Gå til innhold

Folk gir bort søppel i julegave til barn

Anbefalte innlegg

Ikke nok med at de fattige skal stigmatiseres,men at det finnes mennesker som skal direkte mobbe de fattige ved å gi søppel i gave til barn! Eier ikke folk skam?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/folk-gir-bort-soppel-i-julegave-1.1062810

– I år har vi fått inn gaver med tomme sjampoflasker, kondomer og ledninger som folk ønsker å gi til barn, sier lederen i frivillig organisasjon.

– Hvert år får vi inn søppel som folk ønsker at vi skal gi i julegave til barn, sier Trine Langeland.

Siden 2011 har hun drevet den frivillige organisasjonen Hjelp oss å hjelpe Rogaland. Året rundt går de ut på Facebook-siden sin og oppfordrer privatpersoner og bedrifter til å donere mat og klær til organisasjonen. Bidragene videreformidles til vanskeligstilte mennesker i hele regionen som oppsøker dem.

– Vi får inn mye fint til dem, og det er vi takknemlige for, men en betydelig mengde er ubrukelig. Hver jul er vi derfor nødt til å åpne alle gaver før vi gir dem videre. Ofte ender vi opp med å kaste fem-seks søppelsekker med ødelagte gjenstander og klær, sier Langeland.

Vanligvis tar de imot brukte gjenstander. I julen ønsker de at barna skal få gleden av noe nytt. Anette Årvik, som også er med som frivillig, forteller at særlig hotelleffekter som såpestykker og dusjhetter, er en gjenganger når folk donerer julegaver til barn.

– Vi har også fått inn bladet Allers fra 2010 og engangsbestikk, forteller hun.

Forrige uke toppet det seg for dem.

– Da hentet jeg en pakke som inneholdt en skjøteledning, en ødelagt duk, en åpnet kondompakke og brukte ballonger, forteller Trine Langeland.

Anonymkode: 2f3bb...409

Fortsetter under...

Uff... Dette er totalt respektløst. Jeg regner med det er ungdommer/voksne som ønsker å gi bort disse "gavene" og jeg tenker: Er det dette vi ønsker at våre barn skal lære av oss voksne? Man snakker om at barn mobber, men dette vil jeg si er også grov mobbing. Det er lov å håpe at det er ungdommer som vil ha det litt gøy, men de skal også en gang bli voksne. Skremmende.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man ta det seriøst. Alt i livet kan man bare ikke ta seriøst tror jeg .

Anonymkode: b9774...079

Disse hjernetomme slaskene mener ikke at de vil gi dette til barnet som en godhjertet julegave, de vil liksom være morsomme. Kanskje har de hatt en dårlig barndom selv og ikke fått noen fine julegaver og tenker at derfor trenger ingen andre barn å få det heller? Ikke godt å vite, men en ting er sikkert - de er i alle fall ikke gode mellom øra!

Annonse

På 28.11.2017 den 16.51, AnonymBruker skrev:

Ikke nok med at de fattige skal stigmatiseres,men at det finnes mennesker som skal direkte mobbe de fattige ved å gi søppel i gave til barn! Eier ikke folk skam?

http://www.dagsavisen.no/innenriks/folk-gir-bort-soppel-i-julegave-1.1062810

– I år har vi fått inn gaver med tomme sjampoflasker, kondomer og ledninger som folk ønsker å gi til barn, sier lederen i frivillig organisasjon.

– Hvert år får vi inn søppel som folk ønsker at vi skal gi i julegave til barn, sier Trine Langeland.

Siden 2011 har hun drevet den frivillige organisasjonen Hjelp oss å hjelpe Rogaland. Året rundt går de ut på Facebook-siden sin og oppfordrer privatpersoner og bedrifter til å donere mat og klær til organisasjonen. Bidragene videreformidles til vanskeligstilte mennesker i hele regionen som oppsøker dem.

– Vi får inn mye fint til dem, og det er vi takknemlige for, men en betydelig mengde er ubrukelig. Hver jul er vi derfor nødt til å åpne alle gaver før vi gir dem videre. Ofte ender vi opp med å kaste fem-seks søppelsekker med ødelagte gjenstander og klær, sier Langeland.

Vanligvis tar de imot brukte gjenstander. I julen ønsker de at barna skal få gleden av noe nytt. Anette Årvik, som også er med som frivillig, forteller at særlig hotelleffekter som såpestykker og dusjhetter, er en gjenganger når folk donerer julegaver til barn.

– Vi har også fått inn bladet Allers fra 2010 og engangsbestikk, forteller hun.

Forrige uke toppet det seg for dem.

– Da hentet jeg en pakke som inneholdt en skjøteledning, en ødelagt duk, en åpnet kondompakke og brukte ballonger, forteller Trine Langeland.

Jeg er helt enig med deg, men som artikkelen sier er det ikke flertallet. Noen mennesker er bare selvgode melhoder, rett og slett, eller uvitende fjols. Som disse tullingene som dumper kjæledyr når de skal på ferie. 

Et Allers- blad fra 2010 er vel ikke så ille. Jeg liker selv å lese brukte blader fra gammelt av. Funker fint å ha på hytta f eks. Sikkert fint gjenbruk hvis andre har bruk for det, så man slipper å kaste. Men og å gi skitne tamponger i gave til fattige barn sier noe om manglende respekt. Synes ikke det er så rart at barn blir mobbere hvis de er lært opp med slike holdninger. 

10 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror noen "tuller" mens andre feilvurderer hva det vil si å være fattig i Norge. Folk er ikke fattige på den måten at de blir sjeleglad for en utslitt bukse.

Men det er ikke morsomt. Jeg synes man skal tenke seg om litt. Hvis man skal gi bort noe, gi bort noe som går fint til gjenbruk, og som andre har nytte av. Og å gi bort skitne tamponger er dårlig stil. 

8 minutter siden, Mari Y skrev:

Et Allers- blad fra 2010 er vel ikke så ille. Jeg liker selv å lese brukte blader fra gammelt av. Funker fint å ha på hytta f eks. Sikkert fint gjenbruk hvis andre har bruk for det, så man slipper å kaste. Men og å gi skitne tamponger i gave til fattige barn sier noe om manglende respekt. Synes ikke det er så rart at barn blir mobbere hvis de er lært opp med slike holdninger. 

Tror ikke et barn/ungdom syntes det er spesielt morsomt å pakke opp et vel-lest Allers-blad fra 2010 på julaften!

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ikke et barn/ungdom syntes det er spesielt morsomt å pakke opp et vel-lest Allers-blad fra 2010 på julaften!

Men for noen kan det jo funke. 

Brukte tamponger osv, blir gjerne noe annet synes jeg. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...