Anonymkode Skrevet 18. november 2017 Del Skrevet 18. november 2017 (endret) Oktoberbarna. En asylpolitisk skillingsvise. https://www.dagbladet.no/kultur/nar-tarer-pa-tv-2-far-styre-norsk-innvandringspolitikk/68892700 Det er bare å sette seg ned med popcorn og følge kampen i AP mellom TV2-tittende rødvinssosialister med lønn og ytelser fra det offentlige og gutta med skitt på fingrene som skjønner konsekvenser for arbeidsplasser, lønnsnivå og velferdsstat. Hovedsaken i TV 2-nyhetene 25. oktober var en krysning av asylpolitisk partsinnlegg og «Tore på sporet». «Veronica holder ikke ut tanken på å ikke vite hvordan det går med sin Mohammed». Han har - som en av mange unge afghanere med asylavslag - flyktet til Paris for å unngå tvangsretur. TV 2 dekket det tårefulle gjensynet i en sak som varte i tilsammen ni minutter, en evighet i TV-nyhetene. Men den politiske virkningen vil vare lenger. For 14. november kunne samme kanal gjøre et skryteintervju med en lokalpolitiker for Ap på Sunnmøre: «Jeg satt og så på oktoberbarna på TV 2 og reagerte momentant. Tok kontakt med lokallaget mitt, satte frem et forslag som vi sendte inn sentralt, tok med meg samme forslaget til fylkesstyret, og jeg mener at Møre og Romsdal var det første fylkesstyret som gjorde vedtak. Etter det har snøballen rullet, og per i dag er det seks fylkeslag og 65 lokallag som har gjort vedtak. Så det skjer jo fra grasrota i Arbeiderpartiet.» En AUF-er fra Trondheim fulgte opp: «Det grasrotopprøret ble så sterkt til slutt, at det nå har gitt politiske resultater, fordi partiledelsen til slutt følte seg pressa til å snu, det er jeg stolt over.» Presset kom også fra kjente partiveteraner som hadde latt seg bevege av tristessen i Paris. Til slutt seiret et «aktivt, pulserende partidemokrati», og fikk vist at Ap «har et bål av vilje og et stort engasjement i verdisaker» (Støres ord). Enslige mindreårige asylsøkere? Ifølge Landinfo er det «vanskelig å forestille seg en afghaner som er helt alene; som ikke har kontakt med familien sin og som ikke har annet nettverk». Disse unge mennene er sendt til Vesten av sine storfamilier som en investering. De er ikke flyktninger, ikke forfulgt, ikke truet med død, tortur og fengsel. De kommer ikke fra en «krigssone», men et trygt tredjeland. Og er du gammel nok til å dra i militæret, regnes du ikke som et barn i Norge. To av «barna» TV 2 intervjuet, så ut som de snart fylte 30, og ikke 18. Det er en tynn linje mellom journalistikk og komikk på asylfeltet. Trodde du det var svenskene som var naive og faktasky? Samme dag som TV 2 viste sin sentimentale Paris-reise, sendte «Uppdrag Granskning» i SVT en timelang dokumentar om samme tema. Også den vekket sympati for redde, triste, sinte gutter, men avslørte mer: Høyeste ansvarlige i «systemet» var et menneske. Asylaktivisten løy om dødsrisikoen. Hovedpersonen hadde søkt asyl i fem ulike land, flere ganger under falsk identitet. Tre land har fastslått at han er født i 1990, men han påstår selv å være 17. SVT dro til Kabul og fikk vite at de aller fleste «returbarna» blir møtt av slektninger. Sikkerheten for de hjemvendte er ikke verre enn for andre afghanere. Afghanistan er flere ganger kåret til verdens verste land for kvinner, særlig de fattigste. Men det er nesten bare unge, friske, ressurssterke menn som legger ut på den illegale reisen. Akkurat disse fortjener verdens dyreste bistand - varig opphold i Norge? Etter å ha løyet om alder og bakgrunn? Mer irrasjonelt og urettferdig kan det ikke bli. Men nordmenn er «laget for å hjelpe og gi». Endret 18. november 2017 av Anonymkode 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Ja, det er mye føleri i nyhetene. Og mange faktafeil. Pressen er dessuten de som bestemmer politikken, mer en politikerne. For de setter dagsordenen. Hadde NRK eller TV2 laget en kritisk reportasje om fakta som er att mange av oktoberbarna er sendt fra Afganistan til fremmede land for å skaffe penger, så hadde dette nok ikke blitt forandret. Men verden vil bedras. Heldigvis blir PK media mer og mer utfordret av ekte nyheter man får i sin feed på facebook. Fra rights.no og Hege Storhaug. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/#findComment-3804332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2017 Del Skrevet 19. november 2017 Det er jo viktig at det det kommer frem at det er nok ikke alle som har det likt av invandrerandelen som blandt folk flest. Det er jo nok av signaler dessverre om et storsamfunn som bare hardner mer og mer og at det går mest ut over mange innvandrere det er ikke vanskelig å forstå. De trenger å bli gjort rom for på god måte, men dette er ikke lett da så mange har så mye å takle av utfordringer i dag også avisa " innfødte"har jeg følelse av.. Jeg snakker bare for meg selv for jeg vet at kommunene står utrettelig på og ofte " snur seg i lufta". Det er en vanskelig balansegang ressursmessig forstår man fra media for alle involverte og spesielt tror jeg det går ut over helsesektoren for absolutt alle grupper nå. Sjøl var jeg ikke forberedt på i hvor stor grad og hvor alvorlig problemene er. Men jeg tror ikke det skyldes innvandring og ikke eldrebølge engang. Tror mye har årsak i politikk alene. Vanskelig å si hva utover trygg bolig og jobb som betyr mest og ikke bare for de mest ressursterke. Og at noen har oppfølgingsansvar for den enkelte. Norge har jo tradisjoner fra historien med å stille seg solidarisk med de som til enhver tid er i nød. Ansvaret ligger vel til siste instans på politikerne. Innvandrerbefolkningen er sikkert også like forskjellig som oss med sine preferanser og sin moral hvor de kanskje prøver " å kjenne seg igjen i vårt landskap". Det er veldig viktig med et godt hjelpeapparat omkring også innvandrerbefolkningen. Anonymkode: 5932b...ab2 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/#findComment-3804438 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mari Y Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 På 19.11.2017 den 15.53, Worrysome plenty skrev: Ja, det er mye føleri i nyhetene. Og mange faktafeil. Pressen er dessuten de som bestemmer politikken, mer en politikerne. For de setter dagsordenen. Hadde NRK eller TV2 laget en kritisk reportasje om fakta som er att mange av oktoberbarna er sendt fra Afganistan til fremmede land for å skaffe penger, så hadde dette nok ikke blitt forandret. Men verden vil bedras. Heldigvis blir PK media mer og mer utfordret av ekte nyheter man får i sin feed på facebook. Fra rights.no og Hege Storhaug. Hege Storhaug bør man vel ta med en stor porsjon klype salt, da. Dama som har latt seg intervjue av Peder Fjordman Jensen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/#findComment-3805444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 3 minutter siden, Mari Y skrev: Hege Storhaug bør man vel ta med en stor porsjon klype salt, da. Dama som har latt seg intervjue av Peder Fjordman Jensen. Hege Storhaug og HRS er faktisk blant de som forholder seg mest til takk og rene fakta i media. Anonymkode: dadf7...d74 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/#findComment-3805447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 Hege Storhaug og HRS er faktisk blant de som forholder seg mest til taLL og rene fakta i media. Anonymkode: dadf7...d74 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/#findComment-3805448 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 24. november 2017 Del Skrevet 24. november 2017 HRS er mer redelige en NRK og TV2. Men det er subjektivt. Noen svelger PK propaganda ukritisk, mens andre ser virkeligheten for det den er. Jeg sier ikke att media lyver, men de utelater en god del, som de burde rapportert om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/423867-n%C3%A5r-t%C3%A5rer-p%C3%A5-tv-2-f%C3%A5r-styre-norsk-innvandringspolitikk/#findComment-3805453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.