Gå til innhold

Vil alle mennesker oss vel?

Anbefalte innlegg

Jeg har vært gjennom mye som har vært vanskelig. Jeg tror ofte at alle mennesker egentlig vil oss vel. Men vil de som handler og gjør alt vondt og verre enn nødvendig for oss vel? Fins det mennesker som er eller har vært i livet ditt som du føler gjorde ting vanskelig for deg? 

Anonymkode: e9e59...42e

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/438987-vil-alle-mennesker-oss-vel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært gjennom mye som har vært vanskelig. Jeg tror ofte at alle mennesker egentlig vil oss vel. Men vil de som handler og gjør alt vondt og verre enn nødvendig for oss vel? Fins det mennesker som er eller har vært i livet ditt som du føler gjorde ting vanskelig for deg? 

Nei, ikke alle vil oss vel eller har gode hensikter. Sånn er det bare, dessverre.

Endret av Gjest
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei dessverre vil ikke alle oss vel i et samfunn med baktalelser og egoisme.heldigvis fins det mange bra mennesker der ute også,man må velge sine venner med omhu.alle har nok opplevd skuffelser.

Anonymkode: e1cbf...296

Det er hva jeg føler. Jeg føler at noen mennesker som jeg har hatt i livet mitt ikke ønsket meg vel, men at de ønsket seg selv vel og tenkte egoisme. Jeg ønsker egentlig å tro at alle er gode, men jeg har blitt lurt en haug med ganger. 

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei dessverre vil ikke alle oss vel i et samfunn med baktalelser og egoisme.heldigvis fins det mange bra mennesker der ute også,man må velge sine venner med omhu.alle har nok opplevd skuffelser.

Anonymkode: e1cbf...296

Enig 

Tror ikke ikke folk flest vil andre vondt men de er vel heller mer opptatt av sitt og sine ting. Det er vel heller det at man ikke bryr seg nok om andre ( borsett fra sine nærmeste) til å ofre så mye tid og ressurser på å gjøre livet bedre for dem. Tror at utbrenthet, travelhet og egne problemer gjør st mange ikke har overskudd til andre. Og noen har pga psykiske problemer eller litt for mye motgang i livet blitt følelsesløs for andres problemer. 

Anonymkode: 6cd9c...784

Det norske samfunnet er basert på tillit -- Det vil si at i utgangspunktet viser vi folk tillit, og forventer det samme andre veien.

Klart du vil møte folk som motbeviser dette, men jeg tror at så lenge vi snakker om vårt eget land vil du totalt sett ha det bedre på din reise gjennom livet dersom du tar utgangspunkt i at de andre vil deg vel.

Noen ganger vil du brenne deg på dette, men jeg tror altså at livet blir trist dersom dét er forventningen til nye relasjoner.

Og, med livserfaring lærer en seg en del om hva og hvem en faktisk skal passe seg for.

Det er veldig vanskelig å svare synes jeg.Det er vel nettopp fordi en del ting er veldig vanskelig å snakke om og skrive om. Det er nettopp det jeg synes er så verdifullt ved alle dere på DOL at vi alle prøver å " snakke" og skrive om ting som er vanskelige inntil umulige å skrive om kanskje dersom man ikke er helt spesiell fagelig eller noe .Enkelte mener nok at noe er helt umulig å skrive om uansett. Jeg tror ikke det om man finner det rette fora og form.

Jeg tror vel bare at alt er ikke bra for en og ofte vet man lite om det på forhånd før man står i situasjonen. Ofte er man kanskje barn når man blir utsatt for ting og ordene er langt unna.

Jeg tror mye er ikke dette det rette fora for alt ,men jeg tror ikke det er umulig å leve videre om enn alle ikke vil en vell i livet. Man må bare prøve å ikke mistro alt og alle tror jeg  om man gjør noen mindre bra erfaringer for det er iallefall ikke bra for en på lengre sikt. Mye bra er kommet med den " skam" serien. Er der undertrykkere eller mennesker som ikke vil en vell er det mye skamtraumer  det brukes for å hindre at mennesker kommer videre og friskner til i sitt liv.

Anonymkode: 3f23d...2ca

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mange tenker mest på seg selv, og driter i andre.

Anonymkode: a99b6...29b

Annonse

Det er ikke alltid folk behandler andre som jeg tror de selv ville ha ønsket å blitt behandlet i samme situasjon. Enten tenker de bare egoistisk, eller så klarer de ikke å tenke på annet enn seg selv, eller så har de en holdning om at noen mennesker skal man ikke bry seg om eller noe lignende. Er ikke alltid lett å forstå folk. 

7 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

Det handler nok ofte mer om egoisme enn om et bevisst ønske om å gjøre andre vondt. 

Det kan godt være tilfelle. Noen gjør andre vondt fordi de tenker på seg selv, men har ikke til hensikt på å gjøre andre vondt til tross for at det gjør  Det er nok noe i det. Men de klarer igjen å bare tenke på seg selv og fraskriver seg samvittighet /tanker om hva det gjør for andre. 

Endret av Mina1

Man kan jo ikke begynne å mistro alt og alle heller. Det er jo veldig lite hensiktsmessig. Man må jo bare håpe og tro at i slutten av alt eller " the  end of the road" finnes en slags rettferdighet. Litt som i en av Agatha Christes bøker " Guds kvern maler langsomt" At sannheten til slutt nøstes opp om all urett og at rettsvesenet fungerer som det skal for alle parter til slutt.

Selfølgelig når man har sett de seneste tolkningene av hennes bøker med TV s  tolkninger i Poirot serien er det nok mye man selv kanskje stusser veldig på om dette er i tråd med forfatteren selv men der er det det med forskjellige tolkninger og syn kommer inn. Selv ville jeg gjort de siste episodene  med Poirot mye annerledes for jeg oppfatter den romanfiguren annerledes men vi er forskjellige.Jeg jobber da heller ikke med sånt noe. Som sagt. Det er lite adekvat i lengden å bare imistro alt og alle. Man må bare ta vare på de gode stundene man har og håpe tidenjobber for rettferd og for oss alle tror jeg. 

Hvis man ikke bare absolutt vet at noen bare er banditter eller bare driver tull da .Ingenting er en til en i vår verden avi dag virker det som.

Manmå bare håpe at bare det beste hender en selv tror jeg.

Man strekker aldri til syes jeg.

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å svare helt konkret. De fleste mennesker vil en så mye mer enn vell etter mitt syn.😊

Nytter ikke å være for naiv heller. For jeg tror faktisk at enkelte ikke tenker helt over behandlingen av andre. De tenker mer på seg og sine egne valgte. Altså de velger ut hvem de tenker på. Og gjør gode handlinger for dem, og viser å bry seg om dem. Men kan være egosentriske ovenfor andre utenom dem. Nå gjelder ikke det alle, men enkelte. Noen er mye flinkere til å vise å oppføre seg ovenfor alle mennesker, med respekt og empati, og forståelse. :) 

Jeg tror de fleste ikke ønsker å skade eller være vond mot noen, men de kan gjøre det uten å tenke over det. 

Endret av Mina1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...