Gå til innhold

Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, laban skrev:

At noen utnytter et system (slik det alltid vil være noen som gjør, uansett hvilket system man har), gir ikke rett til å hetse eller påføre skam over alle som benytter seg av systemet, inkludert de med full rett til å gjøre det.

Det er noen som utnytter systemet og noen som hetser alle som bruker systemet.  Men at noen uopplyste, unyanserte personer slenger dritt om alle uføre, er ikke det samme som at alle uføre blir behandlet som annenrangs borgere.  Hvis alle som tilhører en gruppe som enkelte anonyme liker å skrive stygge ting om på nett, er annenrangs borgere, er det ikke mange av oss som er førsterangs.

Jeg får utdype, jeg mener ikke det er bra at uføre blir hetset, og i en ideell verden burde det ikke være slik.

Men samfunn trenger mekanismer for å sikre seg at alle bidrar så mye de kan, for menneskene er det denne mekanismen som er i spill gjennom mistenkeliggjøring av de som ikke bidrar og som vi har fått gjennom evolusjonen. I en ideell verden kanskje en annen mekanisme ville vært bedre, men vi er apekatter med litt forbedret hjerne, jeg sier ikke at dette er bra, jeg liker det ikke selv, men jeg forstår at det er dette som ble gitt oss gjennom evolusjonen for andre mekanismer er veldig vanskelige å få til

Anonymkode: bf365...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en grunn til at kommunismen feiler historiskt sett

Livets realiteter er ikke alltid rosenrøde

Just sayin'

Anonymkode: bf365...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, erik123 skrev:

Har du ikke fått med deg det? De nektes blant annet en pensjon det er mulig å leve av. Og de betaler full skatt, det er urettferdig.

Det der gjelder slett ikke alle uføre som gruppe.  Det finnes også jobber som er såpass dårlig betalt at det er vanskelig å leve av dem. 

Jeg påstår slett ikke at det er lukrativt å være ufør, men jeg synes uttrykket annenrangs borgere er drøyt. 

8 minutter siden, erik123 skrev:

Har du greid deg på 10000 i måneden?

Jeg har greid meg på langt mindre, men det er lenge siden, og jeg bodde da svært primitivt. 

9 minutter siden, erik123 skrev:

Du har en utrolig nedlatende holdning til syke folk. Hva har de gjort deg?

Nei, det har jeg slett ikke.  Jeg påpeker at det er like unyansert å påstå at alle uføre behandles som annenrangs borgere, som å f.eks. påstå at alle uføre misbruker ordningen.  Ingen uføre har gjort meg personlig noe.  Jeg har flere venner som er uføre, og de er verken fattige eller annenrangs eller snyltere.  Holdningen min til dem er nøyaktig den samme som før de ble uføre. 

10 minutter siden, erik123 skrev:

Uføre får hets hele tiden, særlig på nett.

Men det at noen få slenger dritt etter en gruppe på nett, er ikke grunn god nok til å påstå at hele denne gruppa blir behandlet som annenrangs borgere.  Samfunnslivet foregår ikke i kommentarfeltene.  Du mister ingen rettigheter i helsevesenet eller noen av de andre ordningene i samfunnet, selv om noen skriver på en nettside at du er en snylter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, erik123 skrev:

Uføre blir behandlet som annenrangs folk i dette samfunnet. Såkalte høyrefolk hater de som pesten. Men de er ingen ting å bry seg om. De er nederst på rangstigen. 

Finnes det noen land hvor uføre har bedre levestandard enn i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, erik123 skrev:

Har du ikke fått med deg det? De nektes blant annet en pensjon det er mulig å leve av. Og de betaler full skatt, det er urettferdig. 

Har du greid deg på 10000 i måneden? 

Nei, men minstetrygden er vesentlig høyere enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er "full skatt". Skatt avhenger av inntekt, og i denne sammenheng er det uvesentlig hvor inntekten kommer fra.

Anonymkode: f8fe9...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, erik123 skrev:

Har du ikke fått med deg det? De nektes blant annet en pensjon det er mulig å leve av. Og de betaler full skatt, det er urettferdig. 

Nå ble da uføretrygden øket tilsvarende fra 1.1.15 for å kompansere for den økte skatten. Noen få kom dårligere ut pga rentefradrag, det er riktig, men for de fleste ble netto utbetaling det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, laban skrev:

Det der gjelder slett ikke alle uføre som gruppe.  Det finnes også jobber som er såpass dårlig betalt at det er vanskelig å leve av dem. 

Jeg påstår slett ikke at det er lukrativt å være ufør, men jeg synes uttrykket annenrangs borgere er drøyt. 

Jeg har greid meg på langt mindre, men det er lenge siden, og jeg bodde da svært primitivt. 

Nei, det har jeg slett ikke.  Jeg påpeker at det er like unyansert å påstå at alle uføre behandles som annenrangs borgere, som å f.eks. påstå at alle uføre misbruker ordningen.  Ingen uføre har gjort meg personlig noe.  Jeg har flere venner som er uføre, og de er verken fattige eller annenrangs eller snyltere.  Holdningen min til dem er nøyaktig den samme som før de ble uføre. 

Men det at noen få slenger dritt etter en gruppe på nett, er ikke grunn god nok til å påstå at hele denne gruppa blir behandlet som annenrangs borgere.  Samfunnslivet foregår ikke i kommentarfeltene.  Du mister ingen rettigheter i helsevesenet eller noen av de andre ordningene i samfunnet, selv om noen skriver på en nettside at du er en snylter. 

De som skriver slik bullshit burde anmeldes. De har ikke peiling på en uførs hverdag. Det er kun synsing. De fleste lever i fattigdom. Pensjonene er horrible små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gråstein skrev:

Nå ble da uføretrygden øket tilsvarende fra 1.1.15 for å kompansere for den økte skatten. Noen få kom dårligere ut pga rentefradrag, det er riktig, men for de fleste ble netto utbetaling det samme.

Jeg fikk 300 mindre i måneden, og fikk da enda mindre. Det er sikkert du fornøyd med. Bare de rike får skattelette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, gråstein skrev:

Nå ble da uføretrygden øket tilsvarende fra 1.1.15 for å kompansere for den økte skatten. Noen få kom dårligere ut pga rentefradrag, det er riktig, men for de fleste ble netto utbetaling det samme.

De aller fleste kom dårligere ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, erik123 skrev:

De aller fleste kom dårligere ut!!

Nei, det stemmer ikke. Ifølge Nav kom åtte av ti likt eller litt bedre ut av omleggingen. De som kom dårligere ut var de med høye renteutgifter, de med uføreutbetalinger fra andre enn Folketrygden og de som jobber og tjente mer enn 0,4G ved siden av uføretrygden.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, erik123 skrev:

Jeg fikk 300 mindre i måneden, og fikk da enda mindre. Det er sikkert du fornøyd med. Bare de rike får skattelette. 

Vet ikke hvorfor jeg skulle være fornøyd med det?

Alle har vel fått skattelette (selv om de ikke er så mange kronene i måneden for de med lavere inntekter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt feil! Jeg fikk kr. 300 mer i måneden i skatt. Det er den glade nyhet fra høyreregjeringen. Så føler meg utrolig skuffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik123 skrev:

De som skriver slik bullshit burde anmeldes. 

Skal du politianmelde meg fordi vi ikke er enige om hva begrepet "annenrangs folk" innebærer? 

3 timer siden, erik123 skrev:

De har ikke peiling på en uførs hverdag. Det er kun synsing. De fleste lever i fattigdom.

Jeg forsøker bare å nyansere litt. Det er faktisk bare synsing å påstå at uføre behandles som "annenrangs folk" uten å komme med noen eksempler også. Hvis det bare handler om økonomi, havner vel alle minstepensjonister i den gruppa også.

Jeg påstår ikke at det er noen fordeler ved å være ufør eller minstepensjonist, jeg påstår at det ikke trenger å bety et liv i fattigdom og at man ikke mister så mange rettigheter i samfunnet at det fortjener merkelappen "behandles som annenrangs folk" som du brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2018 den 14.59, gråstein skrev:

Nå er du virkelig saklig.

Lykke til.

Det er sånne som deg som gjør livet til uføre til et helvete. Stigmatisering og klaging. Du er heller ikke så saklig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som går på sosialen og uføre blir behandlet som annenrangs borgere av fedrelandet. Og noen her inne bærer nag til uføre. 

De er like bra folk som de såkalte vellykette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, erik123 skrev:

Det er sånne som deg som gjør livet til uføre til et helvete. Stigmatisering og klaging.

For noe tull.

51 minutter siden, erik123 skrev:

Du er heller ikke så saklig. 

Jeg forholder meg til fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, erik123 skrev:

og uføre blir behandlet som annenrangs borgere av fedrelandet. Og noen her inne bærer nag til uføre. 

Det har jeg ikke merket noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...