Gå til innhold

Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt nå og tenker å søke uføretrygd.  Når bør jeg gjøre det for å gå rett over på uføretrygd når sykemeldingsåret er over?  Får jeg 66% fra Nav og i tillegg fra pensjonskasser, eller er alt til sammen to tredje deler av lønn?

Anonymkode: b2f00...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykemeldt nå og tenker å søke uføretrygd.  Når bør jeg gjøre det for å gå rett over på uføretrygd når sykemeldingsåret er over?  Får jeg 66% fra Nav og i tillegg fra pensjonskasser, eller er alt til sammen to tredje deler av lønn?

Anonymkode: b2f00...95a

Kan du gå rett fra sykemelding til uføre? Trodde en først måtte over på aap en periode.

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så flink med disse reglene og jeg vet ikke hvor redusert du er. Men jeg tror man må gjennom noen tiltak før man kommer til uføretrygd. Jeg måtte over på AAP og prøve ut min arbeidsevnen først. Om det kunne finnes andre typer jobb som jeg kunne mestre. Først etter lengre tid med AAP , behandling og utprøving ble jeg enig med lege og psykiater om å søke uføretrygd. Psykiateren var med meg til saksbehandler på NAV og la frem saken min. Kanskje du har en skade / lidelse som helt klart kvalifiserer for uføretrygd. Da mener jeg det er det viktig å få god dokumentasjon fra fastlege / psykiater. 

Anonymkode: 7bc05...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS. Du må fortelle hvor gammel du er. Er du 22, kan du nesten aldri gå direkte fra sykemeldt til ufør. Er du derimot 62, er saken en annen.

Anonymkode: f8fe9...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er vanlig med en periode på AAP. Tror svogeren min brukte ti år på prosessen. Han var vel nærmere femti enn førti da han begynte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha vært sykemeldt i et år, går du over på AAP. Dette må du også søke om i samarbeid med legen din. Hvor lenge før perioden utløper, er jeg usikker på. Det varierer nok avhengig av behandlingstiden der du bor. Men dette har nok legen din oversikt over. Før du kan søke uføre må du ha vært igjennom hensiktsmessig behandling og arbeidsutprøving. Det skal veldig sterke medisinske årsaker til for å slippe arbeidsutprøving og dette må dokumenteres av lege. Søker du uføretrygd nå vil du mest sannsynlig få avslag og resultatet kan bli at du plutselig står uten noen form for inntekt. Det er først når saksbehandleren din i NAV gir klarsignal, at du bør søke. Saksbehandleren må skrive en arbeidsevnevurdering, i tillegg må de ha dokumentasjon fra lege/behandler.

Du finner nødvendig informasjon her: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uføretrygd har lang behandlingstid, alt fra mnd til over et halvt år så du bør søke med det i bakhodet, men først av alt: avklar med nav og behandlere om det er AAP eller uføretrygd du bør søke i første omgang. 

Anonymkode: ed1a6...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som fortsatt må gjøres i tett samråd med lege tror jeg. I media tror jeg det trikses mye med tallene. Alt er ikke bare suksesshistorier i våre dager heller.

Anonymkode: a9150...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe som fortsatt må gjøres i tett samråd med lege tror jeg. I media tror jeg det trikses mye med tallene. Alt er ikke bare suksesshistorier i våre dager heller.

Anonymkode: a9150...a7b

Det har det aldri vært. Selv ikke i de gode gamle dager.

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføretrygden er uskillelsesmekanismene.Skulle jeg stille en diagnose ville jeg si at alle får ikke del i det fargerike fellesskapet.

Kanskje jo sykere jo mindre sjanse da samfunnet har lite kost/nytte for å reparere noe som helst da ingen inntjening venter for skadene er for store.

Anonymkode: a9150...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt blir mere og mere rene tilfeldighetenes  spill  i så mye mener jeg så man må ikke ta det innover seg og prøve på nytt om man mangler noe å leve av tror jeg. 

Ikke mye som kan påregnes i dag og det kan være feil fordi man mangler alle opplysninger.😊😊

Anonymkode: a9150...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FGT skrev:

Trodde først at du måtte over på attføring.

 

Det heter AAP nå :-)

Anonymkode: f8fe9...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, FGT skrev:

Trodde først at du måtte over på attføring.

 

Det er det de sier iallefall og det gjelder alle sies det også. Men, en venn av meg gikk rett fra sykepenger til ufør. Dvs hun mottok aap mens søknaden ble behandlet, søknaden ble sendt før aap.

Enda rarere. Hun er noe av det mest aktive mennesket jeg kjenner. Det er hekgekurs på helgekurs, oppdrag innen underholdning ol. Har masser av verv som krever flere dager i uka. Dette vet alle (alt kringkastes offentlig). Jeg har ikke sjans til å delta på 30% av det engang  (mye mas om jeg kommer som deltaker eller gjest). Dette er en uføre ingen forstår noe av. 

Anonymkode: 0b3fa...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er det de sier iallefall og det gjelder alle sies det også. Men, en venn av meg gikk rett fra sykepenger til ufør. Dvs hun mottok aap mens søknaden ble behandlet, søknaden ble sendt før aap.

Enda rarere. Hun er noe av det mest aktive mennesket jeg kjenner. Det er hekgekurs på helgekurs, oppdrag innen underholdning ol. Har masser av verv som krever flere dager i uka. Dette vet alle (alt kringkastes offentlig). Jeg har ikke sjans til å delta på 30% av det engang  (mye mas om jeg kommer som deltaker eller gjest). Dette er en uføre ingen forstår noe av. 

Anonymkode: 0b3fa...8ab

Kan forstå en side av dette, siden det ikke alt som går på fysisk begrensninger . Utdannelse , men også manglende utdannelse og tilgjengelig arbeid spiller også inn vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, FGT skrev:

Kan forstå en side av dette, siden det ikke alt som går på fysisk begrensninger . Utdannelse , men også manglende utdannelse og tilgjengelig arbeid spiller også inn vel. 

Ikke for uføre?

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, FGT skrev:

Slik var det på 90 tallet, at uføretrygd fikk du ut fra en helhetsvurdering, ikke bare depresjonen, for å si det slik. 

Jeg tror det er strammet kraftig inn i våre dager. Men det går nok på alder også, lettere å få uføre når du en 60 enn 20, for å si det sånn.

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du slag og mister språket så slipper du gå om AAP. Er du i arbeid, men sykmeldt pga sykdommer som kan bli bedre, så må du gjennom masse for å få Ufør. 

Anonymkode: f2218...417

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...