Gå til innhold

Kronisk suicidal men ingen personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en jente på 20 som er vurdert som kronisk suicidal, men jeg har ingen personlighetsforstyrrelse som skulle tilsi dette. Den eneste diagnosen jeg har er tilbakevendende depressiv lidelse, aktuell episode moderat depresjon. Jeg har hatt selvmordstanker siden jeg var 16, og det var da min depressive lidelse brøt ut. Dog er det sterke mistanker om bipolar lidelse i følge min psykiater. Skal få utredning for dette om ikke lenge. Har fått utredning for personlighetsforstyrrelser men scoret under "poenggrensen" på alle. Har Forøvrig gått til privatpraktiserende (med refusjonsavtale) psykiater siden jeg var 16 år, og sliter enda depresjoner og har derfor enda selvmordstanker. Men er det ikke meget spesielt å vurdere noen med kun en "kurerbar" symptomlidelse som kronisk suicidal? Har tross alt bare hatt slike tanker siden jeg fikk den depressive lidelsen, dog har jeg forsøkt å ta livet mitt 4 ganger, men jeg synes likevel at dette er meget spesielt. 

Anonymkode: 52d32...2e0

Skrevet

Kronisk er ikke klart definert. Men vedvarende suicidalitet i fire år og fire forsøk gjør diagnosen fornuftig.

Kronisk betyr ikke at det ikke er mulig å endre/bli bra. Kronisk betyr vedvarende/langvarig i motsetning til akutt. Det betyr ikke livslang.

Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Kronisk er ikke klart definert. Men vedvarende suicidalitet i fire år og fire forsøk gjør diagnosen fornuftig.

Kronisk betyr ikke at det ikke er mulig å endre/bli bra. Kronisk betyr vedvarende/langvarig i motsetning til akutt. Det betyr ikke livslang.

Joda, men føler vel egentlig at kronisk suicidal brukes mer i forbindelse med personlighetsforstyrrelser som EUPF, og ikke symptomlidelser som depresjon. I tillegg så har jeg hatt dager og noen få uker uten selvmordstanker på grunn av at depresjon har vært fraværende. 

Skrevet

Forstår ikke helt hvorfor du tror at kronisk suicidalitet bare kan knyttes mot personlighetsforstyrrelser. Spesielt siden mange med personlighetsforstyrrelser som EUPF ikke er kronisk suicidal i det hele tatt. 

Anonymkode: fe3d3...a9a

Skrevet

Diagnostikk gjøres etter manualer, og ikke etter hva du føler. Det er korrekt at diagnosen brukes hyppigst ved pf/eupf, men det betyr ikke at den ikke er korrekt ved andre lidelser. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hvorfor du tror at kronisk suicidalitet bare kan knyttes mot personlighetsforstyrrelser. Spesielt siden mange med personlighetsforstyrrelser som EUPF ikke er kronisk suicidal i det hele tatt. 

Tenkte mer at for enkelte mennesker med personlighetsforstyrrelser kan suicidalitet nesten bli et "personlighetstrekk", dog et ganske uhensiktsmessig et. Har alltid trodd at det var det "kronisk suicidal" betydde. Altså at det var noe man "var", som en del av personligheten. Ikke noe man slet med grunnet en symtomlidelse. 

Skrevet
16 minutter siden, kupton skrev:

Diagnostikk gjøres etter manualer, og ikke etter hva du føler. Det er korrekt at diagnosen brukes hyppigst ved pf/eupf, men det betyr ikke at den ikke er korrekt ved andre lidelser. 

Du har nok rett i det. Når sant skal sies er jeg bare ganske misfornøyd med denne betegnelsen. Det får meg til å føle meg som en "lost case" egentlig. Selv om jeg vet at kronisk ikke er synonymt med livslangt. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte mer at for enkelte mennesker med personlighetsforstyrrelser kan suicidalitet nesten bli et "personlighetstrekk", dog et ganske uhensiktsmessig et. Har alltid trodd at det var det "kronisk suicidal" betydde. Altså at det var noe man "var", som en del av personligheten. Ikke noe man slet med grunnet en symtomlidelse. 

Kronisk betyr ikke det varer for alltid eller er del av noens personlighet. Det betyr bare at det gjelder for et lengre tidsrom der en ikke lengre kan se det som et forbigående problem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...