Gå til innhold

Er det for sent å søke voldsoffer erstatning?


rose23

Anbefalte innlegg

Jeg ble utsatt for overgrep for nesten 15 år siden. Var med en advokat i fjor. Han sa att fristen for å søke var 2 år og att saken derfor var foreldet. Tar han feil? det sto på søknadsskjemaene jeg fikk også.

Jeg fikk en liten erstatning etter rettsaken også, har jeg ikke rett til mer da?

Jeg har kasta vekk 140 000 i studielån på skoler jeg aldri har klart å fullført...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Mine overgrep skjedde for 20 år siden, og er ikke foreldet. Men jeg hadde fortrengt det. Det kommer vel ann på hvor lenge du har hatt sjansen å anmelde.

Selv om den er foreldet kan du søke voldsoffererstatning.

I år 2000 kom det en ny regel som sier at foreldelsesfristen begynner å løpe fra offeret blir myndig. Men jeg er ennå usikker på om paragrafen har tilbakevirkende kraft. Advokaten min holder på å undersøke saken.

Kanskje Bea vet mer?

Lykke til.

Solvelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søknadsskjemaet jeg fant på web står det:

"Voldsofferloven har et krav om at søknaden må fremsettes for fylkesmannen før erstatningskravet mot skadevolderen er foreldet etter reglene i foreldelsesloven. Foreldelsesfristen er normalt 3 år etter dagen skadelidte burde skaffet seg nødvendige kunnskaper om skaden (og den ansvarlige), men senest 10 år etter den dag skaden inntraff eller 20 år etter at den skadegjørende handling opphørte (foreldelsesloven § 9). Det er likevel tilstrekkelig at søknaden fremsettes før skadevolderens eventuelle straffeansvar er foreldet etter reglene i straffeloven. Foreldelsesfristen avbrytes ved at søknaden fremsettes for fylkesmannen. Voldsofferforskriften har ingen formell foreldelsesfrist."

Jeg kan tenke meg at særlig siste setning er viktig for de som har skade fra før den nye loven trådde i kraft sist sommer.

I dag har jeg surfet rundt og samlet flere lenker ang voldsoffererstatning og skrevet ut mange sider... Tenker og tenker og tenker...

Mvh

http://home.no.net/feline/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rose!

Foreldelsesfristen er veldig avhengig av hvilken grad av overgrep man har blitt utsatt for, hvor grovt overgrepet var.

Hvis du allerede har fått erstatning, er det usikkert om du kan søke mer. Det står dessverre litt for lite i innlegget ditt til å svare mer utdypende. Du kan jo ta kontakt med advokaten og spørre en gang til, eventuelt kontakte JURK, som er gratis!

Vennlig hilsen Grete :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du framstiller det, høres det ut som du sliter med senskader/psykiske vansker etter overgrepet. Det gjør at du ikke har vært i stand til å gjennomføre noen utdanning. Derimot har du opparbeidet en ikke ubetydelig gjeld.

Ved langvarig sykdom, også psykiske lidelser eller senskader, som dokumenteres, går det an å søke Lånekassen om at lånet omgjøres til stipend. Har du prøvd det?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik du framstiller det, høres det ut som du sliter med senskader/psykiske vansker etter overgrepet. Det gjør at du ikke har vært i stand til å gjennomføre noen utdanning. Derimot har du opparbeidet en ikke ubetydelig gjeld.

Ved langvarig sykdom, også psykiske lidelser eller senskader, som dokumenteres, går det an å søke Lånekassen om at lånet omgjøres til stipend. Har du prøvd det?

Lykke til!

Har fått omgjort litt av lånet til stipend. Men lånekassa har jo sine regler. Må ha søkt senest 3 mnd etter avsluttet utdanning og en får bare omgjort max tre mnd per studieår.

Men takk for mange gode råd. Ringte til jurk og de skulle ringe opp igjen. Det gjorde de ikke så jeg får vel mase mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...