Gå til innhold

Allergisk i sengen :(


Frk Smilla

Anbefalte innlegg

Jeg blir alltid tett i nesen når jeg legger meg i sengen. Går det an å være allergisk mot dun eller midd? Er det vanlig og hva kan eventuelt gjøres for å unngå kronisk tett nese?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes alltid midd i sengetøyet, så det kan være lurt med en grundig omgang med støvsugeren.Ta madrassen for deg og støvsug den på alle kanter. Luft/bank putene. Skift dundynen ut med en god varm kunstfiberdyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! Prøv å fryse ned sengklærne så kanskje du blir kvitt midden!!

Hei.

Selv bruker jeg å henge ut dyner og puter når det er en del minusgrader.

Vet du hvor kaldt det må være, og hvor lenge det må være ute for å ha effekt?

Det er kanskje lurt å hive ut madrassen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Hei.

Selv bruker jeg å henge ut dyner og puter når det er en del minusgrader.

Vet du hvor kaldt det må være, og hvor lenge det må være ute for å ha effekt?

Det er kanskje lurt å hive ut madrassen også!

Kjære renslig

Det trengs frysebokstemperatur, i allefall under 10 minusgrader og helst i et døgn for å bli kvitt midden. Det er nok lurt og hive ut madrassen også for full effekt. Det er også lurt å skifte sengetøy ofte, og aller best er et middtrekk, som dessverre er dyrt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære frk Smilla

Det er mulig at du er allergisk for midd som det ofte kan finnes i sengetøy og madrasser. Det er imidlertid også andre ting som kan gi deg tett nese når du legger deg. Jeg synes før du går til veldig drastiske skritt for å minske middkontakten at du skulle få undersøkt om du er allergiker. Hvis du er allergiker er midd en nærliggende årsak, men har du dyr hjemme er det også ofte at dyrehårsallergi gir seg liknende utslag. Hunder og katter har en tendens til å ferdes overalt i boligen og det kan lett samle seg flass fra dyrene i sengen. Det som har best effekt for å unngå middkontakt og også dyrehår i sengen er å skaffe et middtrekk til madrassen. Det er effektivt, men dyrt. Nærmere opplysninger om hvor du får tak i det kan du få hos Norges Astma og Allergiforbund. Ellers har du fått menge gode råd i forumet som jeg ikke skal gjenta. Men kuldebehandling av dyne og pute hjelper ikke hvis du ikke også gjør noe med madrassen og det er ofte tungvint. Dessuten må temperaturen være nokså lav - helst fryseboks temperatur i et døgn.

Allergi mot dun er sjelden, men gamle dundyner samler ofte mye støv som igjen kan irritere nesen din enten du er allergisk eller ikke. Kunstfiberdyne er bra, men da må du også vaske den regelmessig, ellers likner den ganske snart på en gammel dundyne. Skift også sengetøy minst en gang i uken.

Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det går an å være alergisk mot både midd og dun.

Vist du har dundyne kan du skifte ut den. Når det gjelder midd så har jeg sett det finnes noe du kan ha på dyner og madrasser som dreper midden...vet ikke om det virker..har bare sett det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...