Gå til innhold

Antibiotika og immunforsvar

Anbefalte innlegg

Er det tilfelle at antibiotika svekker immunforsvaret? Har hatt ganske mange kurer i for ca. 2 mnd. siden, pga en betennelse i tannkjøttet. I det siste har jeg vært en del syk, noe jeg veldig sjeldent er.

Nå har jeg antageligvis fått halsbetennelse, bør jeg i så fall bare droppe antibiotika, for å styrke immunforsvaret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43255-antibiotika-og-immunforsvar/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Noen antibiotika kan påvirke immunforsvaret, men de fleste gjør det ikke. Hvis du har en bakteriell halsbetennelse som trenger antibiotikabehandling er det helt trygt å bruke penicillin (med forbehold om at du ikke er allergisk), som ikke påvirker immunsystemet.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...