Gå til innhold

"Kjenne" hjerteslag


johndys

Anbefalte innlegg

Jeg er i den siste tiden blitt plaget med at jeg kjenner hjertet slå. Spesielt er det tilfelle om natten. Da hender det rett som det er at jeg våkner av det.

Jeg har ikke vært plaget av dette tidligere.

Er det noe med hjertet - eller kan det skyldes andre forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Johndys.

Det kan tenkes at du har endel ekstraslag i hjertet, og at det er årsaken til at du merker slagene, spesielt om natten. Hvis det er tilfellet, vil du kunne kjenne en viss uregelmessighet i pulsen. Ekstraslaget vil ikke gi særlig (eventuelt ingen) puls som kan kjennes. Imidlertid følges ekstraslaget av en liten pause i hjertevirksomheten. Dermed rekker hjertet å fylle seg skikkelig opp, og det neste normalslaget kan da bli et litt kraftig dunk. Det vil du kunne kjenne, og også våkne av.

Forøvrig kan det være andre grunner til at du plutselig merker at hjertet slår. Jeg mangler endel opplysninger for å kunne gå nærmere inn på dem. Generelt vil det være fornuftig å få en lege til å sjekke deg ved en vanlig undersøkelse, slik at du får en sikkerhet for at det ikke frembyr noen form for uvanlig tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...