Gå til innhold

Ytringsfrihet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hvilke tanker har dere rundt ytringsfrihet, og hvor åpen er dere egentlig for ytringsrommet? 

Bare i år så ble USA preget av et drap i en demonstrasjon mot nazister i USA i den anledning at de fjernet historiske statuer som er forbundet med slaveriet. Samme år demonstrerte nazister i Tyskland. 

Så kommer dilemmaet: Hva åpner slike demonstrasjoner opp for? Vil det åpne opp for mer vold, som mellom fascister og anti- fascister, eller som drapet i Charlottesville? Men hva er også tendensen om vi forbyr det? Vil det gå mer undergrunn? Prinsippielt er jeg overhodet ikke for å sensurere meninger man ikke liker, til og med meninger som kan virke ekstreme. Men jeg kan se problemet ved at man ikke lar de demonstrere om man er redd det skal brukes for å oppnå voldelige mål, eller dersom politiske motstandere barker sammen for å sloss. 

Det sagt, synes jeg det er en farlig ide at man skal gå inn for å gjøre meninger man ikke liker  ulovlige. Det gjelder ikke bare lov og rett, men bloggere og offentlig engasjerte som blir truet til taushet eller forsøkt kneblet. Én av disse var Gunnar Tjomlid og en rekke tilhengere av Human Etisk Forbund, som Didrik Søderlind. En annen person er Sophie Elise. Synes det er en skummel retning om man skal trakassere folk til taushet, fordi da lar man seg tydeligvis styre av følelser fremfor rasjonalitet. 

Helt klart er nazismen et farlig ståsted, men jeg tror vi kommer lengre ved offentlig kunnskap om Holocaust og andre verdenskrig. Sensurerer man meningene bort, ser man enkle løsninger i stedet for å ta det ved roten. Og når det gjelder de som vil banke dritten ut av nynazister: Da står du vel i fare for å overbevise dem enda mer om at de har rett? Hvordan skal man banke nazismen ut av dem? 

Skrevet

Nå ble det litt mye ensidig fokus på nynazister her. Men sånn generelt: selv om man synes meninger er absurde eller skremmende skal man tie de ihjel eller forsøke å gå dem i møte? 

Skrevet
18 minutter siden, Mari Y skrev:

Så hvilke tanker har dere rundt ytringsfrihet, og hvor åpen er dere egentlig for ytringsrommet? 

Alle ytringer bør i utgangspunktet godtas. Begynner vi å sensurere vil vi fort kunne sammenlignes med land vi ikke vil bli sammenlignet med.

Anonymkode: 0a935...f82

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle ytringer bør i utgangspunktet godtas. Begynner vi å sensurere vil vi fort kunne sammenlignes med land vi ikke vil bli sammenlignet med.

Men da er spørsmålet: Hvor stor takhøyde har vi egentlig i Norge? 

Skrevet
15 minutter siden, Mari Y skrev:

Men da er spørsmålet: Hvor stor takhøyde har vi egentlig i Norge? 

I utgangspunktet ganske stor, men det skal ikke mye til før en blir nedsablet av kultureliten og godhetens riddere fra venstresiden hvis en skulle ha "gale" meninger. Media er også ganske ensrettet.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet ganske stor, men det skal ikke mye til før en blir nedsablet av kultureliten og godhetens riddere fra venstresiden hvis en skulle ha "gale" meninger. Media er også ganske ensrettet.

Jeg har nå vært utfor noen ekstreme anti- fascister, òg. Noe så langt borte i natta skal man lete lenge etter. Jeg snakker om anti- fascister som bokstavelig talt skal ut å slå nynazister. Men da lurer jeg på hva jeg så i den gruppa i ettertid. 

Ble blokkert etter at jeg hadde en meningsutveksling med enkelte. Men noen tok saken tydeligvis i forsvar og sa at man bør se begge sider av saken. Så alle var heldigvis ikke like inkompetente og blottet for hjerneceller. 

Men jeg har nå vært utfor noen andre typer også. Ekstreme barnevernstilhengere og barnevernsmotstandere er noe av det mest innpåslitne man kan komme over på nett. Og noen blokkerer deg vekk fra forumet. Det skal tydeligvis være enten\eller.

Alt i alt tror jeg det er et mindretall som ofte liker å dominere debatten. De har så sterk intoleranse at de blokkerer meninger som ikke går dem i favør. Og der har jeg til og med vært utfor en islam- motstander. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...