Gå til innhold

Svimmelhet


Gjest Mann30

Anbefalte innlegg

Hei..

Har slitt med en form for svimmelhet litt over 2 år. er der mer eller mindre konstant, noen dager/perioder bedre enn andre .Føles som jeg har et trykk i hodet en at det er vondt. Har i tillegg øresus og en slags nummenhet i armer og ben. Vært hos lege og prøvd forskjellige behandliger. Ikke noe galt med blodprøver, CT , nevrolog,. Har vært hos fysioterapeut,kiropraktor, akkupunktør. Merker spesielt trykket i hodet ved lesing,jobbing på data. Var hos øyelege og fikk vite at jeg hadde litt dårlig samsyn men ikke så ille at jeg trengte briller for det. Gir også reaksjoner når jeg spiser sterk mat.De kommer i det øyeblikk jeg begynner å spise, ikke litt etterpå. Føler at jeg blir litt "fjern" tidvis. Mister liksom litt oversikten rundt meg innimellom. Non ideer om hva dette kan være ??? Mvh Mann30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har noe lignende som deg, har hatt det i 6mnd når og har det fortsatt, er en gutt på 18 år, er under utredning hos nevrolog, les dette inlegget:

http://forum.doktoronline.no/forum/29/thread-58306.html

Jeg og en annen har dem samme symptomene som deg.

Kan være godartet svimmelhet du har, krystall syken i Sverige, otolitter (krystaller) i øret ditt som er i bevegelse, et enkelt inngrep som tar 15min i karlinska i svergie fixer der faktisk, hvis det er det du har da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære Mann30 !

Den er neppe lett. Dog tilsier kombinasjonen øresus og svimmelhet at plagene må ha noe med det indre øre å gjøre - så du bør vel konsultere en øre-nese-hals spesialist og bli undersøkt for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe lignende som deg, har hatt det i 6mnd når og har det fortsatt, er en gutt på 18 år, er under utredning hos nevrolog, les dette inlegget:

http://forum.doktoronline.no/forum/29/thread-58306.html

Jeg og en annen har dem samme symptomene som deg.

Kan være godartet svimmelhet du har, krystall syken i Sverige, otolitter (krystaller) i øret ditt som er i bevegelse, et enkelt inngrep som tar 15min i karlinska i svergie fixer der faktisk, hvis det er det du har da.

hei Georg.

Virker som det er noe av det samme...Først og fremst øynene som merker det...Det er værst når jeg står oppreist og ser ned på noe, f.eks. lager mat eller noe. Hvordan arter dette seg for deg når du er ute og drikker, samt dagen etter ????

Har i tillegg en viss skjelving i kroppen til tider. Ikke mye men. Trening , hvordan føles det ????? Har hørt at man ved virus på balansenervern eller krystalsjuken ikke skal trene. Det gjorde jeg da siden ingen fortakte meg det tidlig. Sies da at det kan bli sittende lenge....ha en god helg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Georg.

Virker som det er noe av det samme...Først og fremst øynene som merker det...Det er værst når jeg står oppreist og ser ned på noe, f.eks. lager mat eller noe. Hvordan arter dette seg for deg når du er ute og drikker, samt dagen etter ????

Har i tillegg en viss skjelving i kroppen til tider. Ikke mye men. Trening , hvordan føles det ????? Har hørt at man ved virus på balansenervern eller krystalsjuken ikke skal trene. Det gjorde jeg da siden ingen fortakte meg det tidlig. Sies da at det kan bli sittende lenge....ha en god helg

Heisann, jeg er egentlig avkuttet fra et "normalt" liv da. Takler ikke å være ute med venner, ute på byen å drikke går absolutt ikke!. Når det er mye stress og støy rundt meg føler jeg at jeg går i bakken, også med fysisk anstrengelse får jeg dette, da må jeg bare legge meg ned og ha det rolig rundt meg. Trener aldri noe systematisk men kan nok stemme at en blir dårligere av fysiske anstrengelser, ikke misforstå meg, en rolig lufte tur er absolutt og anbefale. Ellers går det opp og ned, blir dårlig sånn ca. regelmessig en gang i måneden, da varer det gjerne 4-5 dager før jeg blir "normal" igjen, dvs ikke halvdårlig og klarer å sitte foran pc'en se på tv o.l. Er som sagt enda under utredning hos nevrolog og jeg regner med at han ikke finner noe og sender meg til en øre-nese-hals spesialtlist.

Har du noen fler spm. så for all del skriv et nytt innlegg.

Mvh. Georg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg er egentlig avkuttet fra et "normalt" liv da. Takler ikke å være ute med venner, ute på byen å drikke går absolutt ikke!. Når det er mye stress og støy rundt meg føler jeg at jeg går i bakken, også med fysisk anstrengelse får jeg dette, da må jeg bare legge meg ned og ha det rolig rundt meg. Trener aldri noe systematisk men kan nok stemme at en blir dårligere av fysiske anstrengelser, ikke misforstå meg, en rolig lufte tur er absolutt og anbefale. Ellers går det opp og ned, blir dårlig sånn ca. regelmessig en gang i måneden, da varer det gjerne 4-5 dager før jeg blir "normal" igjen, dvs ikke halvdårlig og klarer å sitte foran pc'en se på tv o.l. Er som sagt enda under utredning hos nevrolog og jeg regner med at han ikke finner noe og sender meg til en øre-nese-hals spesialtlist.

Har du noen fler spm. så for all del skriv et nytt innlegg.

Mvh. Georg.

Hei alle "svimehuene"

Jeg har akkurat fått bekrefet at jeg har fått virus på balansenerven. Jeg har startet behandling hos en homeopat som gir meg akupunktur og soneterapi. Etter 1 behandling føler jeg at verden ikke går så fort rundt, og ikke er så slitsom lenger. Har også fått beskjed om å slappe av så mye som mulig, ikke trene, ikke lese dvs. ikke anstrenge meg i det hele tatt.

Anbefaler dette til dere andre som jorden går rundt for.

Hilsen Trampe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle "svimehuene"

Jeg har akkurat fått bekrefet at jeg har fått virus på balansenerven. Jeg har startet behandling hos en homeopat som gir meg akupunktur og soneterapi. Etter 1 behandling føler jeg at verden ikke går så fort rundt, og ikke er så slitsom lenger. Har også fått beskjed om å slappe av så mye som mulig, ikke trene, ikke lese dvs. ikke anstrenge meg i det hele tatt.

Anbefaler dette til dere andre som jorden går rundt for.

Hilsen Trampe

Går også til homeøopat, har ikke den tradisjonelle "virus på balansenerven" men prøver ut i samarbeid med min homoøopat ulike midler, jeg er ikke blitt frisk vil jeg si, men tilstanden min har vært stabil lenge nå, tror kanskje det er pga dette, jeg anbefale alle å søke alternativ behandling. I det kommunale systemet er jeg enda under utreding etter 7 måneder, men en homeopat føler en at han/hun virkelig hører på deg og prøver å finne en kur istedenfor årsaken ;)

Mvh. Georg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også til homeøopat, har ikke den tradisjonelle "virus på balansenerven" men prøver ut i samarbeid med min homoøopat ulike midler, jeg er ikke blitt frisk vil jeg si, men tilstanden min har vært stabil lenge nå, tror kanskje det er pga dette, jeg anbefale alle å søke alternativ behandling. I det kommunale systemet er jeg enda under utreding etter 7 måneder, men en homeopat føler en at han/hun virkelig hører på deg og prøver å finne en kur istedenfor årsaken ;)

Mvh. Georg.

Hei igjen.

Har også prøvd homeopat. Vet ikke om det hjelp så veldig.

Har en bedring når jeg er ute og drikker men sliter da en del dagen derpå....Blir aldri fyllesjuk men bare veldig "ukonsentrert" på omgivelsene.......

Haukeland har en egen gruppe som jobber med svimmelhet. Noen som har prøvd å ta kontakt der ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også til homeøopat, har ikke den tradisjonelle "virus på balansenerven" men prøver ut i samarbeid med min homoøopat ulike midler, jeg er ikke blitt frisk vil jeg si, men tilstanden min har vært stabil lenge nå, tror kanskje det er pga dette, jeg anbefale alle å søke alternativ behandling. I det kommunale systemet er jeg enda under utreding etter 7 måneder, men en homeopat føler en at han/hun virkelig hører på deg og prøver å finne en kur istedenfor årsaken ;)

Mvh. Georg.

Hei igjen.

Har også prøvd homeopat. Vet ikke om det hjelp så veldig.

Har en bedring når jeg er ute og drikker men sliter da en del dagen derpå....Blir aldri fyllesjuk men bare veldig "ukonsentrert" på omgivelsene.......

Haukeland har en egen gruppe som jobber med svimmelhet. Noen som har prøvd å ta kontakt der ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hei igjen.

Har også prøvd homeopat. Vet ikke om det hjelp så veldig.

Har en bedring når jeg er ute og drikker men sliter da en del dagen derpå....Blir aldri fyllesjuk men bare veldig "ukonsentrert" på omgivelsene.......

Haukeland har en egen gruppe som jobber med svimmelhet. Noen som har prøvd å ta kontakt der ????

Hallo!

Jeg ble egentlig veldig glad da jeg leste innlegget ditt.

Ikke misforstå meg jeg ønsker jo ikke at andre skal ha det vanskelig, men jeg skjønte da etter utallige undersøkelser som har gått over mange år at jeg ikke er alene med dette.

Første gang jeg merket dette rare var jeg 20 år, nå har det gått 8 år og jeg har det likedan ennå.

For et par år siden ga jeg opp å få det undersøkt no enærmere.

Kan fortelle om mange undersøkelser uten noe nærmere forklaring. Bla. ct, nevrolog,har gått til manuell terapi, men følte da at det forverret seg en del rett etterpå.

Har gått til både kiropraktor og fysioterapaut uten at det har hjulpep noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo!

Jeg ble egentlig veldig glad da jeg leste innlegget ditt.

Ikke misforstå meg jeg ønsker jo ikke at andre skal ha det vanskelig, men jeg skjønte da etter utallige undersøkelser som har gått over mange år at jeg ikke er alene med dette.

Første gang jeg merket dette rare var jeg 20 år, nå har det gått 8 år og jeg har det likedan ennå.

For et par år siden ga jeg opp å få det undersøkt no enærmere.

Kan fortelle om mange undersøkelser uten noe nærmere forklaring. Bla. ct, nevrolog,har gått til manuell terapi, men følte da at det forverret seg en del rett etterpå.

Har gått til både kiropraktor og fysioterapaut uten at det har hjulpep noe spesielt.

Hei igjen!

Innlegget mitt ble så langt i stad at jeg egentlig ikke fikk fram det jeg skulle spørre deg om.

Reagerer du på sterkt lys?

Jeg kan forklare symtomene mine slik:Kribler både i hender og føtter, til tider kan dette nesten være borte.

Har problemer med sterkt lys, blir nesten helt ør i hodet.

Klarer ikke å konsentrere øynene spesielt lenge av gangen

da føler jeg at jeg blir helt uttafor.

Svimmelheta kan forklares slik:

Når jeg holder hodet i ro og skal se på noe, føles det ut som at alt inni hodet virrer.

Lurer litt på hva krystallsyken er. Hvis noen vet litt om det, håper jeg du kan skrive litt om det i et nytt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, nå har det gått et par måneder siden sist, hvordan har du det? Jeg føler selv jeg er utav den akutte perioden, har ikke vært skikkelig sky på 3 måneder, (sånn at jeg bare ligger til sengs og føler jeg kommer til å besvime eller.no;) Men jeg er ellers veldig slapp og hvis jeg stresser får jeg den følelsen av å gå i bakken, både ved fysisk stress og ved psykisk stress, har nå tatt Spinal veske prøve, MR av hodet og EEG, får vite hva Nevrologen har funnet i neste måned, jeg tror nok ikke han finner noe og at dette må gå bort av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Innlegget mitt ble så langt i stad at jeg egentlig ikke fikk fram det jeg skulle spørre deg om.

Reagerer du på sterkt lys?

Jeg kan forklare symtomene mine slik:Kribler både i hender og føtter, til tider kan dette nesten være borte.

Har problemer med sterkt lys, blir nesten helt ør i hodet.

Klarer ikke å konsentrere øynene spesielt lenge av gangen

da føler jeg at jeg blir helt uttafor.

Svimmelheta kan forklares slik:

Når jeg holder hodet i ro og skal se på noe, føles det ut som at alt inni hodet virrer.

Lurer litt på hva krystallsyken er. Hvis noen vet litt om det, håper jeg du kan skrive litt om det i et nytt innlegg.

Hei Jippi!

Krystall syken er det dem kalle det i svergie, det har et langt vanskelig latinsk navn her i norge som jeg ikke husker ;)

Uansett, disse otolittene/Krystallene har alle mennesker i det indre øre hvor balanse organet ditt sitter, hvis disse krystallene kommer i bevegelse kan det gi store periodiske/kroniske ubehag, dette er etter hva jeg har hørt om sykdommen, finnes også en behandling i svergie med et enkelt inngrep på bare 15min, men det er mer for dem som føler at ting sviver rundt dem ;( Jeg vet også at det er forskning på svimmelhet på Haukeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, nå har det gått et par måneder siden sist, hvordan har du det? Jeg føler selv jeg er utav den akutte perioden, har ikke vært skikkelig sky på 3 måneder, (sånn at jeg bare ligger til sengs og føler jeg kommer til å besvime eller.no;) Men jeg er ellers veldig slapp og hvis jeg stresser får jeg den følelsen av å gå i bakken, både ved fysisk stress og ved psykisk stress, har nå tatt Spinal veske prøve, MR av hodet og EEG, får vite hva Nevrologen har funnet i neste måned, jeg tror nok ikke han finner noe og at dette må gå bort av seg selv.

Hei Georg.....

Går litt opp og ned....Akkurat nå har det ikke vært så ille de 2 siste ukene. De 2 før der var derimot slitsomme. Har ikke vært til noen bahndlinger i det siste av noe slag.. Har jo tatt CT, nevrolog etc. selv. Andre jeg kjenner har omtrent vært Ullevål Sykehus rundt og. Den vanlige legen min mener det ligger i "bløtvevet" i nakken/øvre del av ryggen. Får ikke dette til å stemme helt selv. Tar litt varmebehandling hjemme for tiden men vet ikke om det hjelper så mye annet enn at jeg ligger ned og slapper av en 20-30 min...hvordan fungerer det for deg hvis du sitter og f.eks ser på dataskjermen, så lener du hodet til side ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Innlegget mitt ble så langt i stad at jeg egentlig ikke fikk fram det jeg skulle spørre deg om.

Reagerer du på sterkt lys?

Jeg kan forklare symtomene mine slik:Kribler både i hender og føtter, til tider kan dette nesten være borte.

Har problemer med sterkt lys, blir nesten helt ør i hodet.

Klarer ikke å konsentrere øynene spesielt lenge av gangen

da føler jeg at jeg blir helt uttafor.

Svimmelheta kan forklares slik:

Når jeg holder hodet i ro og skal se på noe, føles det ut som at alt inni hodet virrer.

Lurer litt på hva krystallsyken er. Hvis noen vet litt om det, håper jeg du kan skrive litt om det i et nytt innlegg.

Heisannn.

Krystalsyken er små "kalksporer" som ligger og irriterer inne i øret. Merker det best hvis en beveger hode, ikke så mye når en ligger stille. Dette vil normalt bli borte etter en stund men kan settte seg fast hvis en trener eller anstrenger seg mye., Skal vist kun slappe av når en får slikt eller virus på balansenerven

. Desverre er ikke mitt inntrykk at så veldig mange leger kan noe særlig om dette med svimmelhet. Kanskje prøve å sende et brev til Karolinska i Stockholm. De har en egen avd. for svimmelhet og balanse. adr. er : Balansmottagningen

Karolinska Sjukhuset

171 76 Stockholm

har tenkt å skrive dit selv.

Ikke noe av dette er farlig sies det men jævla irriterende og aldri føle seg i 100% form en dag.......Mann30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Georg.....

Går litt opp og ned....Akkurat nå har det ikke vært så ille de 2 siste ukene. De 2 før der var derimot slitsomme. Har ikke vært til noen bahndlinger i det siste av noe slag.. Har jo tatt CT, nevrolog etc. selv. Andre jeg kjenner har omtrent vært Ullevål Sykehus rundt og. Den vanlige legen min mener det ligger i "bløtvevet" i nakken/øvre del av ryggen. Får ikke dette til å stemme helt selv. Tar litt varmebehandling hjemme for tiden men vet ikke om det hjelper så mye annet enn at jeg ligger ned og slapper av en 20-30 min...hvordan fungerer det for deg hvis du sitter og f.eks ser på dataskjermen, så lener du hodet til side ????

Jeg må si at jeg ikke har det der med at jeg blir svimmel hvis jeg rister på huet, kan sitter foran data skjermen 3 timer i strekk uten problemer, men blir veeeldig slapp av det, og online-spilling som jeg synst er noe av det gøyeste er jeg blitt utrolig dårlig i, pga dårlig konsing osv ;( Jeg er oxo endel irritabel. er så fantastisk dritt lei av å være syk nå, hadde jeg bare vært eldre og hatt en jobb jeg kunne sykemelde meg fra, men jeg er lixom bare 18år og føler jeg har mista 7 mnd av livet mitt som jeg aldri får tilbake, og jeg er ikke sikker på om jeg blir frisk med det første heller ;('

Jeg føler de gangene jeg blir småsvimmel er når jeg reiser meg etter å ha sittet i ro og stressa med noe, da må jeg som regel sette meg ned litt og så kan jeg reise meg igjen, utenom det så har jeg jo denne øresusen som er der konstant, hører den best om natta når jeg skal sove, er ikke super plagsom men den er der, når jeg har stressa altfor mye og snudd døgnrytmen min så begynner jeg også å klø i hodet med tinningene, da vet jeg at jeg må bare slappe av for at det skal gå bort, så er det borte neste dag. Håper bare jeg blir frisk engang jeg, har ikke noe liv nå egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...