Gå til innhold

Uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, FGT skrev:

Kan forstå en side av dette, siden det ikke alt som går på fysisk begrensninger . Utdannelse , men også manglende utdannelse og tilgjengelig arbeid spiller også inn vel. 

I dette tilfellet er det psykisk sykdom som visstnok sliter personen ut. Utdannelse og arbeidserfaring er det nok av (hadde høy stilling i detaljhandelen) så det kan ikke være argument for uføre.

Anonymkode: 0b3fa...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er strammet kraftig inn i våre dager. Men det går nok på alder også, lettere å få uføre når du en 60 enn 20, for å si det sånn.

Anonymkode: 4bf66...baf

 

Ja sant nok. Jeg gikk først 6 år på attførings penger, så bli jeg rådet til å søke trygd. Da var jeg 46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2017 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykemeldt nå og tenker å søke uføretrygd.  Når bør jeg gjøre det for å gå rett over på uføretrygd når sykemeldingsåret er over?  Får jeg 66% fra Nav og i tillegg fra pensjonskasser, eller er alt til sammen to tredje deler av lønn?

Anonymkode: b2f00...95a

Uføretrygd er 66% av lønn. Så du går kraftig ned i utbetaling. Det er en skam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, erik123 skrev:

Uføretrygd er 66% av lønn. Så du går kraftig ned i utbetaling. Det er en skam. 

Jeg syntes man bør være fornøyd. Det er ingen andre land som har så rause uføretrygder.

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, erik123 skrev:

Uføretrygd er 66% av lønn. Så du går kraftig ned i utbetaling. Det er en skam. 

Har du en finansieringsmodell som gjør det mulig å øke prosenten?  De som jobber, synes skattetrykket er høyt nok som det er.  Pensjonister synes de bør få igjen omtrent det de ble forespeilet da de var yngre.  Så hvor skal en eventuell økning tas fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uføre burde fått minst 75% av lønna. Det har Norge råd til. De bruker vanvittig mye penger på mye annet. synes du 66% er bra nok? Det er takken til våre slitere etter et langt arbeidsliv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes man bør være fornøyd. Det er ingen andre land som har så rause uføretrygder.

Anonymkode: 4bf66...baf

De som mottar uføretrygd er ikke så fornøyd. De synes det er alt for lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, erik123 skrev:

De som mottar uføretrygd er ikke så fornøyd. De synes det er alt for lite. 

jeg er fornøyd.

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hadde ønsket seg mere. Etter 40 år i arbeidslivet. De har ikke valgt å bli syk. Mange sliter psykisk og de fortjener en pensjon de kan leve av. det er masse plasser i budsjettet vi kan kutte. Se på den vanvittige sløsingen med u-hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.12.2017 den 14.57, erik123 skrev:

Mange hadde ønsket seg mere. Etter 40 år i arbeidslivet. De har ikke valgt å bli syk. Mange sliter psykisk og de fortjener en pensjon de kan leve av. det er masse plasser i budsjettet vi kan kutte. Se på den vanvittige sløsingen med u-hjelp. 

Etter 40 år i arbeidslivet går de fleste over til alderspensjon og ikke uføre.  Å begynne og snakke om sløsing med u-hjelp i denne sammenhengen er dumt.  Det er jeg som er trådstarter og selvom jeg antageligvis havner på uføretrygd snart så vil jeg ikke at det spares på u-hjelp for å gi meg noen kroner.  Så enkelt er det ikke.  Jeg har ikke tenkt å gi opp grunnen for mitt uføre, men jeg er sjokkert over en del av det jeg leser her.

Ellers takker jeg for mange gode innspill.  Jeg har fått svar på det meste jeg spurte om.

Anonymkode: b2f00...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har uføretrygd og har vært i arbeidslivet i nesten 40 år, så der tar du feil. Vi kommer til å mangle penger til velferd om noen år, og da må vi spare inn på noe annet. Kuttene må komme. Og vi kan ta det fra bistand, det er bare sløseri. Pengene går til korrupte ledere og ikke til de som trenger det. Det må du ha fått med deg. Forøvrig er det ingen skam å gå på uføretrygd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, erik123 skrev:

Jeg har uføretrygd og har vært i arbeidslivet i nesten 40 år, så der tar du feil. Vi kommer til å mangle penger til velferd om noen år, og da må vi spare inn på noe annet. Kuttene må komme. Og vi kan ta det fra bistand, det er bare sløseri. Pengene går til korrupte ledere og ikke til de som trenger det. Det må du ha fått med deg. Forøvrig er det ingen skam å gå på uføretrygd! 

Jeg har fått med meg at de som stemmer på FRP kommer med slike idiotiske påstander.  Begynte du å jobbe før du ble 20 år?  Det må vel omtrent til for å bli uføretrygdet etter 40 år i arbeidslivet.  Jeg har ikke påstått noe sted at det er skam å gå på uføretrygd, men jeg synes din holdning om MER MER TIL MEG OG MEG ALENE er en skam.  Jeg synes ikke særlig synd på deg sammenlignet med den somalske moren i Mogadishu som mistet 8 barn i høst i et bombeangrep.  Henne er det virkelig synd på og alle de mødrene som ikke har mat til barna sine og må se dem dø av sult.

Anonymkode: b2f00...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk uføretrygd etter å ha slitt med depresjoner i over 30 år. Var ikke et enkelt valg. Ingen vil bli uføre. Og du går kraftig ned i "lønn" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke spesielt ønske om å gå ned i lønn, men har ikke tenkt å synes synd på meg selv av den grunn.  Jeg spurte ikke om fremgangsmåten fordi jeg tror det er så enkelt å bli ufør.  Jeg hadde AAP i fjor og hadde ca. halvdelen av det jeg har nå.

Anonymkode: b2f00...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter 40 år i arbeidslivet går de fleste over til alderspensjon og ikke uføre.  Å begynne og snakke om sløsing med u-hjelp i denne sammenhengen er dumt.  Det er jeg som er trådstarter og selvom jeg antageligvis havner på uføretrygd snart så vil jeg ikke at det spares på u-hjelp for å gi meg noen kroner.

Hva hvis det ikke  er penger nok da. ER du villig til å se fra deg utføre?

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen også for Norge er mye vanskeligere enn vi vanlige tror tror jeg. Vanskelig å se særlig langt fremover for mange av oss.

Anonymkode: a9150...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2017 den 12.11, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykemeldt nå og tenker å søke uføretrygd.  Når bør jeg gjøre det for å gå rett over på uføretrygd når sykemeldingsåret er over?  Får jeg 66% fra Nav og i tillegg fra pensjonskasser, eller er alt til sammen to tredje deler av lønn?

Anonymkode: b2f00...95a

Det er ikke så enkelt å få uføretrygd!

Mange som tror det. De som aldri har vært i systemet (nav)og utenforstående (sier ikke at du er det)

Som regel er man sykmeldt. Deretter AAP (Arbeidsavklaringspenger) når du får det. Går du enten i behandling eller arbeidsutprøving osv osv.

Når man har gått på AAP - som regel noen år- som 3-5år. Da kan man vurdere uføretrygd sammen med nav og lege og evt behandler. Da man trenger utalelser fra flere hold. 

Anonymkode: a6e5a...823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sosialister og idioter hetser de uføre. De har ikke bedre vett. Spesielt en er utrolig stygg. Han misliker de uføre og har nedlatende kommentarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, erik123 skrev:

Bare sosialister og idioter hetser de uføre. De har ikke bedre vett. Spesielt en er utrolig stygg. Han misliker de uføre og har nedlatende kommentarer. 

Har ikke inntrykk av at sosialister hetser de uføre. Hvis du ha ikke bruker begrepet "sosialister" som et generelt skjellsord på idioter og tullinger da.

Anonymkode: 4bf66...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke inntrykk av at sosialister hetser de uføre. Hvis du ha ikke bruker begrepet "sosialister" som et generelt skjellsord på idioter og tullinger da.

Anonymkode: 4bf66...baf

Det er kun tullinger som bruker begrepet sosialister som skjellsord.  Hva med kapitalister?  Har ikke inntrykk av at Trump og hans likesinnede har særlig respekt for de som trenger hjelp fra samfunnet.

Anonymkode: b2f00...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...