Gå til innhold

Hjelp! Har melk i brystene, er ikke gravid...


Gjest vanilli

Anbefalte innlegg

Det er 10-11 måneder siden jeg sluttet å amme. Jeg måtte slutte på grunn av at jeg etterhvert fikk for lite melk. Det tok ikke lang tid etter ammeslutt før melkeproduksjonen stoppet helt opp.

I går merket jeg at det gikk blodårer nedover brystene,brystene kjentes også litt tunge. Jeg fikk en rar fornemmelse om at det var melk i dem og klemte for å se.

Til min store overraskelse var det melk i brystene!! Jeg vet jeg ikke er gravid,for i forbindelse med en serdeles kort menstuasjonsperiode og store takvise smerter i livmoren tok jeg for noen dager siden en graviditetstest for å avkrefte at jeg hadde et svangerskap utenfor livmoren.

Melken som kom ut kan minne om råmelk,og det var melk i begge brystene. Jeg har ikke vondt i dem.

Hvorfor i all verden har jeg melk i brystene uten å være gravid?? Dessuten er dette lenge etter at melken stoppet opp i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En person i foreldreforumet sa at jeg kanskje hadde for mye prolaktin. Hva er det? En sykdom?? Og hva kan det komme av?? Er det farlig å gå med det over lengre tid??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det er ikke helt uvanlig at det kan være melk i brystene også uten sammenheng til svangerskap og amming.Dette kan ha flere årsaker som ikke behøver å være relatert til noen sykdom,men jeg vil anbefale at du gjør en rutinemessig undersøkelse av dette hos legen din,slik at spørsmålet evt.kan utredes og avklares.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmei

En person i foreldreforumet sa at jeg kanskje hadde for mye prolaktin. Hva er det? En sykdom?? Og hva kan det komme av?? Er det farlig å gå med det over lengre tid??

Hei! Jeg opplever nå det samme som du. Jeg er til utredning og venter spent på hva som blir funnet ut.

Prolaktin er et hormon som bestemmer melkemengden. Jeg har tatt diverse hormonblodprøver, deriblant prolaktin. I tilleg har jeg vært på CT-undersøkelse av hodet for å utelukke en godartet svulst på hypofysen. Disse svulstene blir kallet prolaktinomer og skiller ut prolaktin. Nå venter jeg på svar på alle blodprøvene og CT-bildene før jeg skal til spesialist. Det kan enten være en gynekolog eller en endokrinolog (spesialist på hormoner). Ettersom jeg har forstått kan det bli snakk om medisiner for å hemme prolaktinutskillelsen.

Ta deg en tur til legen din og ta gjerne med det jeg har skrevet. Dersom du lurer på noe, kan du jo også skrive til Mette Moen på Gynekologi. Det gjorde jeg og fikk et veldig kjekt svar.

Håper du ble litt mindre forvirret etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg opplever nå det samme som du. Jeg er til utredning og venter spent på hva som blir funnet ut.

Prolaktin er et hormon som bestemmer melkemengden. Jeg har tatt diverse hormonblodprøver, deriblant prolaktin. I tilleg har jeg vært på CT-undersøkelse av hodet for å utelukke en godartet svulst på hypofysen. Disse svulstene blir kallet prolaktinomer og skiller ut prolaktin. Nå venter jeg på svar på alle blodprøvene og CT-bildene før jeg skal til spesialist. Det kan enten være en gynekolog eller en endokrinolog (spesialist på hormoner). Ettersom jeg har forstått kan det bli snakk om medisiner for å hemme prolaktinutskillelsen.

Ta deg en tur til legen din og ta gjerne med det jeg har skrevet. Dersom du lurer på noe, kan du jo også skrive til Mette Moen på Gynekologi. Det gjorde jeg og fikk et veldig kjekt svar.

Håper du ble litt mindre forvirret etter dette.

Hei på deg.

Takk for flott svar. Vet du hva? Høres sikkert teit ut,men jeg krysser fingrer og tær for at jeg har en svulst.

Har slitt en stund med ekstreme hodepinesmerter og har nettopp fått diagnosen atypisk clusterhodepine. En forferdelig sjelden hodepine sykdom,som det nesten ikke finnes medisiner mot. Har jeg derimot en svulst og får vekk svulsten,slipper jeg disse smertene noe mer. (søk på nicket tieskappa,så forstår du litt mer)

Er spent på hvordan det går med deg. Kan du ikke gi et lite vink senere,slik at jeg får vite om du har svulst eller ei?

Lurer på en liten ting til. Mistet du menstruasjonen eller fikk du beholde den selv om du hadde samme symptomer som meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmei

Hei på deg.

Takk for flott svar. Vet du hva? Høres sikkert teit ut,men jeg krysser fingrer og tær for at jeg har en svulst.

Har slitt en stund med ekstreme hodepinesmerter og har nettopp fått diagnosen atypisk clusterhodepine. En forferdelig sjelden hodepine sykdom,som det nesten ikke finnes medisiner mot. Har jeg derimot en svulst og får vekk svulsten,slipper jeg disse smertene noe mer. (søk på nicket tieskappa,så forstår du litt mer)

Er spent på hvordan det går med deg. Kan du ikke gi et lite vink senere,slik at jeg får vite om du har svulst eller ei?

Lurer på en liten ting til. Mistet du menstruasjonen eller fikk du beholde den selv om du hadde samme symptomer som meg?

Hei igjen vanilli! Klart jeg kan gi deg et lite vink om hvordan det går med meg, men det vil vel ta en stund før jeg får vite noe. Du får følge med.

Angående det med menstruasjonen: Ved slike problemer vil mens vanligvis forsvinne. Med meg har den forsvunnet, men heller pga. at jeg bruker Levonova (=hormonspiral). Derfor er det også litt vanskelig å vurdere om jeg har eggløsning. Mange ufrivillig barnløse blir faktisk diagnostisert med et prolaktinom, men etter medisinering kan de bli gravide.

Hva mener du med at jeg skal søke på nicket tieskappa? Hvor gjør jeg det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen vanilli! Klart jeg kan gi deg et lite vink om hvordan det går med meg, men det vil vel ta en stund før jeg får vite noe. Du får følge med.

Angående det med menstruasjonen: Ved slike problemer vil mens vanligvis forsvinne. Med meg har den forsvunnet, men heller pga. at jeg bruker Levonova (=hormonspiral). Derfor er det også litt vanskelig å vurdere om jeg har eggløsning. Mange ufrivillig barnløse blir faktisk diagnostisert med et prolaktinom, men etter medisinering kan de bli gravide.

Hva mener du med at jeg skal søke på nicket tieskappa? Hvor gjør jeg det?

Æsj,da det var bare hvis du var interissert i å se om mine hodepinesymptomer lignet på dine symptomer på et eller annet vis.

Egentlig kan du bare glemme det,for jeg ser at DOL ikke lagrer såpass gamle innlegg,så derfor er det uansett ikke noe å "hente" ut ifra innleggene mine.

Hvor lenge måtte du vente for å komme inn til sjekk av en eventuell svulst???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

En person i foreldreforumet sa at jeg kanskje hadde for mye prolaktin. Hva er det? En sykdom?? Og hva kan det komme av?? Er det farlig å gå med det over lengre tid??

Prolaktin er et hormon som produseres i hypofysen.Økt produksjon kan komme av flere forskjellige endringer i hypofysen,og er en relativt sjelden tilstand.Dette behøver ikke være farlig,men prolaktin kan måles ved en blodprøve,slik at jeg vil anbefale at du oppsøker legen din for videre undersøkelse og avklaring.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillemusmei

Æsj,da det var bare hvis du var interissert i å se om mine hodepinesymptomer lignet på dine symptomer på et eller annet vis.

Egentlig kan du bare glemme det,for jeg ser at DOL ikke lagrer såpass gamle innlegg,så derfor er det uansett ikke noe å "hente" ut ifra innleggene mine.

Hvor lenge måtte du vente for å komme inn til sjekk av en eventuell svulst???

Det tok ca. en mnd. før jeg kom til CT-undersøkelse av hodet. (Fikk kontrastvæske i armen også.) Timen på gyn.pol. er ca. to mnd. etter CT-undersøkelsen. Så til sammen ca. tre mnd. Jeg har i forkant av alt dette tatt alle de spesielle blodprøvene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...