Gå til innhold

Har jødedommen, kristendommen og islam samme gud?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Worrisome Plenty

Nei. Men alle stammer fra "Abrahams gud".

Men de er vidt forskjellige guder. Jesus var ikke messiah som jødene venter på. Han hadde. helt andre kvalifikasjoner. De kristne hevder att Jesus var messiah, og bruker derfor jødenes bibel "GT". Dette gjør de for å bevise en kontuintitet og att de er den rette lære som jødene hadde før Jesus.

Muhammed mente att han var den endelige profet i den rekken, mens Jesus bare var en profet og ikke en del av noe "treenig" gud som hverken islam eller jødedommen tror på. Muhammed mente att bibelen var så utvannet og feiltolket av mange forskjellige folkeslag, att han kom med den ekte "og opprinnelige" lære "koranen" som ikke skal oversettes til andre språk. Slik att den alltid er den samme.

Endret av Worrysome plenty

Jeg er i grunnen litt usikker. 'Allah' er bare det arabiske navnet for Gud, og arabiske kristne har også brukt Allah som et navn på Gud. På en annen side mener jeg å huske at A- Lat var navnet på en hedensk Gud i Kabaen. Kabaen er nemlig et før- islamsk gudetempel 

14 minutter siden, Mari Y skrev:

Jeg er i grunnen litt usikker. 'Allah' er bare det arabiske navnet for Gud, og arabiske kristne har også brukt Allah som et navn på Gud. På en annen side mener jeg å huske at A- Lat var navnet på en hedensk Gud i Kabaen. Kabaen er nemlig et før- islamsk gudetempel 

Hva er en «hedensk» gud?

Anonymkode: 8693e...809

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en «hedensk» gud?

Anonymkode: 8693e...809

Hedensk vil si at det er en slags polyteistisk religion, tror jeg. Som at vikingene trodde på norrøne guder og ble kalt for hedninger. Den moderne versjonen av dette tror jeg vi kaller åsatro

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...