Gå til innhold

Vet ikke om jeg tør ta gastroskopi!


tjohei1

Anbefalte innlegg

Når jeg tok det så gikk det veldig greit, jeg fikk en bedøvede spray i svelget, dette er for å stoppe deg fra å få en reflex til å kaste opp, ellers var det litt ubehagelig men ikke vondt på noen måte og ikke et stort problem, men alle er forskellige, hvis dette er noe du er nervøs for ville jeg snakket med legen din om det for å finne ut om han har noen råd eller om en eller annen form for beroligende ville være en god ide. Jeg ville ikke bekymre meg om dette med å få rifter i halsen, det er yhyre skjelden, det er som at det er noen yttert, ytterst få som har fått alvorlige problemer med å ta ibux også det betyr ikke at ikke tablettene er helt trygge å bruke for hodepine nå og da, på samme måten er noe slikt uhyre skjelden og om noe galt skulle skje vil legen ha flinke folk der som tar seg av det så du er helt trygg. Det er langt mer ubehagelig for omgivelsene når all luften de pumper inn skal ut igjen etterpå enn undersøkelsen er, gi dine nærmeste gassmasker. Og ja det siste der var en spøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Jeg tok gastroskopi for en uke siden, og googlet ordene gastroskopi + erfaringer. Mistenker at flere vil gjøre dette da beskrivelsene virker litt skremmende. Jeg vet folk har ulike erfaringer, men jeg tror også at det går greit mesteparten av gangene. Jeg vil ihvertfall dele mine erfaringer og håper at dette kan hjelpe noen med å roe nervene. 

Du får bedøvelse sprayet ned i svelget og sykepleierene ber deg om å ikke svelge spyttet ditt (da det kan havne i feil rør). Så der ligger du på siden og sikler mens legen trer et rør ned i svelget. Dette er ikke behagelig, men det verste ubehaget går over etter at røret er kommet forbi svelget og nedi spiserøret. Plastrøret føres ned i magen og jeg kjente litt "kliping" da legen tok prøver, men dette var ikke vondt. 

For å få best mulig sikt (?) blåser de luft ned i røret, dette er heller ikke vondt. Jeg brakk meg endel, og lufta som ble blåst nedi magen kom opp som digre raper, men denne opplevelsen var mer pinlig enn ubehagelig (det skal selvfølgelig ikke føles pinlig heller da dette skjer helt naturlig pga lufta). 

Alt i alt var ikke gastroskopien veldig ubehagelig, og ihverfall ikke vond for min del. Jeg har ingen reservasjoner mot å få gjort det igjen om nødvendig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er halvannet år gammel, så jeg vil tro dette spørsmålet ikke er så aktuelt lenger...

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...