Gå til innhold

Medesiner og graviditet


Gjest Takker for svar

Anbefalte innlegg

Gjest Takker for svar

Hei

Pga sykdom spiser jeg en del paralgin forte. Spiser ca. 1-2 tabletter daglig. Samt spiser jeg en halv tabelett med Imovane til kvelden. Jeg ønsker å prøve å bli gravid. Spørsmålet mitt er; jeg vet ikke om dette er bra for et foster, men jeg har ikke lyst å slutte med dette før jeg vet at jeg er gravid. Bør jeg det? Er det farlig for fosteret? Må jeg kutte helt, eller er moderate mengder greit?

Er 29 år.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ei lita studentinne

(jeg er ingen lege, så mitt svar blir basert på hva jeg tror!)

Jeg vet at man skal være forsiktig med slik medisinering i svangerskapet.

Det du kan gjøre er å gå på apoteket og spørre om hvordan dette påvirker et eventuelt foster. Har du tilgang på felleskatalogen, kan du også slå opp de forskjellige preparatene der og finne ut hvordan hver enkelt påvirker fosteret og barnet (ved amming).

Ta kontakt med legen din, eller en jordmor og spør om å få en konsultasjon.

Lykke til med å bli gravid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære Takker for svar.

Det er riktig at man bør være forsiktig med den type medisiner du nevner under graviditet.Generelt sett vil jeg si at man bør prøve å unngå disse medisinene under svangerskapet.Imovane er et relativt nytt medikamnet.Erfaringen med dette under svangerskap er begrenset.Det anbefales at man ikke bruker det under graviditet.Når det gjelder Paralgin Forte forventes det at noe vil overføres til fosteret.Også dette bør unngåes.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse medisinene skal du _ikke_ bruke verken under graviditet eller mens du ammer.

Såvidt jeg vet, er vallergan (allergimedisin) eneste sovepille som kan tas under amming. Om denne er farlig for fostre, vet jeg ikke. Men det vet sikkert legen som skriver den ut for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...