AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Jeg lurer på om noen har mottatt vellykket hjelp med sin adhd,altså som voksen. Jeg blir fullstendig deprimert av kaoset min diagnose skaper i livet mitt. I utgangspunktet vil jeg si at jeg ikke er en person som lett skulle blitt deprimert,men alt kaoset diagnosen fører med seg fører meg inn i depresjoner. Når jeg får behandling for dette( på dps) så er det aldri noe konkret hjelpetilbud for adhd. Det blir liksom snakket bort også er det det evinnelige maset om barndom og bla bla bla. Også medisiner.Det kommer egentlig ingenting nyttig ut av det. Men jeg vet egentlig hva jeg trenger,jeg skulle hatt en slags coach som gikk på mestring og ga meg verktøy i hverdagen. Jeg mener at adhd folk generelt ikke er noen som blir lett deperimerte,så lenge de får rett behandling. For noen er det nok med medisiner mens andre burde få en tilpasset behandling.Og det er vel der det svikter fullstendig. Jeg har aldri vært så deprimert at jeg har vært suicidal,selv om de har vært redd for det. Men det har jeg ALDRI vært. Er vel i overkant optimistisk,og det er vel et bra trekk for oss med adhd. Føler deg generelt er lite kunnskap og satsing på voksne med adhd. Du må nesten være rusmisbruker med adhd for å få hjelp. Men jeg venter ennå på å at en behandler/ behandling kunne åpenbart seg for meg. Men finnes det? Er det noen som føler de har fått et tilbud som virkelig har fungert? Jeg bor på Sørlandet ,så visst noen har navn på behandler o.l så er jeg takknemlig for det. Anonymkode: 221df...a06 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/424269-voksen-adhd-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Kaoset i hodet blir du ikke kvitt, med mindre du finner en medisin som roer ned kaoset. Jeg har liten effekt av medisiner så kaoset må jeg leve med. Jeg får hjelp fra kommunen, De kommer hjem til meg to ganger i uka og kan egentlig hjelpe meg med hva enn det er jeg trenger hjelp til. De bistår meg i situasjoner jeg syns er vanskelige å takle alene. Også hjelper de meg med å planlegge ukene, hva jeg skal gjøre de forskjellige dagene, slik at jeg får ting gjort og får mer struktur i hverdagen. På DPS fikk jeg tilbud om å være i en gruppe hvor man skulle lære om adhd. Jeg har asperger i tillegg og en gruppe med flere mennesker hadde ikke fungert særlig bra for meg, så det ble ikke noe av. Men med hun ene som kommer hit jobber jeg med endel oppgaver som går på å bli bedre kjent med meg selv og på den måten kunne lære strategier for å klare ting jeg syns er vanskelig. Det er for folk med asperger. Vet ikke om det finnes noe tilsvarende for folk med adhd. Men du kan søke kommunen om hjelp. Både praktisk bistand og støttesamtaler dersom du har behov for det. Jeg tror ikke det er sånn at folk med adhd ikke blir like lett deprimerte som andre. Vi har ekstra utfordringer vi må slite med hver dag. Det kan jo også være ganske deprimerende å tenke at man faktisk må ha hjelp for å klare hverdagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/424269-voksen-adhd-hjelp/#findComment-3808935 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Er det en psykiatrisk sykepleier du får hjelp av da? Har hun kunnskap om adhd og asperger? Flott at du får hjelp som fungerer for deg uansett.Jeg har gått på medisin,sist var det concerta.Men bivirkningene er så fæle at jeg takler det ikke.Så de kuttet jeg ut. Har i de siste 2-3 år gått "ubehandlet" og kaoset har nådd nye høyder.Jeg har hatt en samtale med psykiater og skal ha flere timer på nyåret. Han har nevnt dette med hjelp fra kommunen og vil at jeg skal søke på det.Jeg kommer nok til å søke,kanskje det er noen der med kunnskap om adhd. Anonymkode: 221df...a06 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/424269-voksen-adhd-hjelp/#findComment-3808949 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Her er det sånn at de jobber turnus så det er forskjellige folk som kommer. Men jeg har laget en avtale med dem om at det kun er 3 stk som skal komme hit, og om det er noen andre som jobber de dagene de er her skal de droppe å komme. Jeg kan sende en sms dersom jeg alikevel ønsker at noen kommer. Jeg vet faktisk ikke hvilken utdanning de har. Hun ene er miljøarbeide, men de to andre vet jeg ikke. Men de har mange brukere med adhd og asperger så jeg føler de kan mer om det enn psykiaterene og psykologen jeg har gått til på DPS. Et eksempel er at jeg klarte å ødelegge laptopen i går. Jeg har jo en innboforsikring, men jeg gir jo opp bare av å tenke på å finne ut om forsikringa dekker det. Så det skal kommunen få hjelpe meg med på tirsdag. Jeg har også funnet ut at selv om det høres veldig lett ut å skrive en ukeplan, gir jeg opp før jeg har kommet halvveis. Så det er også noe de må hjelpe meg med. De har også hjulpet meg med matlaging, og foreløpig går det bra. Men jeg har jo ikke fått hjelp av dem i mer enn underkant av 2 mnd. så det er ikke usannsynlig at middagssystemet går i oppløsning om de ikke følger det opp. Ting jeg klarer å gjøre slev, men som jeg skyver unna av en eller annen grunn (vi er vel gode på det, vi med adhd), får jeg nå gjort ved at jeg lager avtaler om at jeg skal ha gjort det til neste gang de kommer. Jeg er jo så pliktoppfyllende at dersom jeg har lovet å gjøre noe så gjør jeg det. Og er det noe jeg alikevel ikke får til, kan de hjelpe meg når de kommer. De mener at jeg er veldig mottakelig for hjelp, og det er nok en fordel. Men ut ifra det lille du har skrevet her, virker det som at du også har ganske godt kontroll på hva du faktisk trenger hjelp til. Jeg tror hjelpen blir bedre da, når man engasjerer seg litt selv. I mitt tilfelle var det psykologen på DPS som sendte søknad. Hun la også ved epikrisen fra utredningen hos nevropsykolog. Der stor det endel om hva jeg ville trenge hjelp til. Jeg vil anbefalle deg å søke, man vet jo ikke om man får den hjelpen man trenger dersom man ikke forsøker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/424269-voksen-adhd-hjelp/#findComment-3808954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 Del Skrevet 15. desember 2017 Hahaha ja det med å skyve unna ting kan jeg skrive under på!Og det med å utsette ting,herregud,noen ganger blir jeg helt oppgitt over meg selv.Og psykiateren sa at han kunne søke for meg,så tror han skal få gjøre det. Bare tanken på å måtte fylle ut en sånn søknad gjør meg jo nesten paralysert.Sikkert helt sant det du sier om at når man er mottakelig for hjelp,så er det nok større sjanse for å få rett hjelp.Jeg vet jo hva jeg vil ha hjelp til og jeg er også veldig pliktoppfyllende når jeg har en avtale overfor noen om å få noe gjort. Klarer bare aldri å inngå sånne avtaler med meg selvSå flott at det fungere så bra for deg,tusen takk for god informasjon,nå ser jeg plutselig litt lysere på detAnonymkode: 221df...a06 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/424269-voksen-adhd-hjelp/#findComment-3808956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Jeg er enig i at det sjelden er god nok hjelp å få for ADHD hos voksne. Det finnes teknikker som kan være til hjelp, og det burde finnes coacher som kan det. Jeg vet at det finnes slikt i USA feks, men jeg har ennå ikke hørt om det i Norge. Jeg kjenner andre i din situasjon som har funnet hjelp på nettet (online grupper, feks på Yahoo) eller bøker som de bestilte fra Amazon (engelskspråklige). Anonymkode: 61add...862 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/424269-voksen-adhd-hjelp/#findComment-3809051 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.