Gå til innhold

Tett i nesen, til legen


Gjest Tatjana

Anbefalte innlegg

Jeg har nå i to og et halvt år vært svært tett i nesen. Da det begynte trodde jeg at jeg fikk en forkjølelse, men etter tre - fire måneder gikk jeg til lege. Legen tok en allergitest ved en blodprøve i armen. Den skulle de sjekke for antistoffer. Den var negativ, legen ga opp og sa jeg var nok blitt forkjølet. Hun ga meg Polaramin.Etter ca et år bestilte jeg selv time hos ØNH-spesialist. Han tok allergitest, "prikktest", denne var også negativ. Jeg gikk da på Polaramin. ØNH-legen ga meg en kur med Prednison tabletter og Rhinocort nesespray. Dette hjalp, men etter lengre tids bruk av Rhinocort opplevde jeg stadig oftere å blø neseblod. Da jeg i tillegg ble gravid, kuttet jeg ut nesesprayen. JEg har også prøvd homøopati, uten resultat. Jeg lurte på om det kunne være katten min, den har jeg omplassert. Jeg ble da noe bedre en stund, men nå er det helt ille igjen. Jeg er hele tiden tvunget til å puste gjennom munnen, slik at tungen "tørker ut" og føles oppsvulmet. Språket blir også utydelig. Vanlige nesesprayer (Rhinox, Zymelin) virker ikke lenger pga at jeg har brukt det for mye. Nesen renner hele tiden, det er nesten som vann, helt klart og tyntflytende. Hva kan jeg gjøre? Må jeg tilbake på Rhinocort? Må legge til at jeg ikke klør i øynene, og at det blir noe bedre når jeg i fysisk aktivitet slik at jeg blir varm. I tillegg bor jeg i distriktet, og legesituasjonen er vanskelig, med "14.dagers vikarer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem

Gikk igjennom alle testene du gikk igjennom. Tok røntgen , scanning av bihuler og nese men de fant ikke ut hvorfor annet enn at jeg hadde en litt skjev nesevegg og de foreslo en operasjon.

Men jeg fikk noe nytt som heter nasonex nesespray og det ser ut til å virke. Jeg er ikke like tett lenger og slipper å puste gjennom munnen hele tiden.

Sprayen virker først etter 2 uker og du må ta den 2 ganger hver dag.

Det lindrer ihvertfall det kroniske problemt jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Det er mulig at det er en allergi selv om 2 tester har vært negative,og da det nå har gått en stund,vil jeg anbefale at dette sjekkes påny.Polypper og bihuleplager kan også gi slike plager,eller tilkomme,og derfor er det etter min mening begrunnet med en ny undersøkelse hos ØNH legen.

Stort forbruk av Rhinox og Zymelin kan skade slimhinnene,og kan i noen tilfeller også være årsaken til at folk blir kronisk tette i nesen,og avhengige av å bruke mer,slik at man kommer inn i en svært ond sirkel.

Du ble bedre når katten ble omplassert,og dette gir mistanke om allergi,som bør kunne sjekkes.

Rhinocort er et bra valg av nesespray,men hvis du plages med neseblødninger,bør du også avvente bruk av denne.

Jeg foreslår at du tross vanskelig tilgang til lege,likevel bestiller time,og prøver å smøre deg med tålmodighet,-det kan lønne seg i det lange løp.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...