Gå til innhold

Skattekort og restskatt

Anbefalte innlegg

Jeg vet at dette er et teit og dumt spørsmål, men kort sagt: hvorfor får jeg baksmell på 12.000 på skatten hvert år? 

Får jeg baksmell om jeg tjener mer enn året før og om jeg har mye gjeld? 

Betaler man mindre skatt dess mer gjeld man har?

Jeg har forsøkt å endre skattekortet, men jeg er så usikker! 

Anonymkode: 249bf...afe

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/440269-skattekort-og-restskatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan prøve meg på en kort ABC for personbeskatning i Norge.

Hvert år utfører skatteetaten en skatteberegning for alle personer som skattet til Norge forrige år. Det innebærer at det du har rapportert inn til dem via selvangivelsen kjøres gjennom et dataprogram hvor det beregnes hvor mye skatt du skal betale basert på fjorårets skattereglement.

Skatt kan du betale i form av forskuddsskatt (trekkes direkte av arbeidsgiver basert på informasjon på skattekortet) og/eller tilleggsforskudd (du betaler inn ekstra selv) før skatteoppgjøret kjøres.

Dersom skatteberegningen viser at du har betalt for lite forskudd får du det vi kaller baksmell.

I prinsippet skal du komme ut ca i null i skattoppgjøret dersom skattekortet ditt er riktig. Skattekortet lages basert på opplysninger du selv har ansvar for å rapportere inn, og som du sier kan du gå på skatteetatens hjemmesider og endre dette. Det er viktig at all informasjon om inntekt, gjeld/formue og renteinntekter/utgifter er så korrekte som mulig for at skattekortet skal bli rett. Det er lurt å gå inn så tidlig som mulig hvert år og justere disse opplysningene.

Det har jo ingenting å si sånn totalt om du betaler skatten som forskudd eller baksmell (totalen blir det samme), men det kan jo være greiere å smøre det utover året.

Økt inntekt gir høyere skatt. Mer gjeldsrenter gir lavere skatt (du får fradrag tilsvarende 28% av alle gjeldsrenter du betaler).

Endret av Caprioli
5 minutter siden, Caprioli skrev:

Kan prøve meg på en kort ABC for personbeskatning i Norge.

Hvert år utfører skatteetaten en skatteberegning for alle personer som skattet til Norge forrige år. Det innebærer at det du har rapportert inn til dem via selvangivelsen kjøres gjennom et dataprogram hvor det beregnes hvor mye skatt du skal betale basert på fjorårets skattereglement.

Skatt kan du betale i form av forskuddsskatt (trekkes direkte av arbeidsgiver basert på informasjon på skattekortet) og/eller tilleggsforskudd (du betaler inn ekstra selv) før skatteoppgjøret kjøres.

Dersom skatteberegningen viser at du har betalt for lite forskudd får du det vi kaller baksmell.

I prinsippet skal du komme ut ca i null i skattoppgjøret dersom skattekortet ditt er riktig. Skattekortet lages basert på opplysninger du selv har ansvar for å rapportere inn, og som du sier kan du gå på skatteetatens hjemmesider og endre dette. Det er viktig at all informasjon om inntekt, gjeld/formue og renteinntekter/utgifter er så korrekte som mulig for at skattekortet skal bli rett. Det er lurt å gå inn så tidlig som mulig hvert år og justere disse opplysningene.

Det har jo ingenting å si sånn totalt om du betaler skatten som forskudd eller baksmell (totalen blir det samme), men det kan jo være greiere å smøre det utover året.

Økt inntekt gir høyere skatt. Mer gjeldsrenter gir lavere skatt (du får fradrag tilsvarende 28% av alle gjeldsrenter du betaler).

23% prosent nå, vel. 

Gjest Maggie55

Mer enn året før. Tar lang tid før dette jevnes ut. En annen sak er at mange instanser bruker skattevesenet tall kanskje for å beregne din ytelse.

Noe annet er at det er umulig å forstå opp ned på politikk i våre dager. 

Se bare på brukernavn epost. Man skal jo unngå sensitiv informasjon i samhandling med overhodet noen på epost. Ting blir jo lett sensitivt om man bare skal få gitt en liten beskjed. Hvordan det er med de som har Digipost det vet jeg ikke for jeg er ikke så flink ennå. Men skal man klage eller gi innspill til noe i det offentlige kontorer  da er det jo kun papirbrev som står igjen. Og Posten trapper jo stadig ned. Det er stadig sensitive beskjeder eller lengere meldinger man trenger å gi synes jeg og man skal ikke si mye før det altså betegnes somsensitivt. Og hva innen avlyttet telefonen og misbruker hva man sier til egen fortjeneste kanskje. Kan jo være forretningshemmeligheter er planlagte besvarelser av hovedoppgaver osv osv. Tenker selvsagt fremtiden.Og våre etterkommeres liv også.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...