Gå til innhold

Til lege Ottar Grimstad


Gjest Takknemlig for svar

Anbefalte innlegg

Gjest Takknemlig for svar

I artikkelen om makrobiotisk diett hos småbarn skriver du at studier har vist at det er blitt påvist alvorlige skader på nervesystemet hos barn med en diett ekstrem fattig på vitamin B12. Jeg er selv vegeterianer, men kostholdet inkluderer animalske produkter i form av melk, ost og egg. Jeg er nå gravid i 9. måned, og har for ca. 1 måned siden funnet ut at jeg har perniciøs anemi, med B12 verdier på rundt 70. Jeg tar nå B12-injeksjoner. Selv har jeg ikke merket noen symptomer på mangelen, men er selvsagt svært bekymret for hva dette kan ha av betydning for fosteret. Har du kjennskap til om dette studiet du viser til i din artikkel, eller andre studier på området, også inkluderer forskning på konsekvenser for fosteret, når moren har dårlig tilførsel av vitamin B-12? Ut i fra ultralyd i uke 37 kan det se ut til at fosterets vekst ligger litt under gjennomsnittet (11%). Tror du dette kan ha sammenheng med B12-mangelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det er godt mulig at fosteret har fått tilstrekkelig B12 selv om du har ligget lavt.B12 mangel hos fosteret kan medføre mangler hos det nyfødte barnet,men dette er nok relativt sjelden.

Det ble i uke 37 funnet at fosteret ligger 11% under gjennomsnittet i vekst,men dette kan også være normalt,akkurat som noen vil ligge over snittet uten at det behøver å bety at det foreligger sykdom.Jeg vil anbefale at du nå bruker de nødvendige tilskudd slik du er blitt anbefalt,og på den måten vil best mulig resultat bli oppnådd.

Du kan evt.også rette spørsmålet til forum barnesykdommer, som sikkert er oppdatert ift.hvor store sjanser det kan være at det nyfødte barnet har evt.mangler.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...