Gå til innhold

Noen tips til hvilke matvarer man kan handle - leve billigst mulig..

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Kayia skrev:

Dette bør du undersøke, her tror jeg både du og sønnen din har misforstått noe.... Rødt kjøtt en gang i uka kan være vel og bra det, men burgere gir ikke mer (heller mindre) vitamin enn fisk eller grovt brød gjør altså... :P Finn ut hvilket B han er lav på og be om ernæringsråd. Gjetter «vanlig sunn mat med grovt brød, fisk og grønnsaker» er svaret jeg :D 

Gode kilder til alle vitamin B-typer er animalske varer som fisk, egg, ost, nyrer, lever, melk, oksekjøtt, samt grove kornbrød, nøtter, frukt og grønnsaker.

Alle b-vitaminer bortsett fra B12 ja. B12 kan vi KUN få fra animalske kilder, altså ikke brød og grønnsaker, og jeg har inntrykk av at de som har fått påvist B12-mangel som regel får påfyll via sprøyter noen ganger i året, skal visst være vanskelig å få opp nivået kun via kosthold.

Fortsetter under...

2 timer siden, Lillemus skrev:

Alle b-vitaminer bortsett fra B12 ja. B12 kan vi KUN få fra animalske kilder, altså ikke brød og grønnsaker, og jeg har inntrykk av at de som har fått påvist B12-mangel som regel får påfyll via sprøyter noen ganger i året, skal visst være vanskelig å få opp nivået kun via kosthold.

Det er et vitamin som man kun får fra rødt kjøtt som han mangler. Han får vitaminer fra apoteket men nå tok legen nye blodprøver. Og så får vi se. Derfor så tør ikke jeg å holde på som før å gjøre sønnen om til en vegetarianer når han er hos meg. Han fikk kjøtt hos meg men jeg hadde trappet så ned på det. Men nå er jeg altså trappet opp på det igjen pga mangelen hans.

En i familien er sykepleier og har sett på svaret fra legen. Hun sier at han lå ikke mye under. Bare rett under nivået han bør ligge på. Derfor: riktig kosthold er viktig. 

Endret av Mina1
1 time siden, Mina1 skrev:

Det er et vitamin som man kun får fra rødt kjøtt som han mangler. Han får vitaminer fra apoteket men nå tok legen nye blodprøver. Og så får vi se. Derfor så tør ikke jeg å holde på som før å gjøre sønnen om til en vegetarianer når han er hos meg. Han fikk kjøtt hos meg men jeg hadde trappet så ned på det. Men nå er jeg altså trappet opp på det igjen pga mangelen hans.

En i familien er sykepleier og har sett på svaret fra legen. Hun sier at han lå ikke mye under. Bare rett under nivået han bør ligge på. Derfor: riktig kosthold er viktig. 

B12 finnes også i egg, melk, ost, fet fisk, svin, storfe og lever. Det finnes IKKE noe vitamin som KUN finnes i rødt kjøtt.

Gjest franklyscarlet

Ulike frosne grønnsaker i pose er undervurdert, synes jeg. Bruker det MYE. Kan lage supper, gryter, stuinger, ha i pastasaus, som tilbehør, osv. Bruk feks masse krydder, kokosmelk, buljong. Mange tenker det er så kjedelig med disse grønnsaksposene, men jeg bruker de i alt fra indiske gryter til grønnsakssupper og lasagne. Mye for pengene :)

1 minutt siden, franklyscarlet skrev:

Ulike frosne grønnsaker i pose er undervurdert, synes jeg. Bruker det MYE. Kan lage supper, gryter, stuinger, ha i pastasaus, som tilbehør, osv. Bruk feks masse krydder, kokosmelk, buljong. Mange tenker det er så kjedelig med disse grønnsaksposene, men jeg bruker de i alt fra indiske gryter til grønnsakssupper og lasagne. Mye for pengene :)

Kiwi har store poser med lapskausblanding til en veldig rimelig penge, de er kjempegode og kan brukes som base i både lappert og suppe. :) 

Gjest franklyscarlet
1 minutt siden, Lillemus skrev:

Kiwi har store poser med lapskausblanding til en veldig rimelig penge, de er kjempegode og kan brukes som base i både lappert og suppe. :) 

Ja :) Lapskausblandingen er super å bruke til annet enn lapskaus, også, som du nevner. Bare å være kreativ, og ikke nødvendigvis lage akkurat det som foreslås på posen, selv om det er godt også. Og REMA har også noen bittelitt dyrere, men fortsatt rimelige poser med løk, andre grønnsaker og bønner, og en med ris og grønnsaker. Veldig gode. Ellers er det jo mye godt å lage med poteter; shepards pie (veldig billig med bønner i stedet for kjøtt), potetsuppe, røsti. Ble litt sulten, jeg :s 

Annonse

Akkurat nå, Lillemus skrev:

Jeg har noen ganger fått B-12 sprøyte. Trodde den bare ble gitt i sprøyte form, mulig jeg tar feil.

25 minutter siden, Lillemus skrev:

Kjøpte faktisk noen Våtkluter-Wipes i dag, for å vaske av pcen med. De kostet bare 7,90 for en hel haug med servietter på Coop, mens de koster fra minst 29,90 -59,90 på de andre butikkene. Er stor forskjell på priser. Men dette var Coop sitt eget merke :) 

Akkurat nå, franklyscarlet skrev:

Jeg bruker mye av frosne grønnsaker. Helt greit og like bra som ferskt (når det gjelder vitaminer)

27 minutter siden, emilie321 skrev:

Jeg bruker mye av frosne grønnsaker. Helt greit og like bra som ferskt (når det gjelder vitaminer)

Smart... Jeg fryser ned fersk frukt, paprika, og alt mulig... Men det er faktisk billigere å kjøpe frosne grønnsaker tror jeg :) 

7 timer siden, Mina1 skrev:

Kjøpte faktisk noen Våtkluter-Wipes i dag, for å vaske av pcen med. De kostet bare 7,90 for en hel haug med servietter på Coop, mens de koster fra minst 29,90 -59,90 på de andre butikkene. Er stor forskjell på priser. Men dette var Coop sitt eget merke :) 

Er det noe man trenger? Det har jeg aldri hatt, har ikke tenkt over det en gang. Nå må du passe deg litt så du ikke kjøper bare fordi det er billig, men pass på at du kjøper bare det du trenger og også ellers ville ha kjøpt. :) 

8 timer siden, Mina1 skrev:

Kan du ikke bare bruke en fuktig klut?

Anonymkode: dc9f9...7ae

9 timer siden, Mina1 skrev:

Noe sier meg at du endelig får utløp for din shopping-trang! :lol:

Annonse

13 timer siden, Mina1 skrev:

Kjøpte faktisk noen Våtkluter-Wipes i dag, for å vaske av pcen med. De kostet bare 7,90 

Dette er et produkt jeg a l d r i har tenkt at jeg har behov for, og det tror jeg ikke du har heller. Her burde du prioritert et nett med løk istedenfor feks ;) 

5 minutter siden, Kayia skrev:

Dette er et produkt jeg a l d r i har tenkt at jeg har behov for, og det tror jeg ikke du har heller. Her burde du prioritert et nett med løk istedenfor feks ;) 

haha jeg visste at den kom til å komme :D . Ja egentlig så har jeg ikke behov for det produktet men jeg elsker det ;) hehehe. . Men du har rett ;) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...