare lurer på om gutten også kan være allergisk? Kan det være noe i huset han reagerer på? Det finnes mange muligheter. Hvis huset er gammelt, kan det være muggsopp, i teppene kan det være litt av hvert f eks. Bor dere et sted hvor det er ekstremt fuktig, f eks. Har dere lagt merke til om det er i spesielle situasjoner han blir tett osv, jeg bare spør. Her må man bruke alle midler, nemlig.

Hva man gjør når sykedagene for barnet er oppbrukt, vet jeg ikke sikkert, men vi har et forum her som handler om trygdespørsmål, og her ber jeg deg stille akkurat dette spørsmålet.

Ta også en telefon til f eks Voksentoppen om du trenger råd , kanskje de kan hjelpe.

Dette høres ekstremt ut, ikke rart dere roper på sommeren. Jeg bare lurer på om gutten også kan være allergisk? Kan det være noe i huset han reagerer på? Det finnes mange muligheter. Hvis huset er gammelt, kan det være muggsopp, i teppene kan det være litt av hvert f eks. Bor dere et sted hvor det er ekstremt fuktig, f eks. Har dere lagt merke til om det er i spesielle situasjoner han blir tett osv, jeg bare spør. Her må man bruke alle midler, nemlig.

Hva man gjør når sykedagene for barnet er oppbrukt, vet jeg ikke sikkert, men vi har et forum her som handler om trygdespørsmål, og her ber jeg deg stille akkurat dette spørsmålet.

Ta også en telefon til f eks Voksentoppen om du trenger råd , kanskje de kan hjelpe.

Takk for alle svar. Det hjelper godt når en sliter litt.

Vi fikk tatt blodprøver på sykehuset av poden før jul, og alle prøver var negative. Ingen allergisk disposisjon. Det ble også foretatt en immunologi for å se om det kunne være noe av grunnen til at han stadig får disse nedre luftveisinfeksjonene.

Han tåler veldig dårlig fuktig luft og kulde, eller moderat kulde og vind. Bortsett fra det, har vi ikke klart å se noen sammenhenger med noe annet.

Ifølge barnelegen var det ikke sikkert at vi ville klare å få ham hostefri i vinter, nå som han har vært så dårlig.

Men vi gjør som Karius og Baktus: vi henger i!

Jeg er kjempeglad for at dette forumet finnes. Det er godt å skrive inn her, hvor folk vet hva dette dreier seg om. Det er jo måte på hvor mange ganger andre orker å høre om astma og hva en sliter med, forståelig nok.

Med hilsen

Wenke Lunde, Sykepleier

Takk for alle svar. Det hjelper godt når en sliter litt.

Vi fikk tatt blodprøver på sykehuset av poden før jul, og alle prøver var negative. Ingen allergisk disposisjon. Det ble også foretatt en immunologi for å se om det kunne være noe av grunnen til at han stadig får disse nedre luftveisinfeksjonene.

Han tåler veldig dårlig fuktig luft og kulde, eller moderat kulde og vind. Bortsett fra det, har vi ikke klart å se noen sammenhenger med noe annet.

Ifølge barnelegen var det ikke sikkert at vi ville klare å få ham hostefri i vinter, nå som han har vært så dårlig.

Men vi gjør som Karius og Baktus: vi henger i!

Jeg er kjempeglad for at dette forumet finnes. Det er godt å skrive inn her, hvor folk vet hva dette dreier seg om. Det er jo måte på hvor mange ganger andre orker å høre om astma og hva en sliter med, forståelig nok.

Med hilsen

Har dere prøvd Jonas-maske til ham? Den varmer opp luften og holder en temperatur på innåndingsluften, som han kan tåle. Irriterte luftveier reagerer ofte kraftig på kald luft som går rett ned gjennom munnen ( vanligvis går luften gjennom varmereguleringen i nesen, men når man er ute puster man ofte gjennom munnen) .Bare et lite råd, i tilfelle dere ikke har prøvd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...