Gå til innhold

Prolaps i nakken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For fire uker siden gjorde jeg en forkjær bevegelse med nakken og hørte et lite knekk. Trodde jeg fikk et kink, og gjorde regning med at jeg ville bli litt stiv i nakken de neste dagene. Har opplevd det før. Imidlertid økte smertene på og ble nesten uutholdelige. Gikk til legen og han konkluderte med at jeg mest sannsynlig hadde fått et prolaps i nakken. Etter noen dager fikk jeg også smerter i venstre arm, og har også blitt svakere i denne. Nå, etter fire uker har jeg like vondt. Smertene i nakken og i armen er noen dager helt grusomme. Finner ingen god stilling å ligge i, og smertestillende hjelper ikke med annet enn å «dope» meg ned litt og gjøre meg mer likegyldig til smertene. Sover lite og ligger for det meste på sofaen. Alt jeg gjør gjør vondt. Går til fysioterapeut, men det hjelper ikke noe særlig. Er det vanlig at det tar så lang tid? Har ikke opplevd bedring i det hele tatt. Er 100% sykemeldt. Ser at det er mange som er i full jobb med prolaps, men det kan jeg ikke forstå. Har aldri hatt så vondt før. Tok MR for noen dager siden, men det vil ta en stund til jeg får svar på den. Noen som kan dele sine erfaringer med prolaps i nakken? Hvor lang tid tok det før du ble bedre? Var det noe som hjalp deg mot smertene? Andre tips? Er jo redd for at det kan være noe mer alvorlig også.....

Anonymkode: 0d3a2...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, en i min familie opplevde det samme som deg -- fikk prolaps i nakken etter en forkjær bevegelse. Som deg fikk han også problemer med den ene armen.

Han klarte å stå i jobb (kontorjobb), men ble ikke noe bedre før han etter en stund ble operert.

Det var visst et standard og kurant inngrep, hvor de gikk inn via halsen, fjernet den ødelagte puta mellom to av nakkevirvlene, og koblet de to virvlene sammen permanent (det er ingen bevegelse mellom de to virvlene lenger).

Det ble gjort i narkose og han lå inne til observasjon én natt. Han ble rutinemessig sykmeldt i en måned etterpå. Var smertefullt de første par-tre ukene, og han kunne ikke vri særlig på hodet i denne perioden (kunne f.eks ikke kjøre bil pga dette).

Han ble bra av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med prolaps både i nakken og ryggen. Nakken plager meg ikke så mye idag, men da det sto på så tok det noen måneder før det ble levelig. Det er verre med de to prolaps jeg har i ryggen. Ortoped på sykehuset sa at det kunne ta opp til 3 år før et prolaps tørket helt inn. Det er selvfølgelig ikke så vondt hele tiden.

Det er veldig mange som har prolaps uten å vite om det, det er nemlig ikke alle som får smerter/store smerter av prolaps. Det spørs helt hvor det sitter, hvor stort det er og om prolapset trykker på noen nerver. Det går derfor ikke an å sammenligne seg og sine smerter med andre. En er ikke pinglete selv om en ligger å vrir seg av smerter, mens andre greier å gå på jobb. Prolaps kan være veldig smertefullt.

Ønsker deg god bedring

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 16.2.2018 den 14.04, emilie321 skrev:

 Ortoped på sykehuset sa at det kunne ta opp til 3 år før et prolaps tørket helt inn. 

Det er veldig mange som har prolaps uten å vite om det, det er nemlig ikke alle som får smerter/store smerter av prolaps. 

Hei jeg er ikke TS men kan jeg spørre om noe fordet? En gang jeg la meg ned på skulderen for å sove så fikk jeg smerter og ekstrem nummen følelse i skulderen som varte i et par dager og stramme muskler i nakken som gjorde at hodet mitt stod ikke rett opp ned men skjevt dratt til siden en uke eller noe, men fra da til 2 år etter det har jeg følte meg litt rar i nakken men ikke vondt eller for plagsomt men i begge armene mine har jeg mistet mye utholdenhet/styrke jeg pleide kunne sitte på pc hele dagen nå går det kanskje en time før jeg får for vindt i musklene de klarere ikke jobbe slik som de skal, kan dette være prolaps jeg har, og siden det har gått 2 år allerede kan jeg bare vente på 3 år da så går det bort av seg selv? Er ikke i jobb av andre årsaker så har ikke gått til lege om dette

Anonymkode: 96096...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei jeg er ikke TS men kan jeg spørre om noe fordet? En gang jeg la meg ned på skulderen for å sove så fikk jeg smerter og ekstrem nummen følelse i skulderen som varte i et par dager og stramme muskler i nakken som gjorde at hodet mitt stod ikke rett opp ned men skjevt dratt til siden en uke eller noe, men fra da til 2 år etter det har jeg følte meg litt rar i nakken men ikke vondt eller for plagsomt men i begge armene mine har jeg mistet mye utholdenhet/styrke jeg pleide kunne sitte på pc hele dagen nå går det kanskje en time før jeg får for vindt i musklene de klarere ikke jobbe slik som de skal, kan dette være prolaps jeg har, og siden det har gått 2 år allerede kan jeg bare vente på 3 år da så går det bort av seg selv? Er ikke i jobb av andre årsaker så har ikke gått til lege om dette

Anonymkode: 96096...4e2

Nå er ikke jeg lege, bare pasient med egne erfaringer.

Når jeg har hatt prolaps i nakken så har ikke hode vært skjevt på noen måter, men det har det derimot gjort når jeg har hatt en kink i nakken. 

Med de symptomene du har så synes jeg du bør gå til fastlegen, eventuelt en manuell terapeut. Ikke det at jeg tror det er noe farlig, men det er plagsomt for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...