Gå til innhold

Veske


Gjest 5x

Anbefalte innlegg

Får vel holde deg i vigør, når du først er her.

Når man våkner opp etter hjerteoperasjon hvor man har vært i hjerte-lunge maskin, så har man klart å legge på seg flere kilo med veske på få timer.

Jeg vet det har med maskina og rensingen å gjøre, men hvor kommer alt det vann fra? Blir blodet renset i vann, eller?

Er det med kaldt vann man stopper hjertet og med varmere vann man starter det igjen, eller er det medikamenter som brukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

5x, her er vi igjen.

Hjerte-lungemaskinen er "primet" med ikke få liter væske, som blander seg med blodet som går gjennom mens hjertet står stille. Adskillig av denne væsken blir med pas. når han/hun forlater operasjonsbordet, og skal skilles ut i tiden etter. Det er ikke snakk om "rensing", men maskinen må ha væske i filtrene sine for tilkobling til pasienten.

Hjerte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

5x, her er vi igjen.

Hjerte-lungemaskinen er "primet" med ikke få liter væske, som blander seg med blodet som går gjennom mens hjertet står stille. Adskillig av denne væsken blir med pas. når han/hun forlater operasjonsbordet, og skal skilles ut i tiden etter. Det er ikke snakk om "rensing", men maskinen må ha væske i filtrene sine for tilkobling til pasienten.

Hjerte

Ekstrasvar til 5x :

Det ser ut som om en del av svaret forrige gang falt. ut.

Det handlet om å stoppe og starte hjertet.

Man stopper det kjemisk, bl.a. med høykonsentrert kaliumløsning, som sprøytes inn i roten av hovedpulsåren etter tilkobling til maskin.

Deretter kjøles hjertet lokalt ved hjelp av isvann i hjerteposen (som er åpnet) under selve proseduren.

Hjertet starter "av seg selv" når blodstrømmen settes på etter avsluttet inngrep på selve hjertet og man "går av" maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstrasvar til 5x :

Det ser ut som om en del av svaret forrige gang falt. ut.

Det handlet om å stoppe og starte hjertet.

Man stopper det kjemisk, bl.a. med høykonsentrert kaliumløsning, som sprøytes inn i roten av hovedpulsåren etter tilkobling til maskin.

Deretter kjøles hjertet lokalt ved hjelp av isvann i hjerteposen (som er åpnet) under selve proseduren.

Hjertet starter "av seg selv" når blodstrømmen settes på etter avsluttet inngrep på selve hjertet og man "går av" maskinen.

"Deretter kjøles hjertet lokalt ved hjelp av isvann i hjerteposen (som er åpnet) under selve proseduren. Hjertet starter "av seg selv" når blodstrømmen settes på etter avsluttet inngrep på selve hjertet og man "går av" maskinen."

Men det er vel ikke alltid man åpner hjerteposen? Da sønnen min ble operert med fontan 1 + Damus-Kaye-Stansel (DKS) så ble så vidt jeg vet kun samleåren for overkroppen knyttet til lungepulsåren + at lungepulsåren ble knyttet til aorta ut fra hjertet (DKS'en), men de gjorde ikke noe med selve hjertet da så vidt jeg husker. Hvordan kjøler de ned det da? Pakker det inn i is fra "utsiden" av hjertet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Doktor Online, Redaksjonen

"Deretter kjøles hjertet lokalt ved hjelp av isvann i hjerteposen (som er åpnet) under selve proseduren. Hjertet starter "av seg selv" når blodstrømmen settes på etter avsluttet inngrep på selve hjertet og man "går av" maskinen."

Men det er vel ikke alltid man åpner hjerteposen? Da sønnen min ble operert med fontan 1 + Damus-Kaye-Stansel (DKS) så ble så vidt jeg vet kun samleåren for overkroppen knyttet til lungepulsåren + at lungepulsåren ble knyttet til aorta ut fra hjertet (DKS'en), men de gjorde ikke noe med selve hjertet da så vidt jeg husker. Hvordan kjøler de ned det da? Pakker det inn i is fra "utsiden" av hjertet?

Kjære "Lillemus".

På enkelte inngrep på de store blodkar(årer) som fører til eller fra hjertet blir hjertet ikke operert direkte på, og således blir hjerteposen heller ikke åpnet.

Grunnen til at man kjøler hjertet ved endel operasjoner er at man avbryter blodforsyningen til selve hjertemuskulaturen i noen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...