Gå til innhold

Barnebursdag: Hvorfor problematisere at alle i klassen ikke blir bedt i bursdag?

Anbefalte innlegg

Noen barn ønsker å invitere hele klassen, mens andre vil at kun de aller beste lekekameratene skal være til stede. Hvorfor skal skolen kunne kreve at all skal bes? 

I gamle dager var det da ingen som lagde noe oppstyr av dette. Jeg tror barna må lære seg at alle ikke er like populære, at alle ikke alltid kan/skal/må behandles likt. Hvis ikke ender vi opp med en generasjon persilleblad som ikke tåler noe som helst når de kommer ut i voksenlivet.

Anonymkode: 03eeb...32d

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen barn ønsker å invitere hele klassen, mens andre vil at kun de aller beste lekekameratene skal være til stede. Hvorfor skal skolen kunne kreve at all skal bes? 

I gamle dager var det da ingen som lagde noe oppstyr av dette. Jeg tror barna må lære seg at alle ikke er like populære, at alle ikke alltid kan/skal/må behandles likt. Hvis ikke ender vi opp med en generasjon persilleblad som ikke tåler noe som helst når de kommer ut i voksenlivet.

Å kun ha bestekompisene er greit nok det men det blir litt mindre greit når det kun er EN i klassen som ikke blir invitert.

Anonymkode: 28c79...033

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om du eller ditt barn var den eneste eller en av to i en klasse på 20 som aldri ble invitert? Hadde du syntes det var greit? Det er vel gjerne sånn at enten inviterer  man alle, alle jentene / alle guttene, eller noen få (under halvparten) slik at man skal unngå en slik utestenging av noen veldig få.

16 minutter siden, Lillemus skrev:

Hva om du eller ditt barn var den eneste eller en av to i en klasse på 20 som aldri ble invitert? Hadde du syntes det var greit? Det er vel gjerne sånn at enten inviterer  man alle, alle jentene / alle guttene, eller noen få (under halvparten) slik at man skal unngå en slik utestenging av noen veldig få.

Har ikke barn, men dette var aldri noe problem når jeg gikk på skolen. 

De skolebarna jeg kjenner har fått beskjed om at hvis alle (alle jentene/ alle guttene) blir bedt, så kan invitasjoner deles ut på skolen. Hvis en bare skal ha noen få, så må invitasjonene deles ut privat.

Skjønner godt at de må ha noen regler så ikke en eller to blir utelatt.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg at man bør kunne velge å invitere noen få venner . Ikke alltid man har tid, råd eller kapasitet til å invitere hele klassen. MEN resten av det du skriver er forunderlig etter min mening. At du bruker begrunnelser som at barn må tåle at de ikke er like populær som andre og at dette skal bli en måte å bli sterk på i voksenlivet. Da sier du at det er greit at noen barn er upopulære og at de er « pyser» som ikke tåler det.?!!!!!!! 

Anonymkode: e647a...e77

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da sier du at det er greit at noen barn er upopulære og at de er « pyser» som ikke tåler det.?!!!!!!! 

Sånn er livet. Noen er populære, noen er upopulære. Sånn er det bare. Deal with it.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sånn er livet. Noen er populære, noen er upopulære. Sånn er det bare. Deal with it.

Det er forskjell på og ikke være populær og det å bli utestengt.

16 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er forskjell på og ikke være populær og det å bli utestengt.

Er det? Ikke så sikker på det.

Kanskje se på grunnen til at en blir utestengt da?

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke ord !!!!

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå lurer jeg faktisk på om du bare tuller. Du kan ikke mene dette vel? 

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå lurer jeg faktisk på om du bare tuller. Du kan ikke mene dette vel? 

Nei, jeg er helt seriøs. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gi deg et eksempel fra vårt fantastiske og inkluderende land Norge. Her mener politikerene at alle skal inkluderes i det « normale» samfunnet. Også slike som min datter som er lett psykisk utviklingshemmet. Men ingen andre barn tok henne med i leken eller inviterte henne i bursdags besøk. Ikke EN gang klaget vi på dette eller gjorde noe nummer ut av det. De voksne mente at man ikke kunne forvente av andre» friske» barn at de skulle være venn med henne.(??). Vi aksepterte det. Hun er ikke utagerende og har normalt språk. Er litt enkel og barnslig. Vårt mål har aldri vært at vår datter skulle være populær men bare slippe å alltid gå alene. Den smerten og sorgen hun og vi har måttet gå igjennom har nok gjort oss sterke men det gjør likevel vondt å høre din holdning. Samtidig må jeg si at jeg ikke alltid har invitert hele klassen til alle bursdager( jeg har fem barn). Det blir for mye men jeg har da sørget for at det ikke bare blir noen få som ikke blir invitert. 

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan gi deg et eksempel fra vårt fantastiske og inkluderende land Norge. Her mener politikerene at alle skal inkluderes i det « normale» samfunnet. Også slike som min datter som er lett psykisk utviklingshemmet. Men ingen andre barn tok henne med i leken eller inviterte henne i bursdags besøk. Ikke EN gang klaget vi på dette eller gjorde noe nummer ut av det. De voksne mente at man ikke kunne forvente av andre» friske» barn at de skulle være venn med henne.(??). Vi aksepterte det. Hun er ikke utagerende og har normalt språk. Er litt enkel og barnslig. Vårt mål har aldri vært at vår datter skulle være populær men bare slippe å alltid gå alene. Den smerten og sorgen hun og vi har måttet gå igjennom har nok gjort oss sterke men det gjør likevel vondt å høre din holdning. Samtidig må jeg si at jeg ikke alltid har invitert hele klassen til alle bursdager( jeg har fem barn). Det blir for mye men jeg har da sørget for at det ikke bare blir noen få som ikke blir invitert. 

Jeg synes det er opprørende at din datter ikke ble invitert i bursdager i barneskolen:-( Jeg forventer såpass at et oppvekstmiljø at voksne bidrar til best mulig oppvekstsvilkår for flere enn kun egne barn. Jeg synes det er forkastelig at andre foreldre og skolen ikke klarte å gi henne en følelse av å tilhøre barnegruppen. Dette pleier ikke være veldig vanskelig å få til i barneskolen. For fleste barn som din datter blir det vanligvis vanskeligere i ungdomsskolen, da står så mye på spill for de fleste ungdommer og de er ikke like villige til å gjøre det voksne forventer av dem lenger. Det som også kan være vanskelig, er å få til at barn som er litt annerledes enn de fleste også får en bestevenn i klassen. 

Anonymkode: a0ca4...f30

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok vondt, men sånn er livet. Er det noe bedre å bli «tvangsbedt» i bursdag og at alle er klar over det? Nei, da hadde jeg ikke gått.

3 minutter siden, gråstein skrev:

Det er nok vondt, men sånn er livet. Er det noe bedre å bli «tvangsbedt» i bursdag og at alle er klar over det? Nei, da hadde jeg ikke gått.

Er enig i dette men likevel forundret over at voksne mennesker som selv vet hva det er å elske et barn kan ha en slik holdning til de “ upopulære» barna. Nesten som om de bare kan ha det så godt. Som om det er deres egen feil at de er «upopulære « og hvorfor skal de « populære» plages av dette. Det er mer holdningen til tråstarter som forundrer meg. Ikke at hun velger å ha et mindre besøk. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er opprørende at din datter ikke ble invitert i bursdager i barneskolen:-( Jeg forventer såpass at et oppvekstmiljø at voksne bidrar til best mulig oppvekstsvilkår for flere enn kun egne barn. Jeg synes det er forkastelig at andre foreldre og skolen ikke klarte å gi henne en følelse av å tilhøre barnegruppen. Dette pleier ikke være veldig vanskelig å få til i barneskolen. For fleste barn som din datter blir det vanligvis vanskeligere i ungdomsskolen, da står så mye på spill for de fleste ungdommer og de er ikke like villige til å gjøre det voksne forventer av dem lenger. Det som også kan være vanskelig, er å få til at barn som er litt annerledes enn de fleste også får en bestevenn i klassen. 

Anonymkode: a0ca4...f30

Takk for forståelse . Har alltid prøvd å forstå de andre barna og har ikke dømmt de for noe. Og det er riktig som du sier at ungdommer har så mye som foregår i sitt eget liv at de ikke er så lett å « styre» hvem de skal være med. Bli bare forundret når voksne har en slik holdning. 

Jeg forstår jo litt hvor "provokatøren" i denne tråden vil. Vi har laget oss et samfunn hvor barna i stor grad skal skjermes for ubehag og vanskeligheter. Sagt på en annen måte står vi litt i veien for deres modningsprosess på dette området.

Mange, og kanskje spesielt gutter (fordi de utvikles senere), får lov å fortsette å være umodne også lenge etter de slutter å være barn.

Å være umoden når du trer inn i voksenlivet er et problem, fordi du ikke har utviklet tilstrekkelig forståelse, redskaper og robusthet til å takle det du møter i skole, jobb og samfunnet forøvrig, samt i relasjon med partnere, familien din og andre rundt deg.

Det er naturlig og sunt å som barn måtte håndtere tøffe ting, nettopp fordi det er en vital del av modningsprosessen.

Men det finnes naturligvis grenser -- Om du eksempelvis alltid er den utstøtte gjennom oppveksten har det tippet for langt.

1 minutt siden, Caprioli skrev:

Jeg forstår jo litt hvor "provokatøren" i denne tråden vil. Vi har laget oss et samfunn hvor barna i stor grad skal skjermes for ubehag og vanskeligheter. Sagt på en annen måte står vi litt i veien for deres modningsprosess på dette området.

Mange, og kanskje spesielt gutter (fordi de utvikles senere), får lov å fortsette å være umodne også lenge etter de slutter å være barn.

Å være umoden når du trer inn i voksenlivet er et problem, fordi du ikke har utviklet tilstrekkelig forståelse, redskaper og robusthet til å takle det du møter i skole, jobb og samfunnet forøvrig, samt i relasjon med partnere, familien din og andre rundt deg.

Det er naturlig og sunt å som barn måtte håndtere tøffe ting, nettopp fordi det er en vital del av modningsprosessen.

Men det finnes naturligvis grenser -- Om du eksempelvis alltid er den utstøtte gjennom oppveksten har det tippet for langt.

Forstår tanken din . Men skal noen bli herdet mer enn andre fordi noen har bestemmt at de er upopulære? . Og de « populære» skal slippe å bli herdet? . Mange er upopulær forde de er anderledes: feks tykk, ikke er så pene, har psykiske utfordringer , lærevansker , ADHD, autistiske trekk, ikke går så fint kledd ( kanskje pga omsorgssvikt). Osv. Tenker de har utfordringer nok fra før uten at de populære skal lære de å bli « sterke» ved å stenge de ute. Det finnes ingen forsking som understøtter at utestenging og avvisning er så veldig sunnt for barn og fremmer modning. Forstår tanken din om at barn må lære at livet ikke bare er enkelt men tror det finnes bedre måter å lære dette på. Noen blir sterkere av det ( eller harde) men langt flere ender opp med psykiske problemer. Dessuten er det ofte allerede barn som har utfordringer som blir utestengt. Til og med den tøffe som lager bråk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...