Gå til innhold

Taake blir avlyst i USA

Anbefalte innlegg

For dem som ikke vet, er dette svartmetallbandet som havnet i braak under spellemannsprisen for replikken 'drep Muhammedanerne'. 

Det skal gjerne sies at svartmetall er kjent for aa bruke ekstreme uttrykk. Dette vet man i hvert fall dersom man er noe kjent ift svartmetall og lignende undersjangere. Saa at man bruker slike uttrykk innenfor svartmetall, kan man nok ikke si at er noe nytt. 

Det altsaa snakk om at Taake skal forbys fra aa holde en konsert i New York. 

Bakgrunnen er et 11-aar gammelt bilde der frontfiguren baerer et hakekors. Det er altsaa antifascister som har skrevet inn klage til stedet der de skulle holde konsert. 

Saa hva mener dere? 

Kan bare svare for meg, og det er at bandet sier selv at de har lagt det bak seg. Saa lenge de ikke aktivt promoterer holdningene sine paa en offentlig konsert, burde det vaere greit. 

Men jeg lurer ogsaa paa om en del politiske ytterpunkter har blitt skapt som foelge av Trumps retorikk. At uansvarlig retorikk fra politikere kan skape mer splittelse og 'steile fronter', evt at noen bare ender opp enda lenger til venstre, som da igjen er ytterpunktet ift hoyre-venstre-aksen? 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/440490-taake-blir-avlyst-i-usa/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, Mari Y skrev:

For dem som ikke vet, er dette svartmetallbandet som havnet i braak under spellemannsprisen for replikken 'drep Muhammedanerne'. 

Det skal gjerne sies at svartmetall er kjent for aa bruke ekstreme uttrykk. Dette vet man i hvert fall dersom man er noe kjent ift svartmetall og lignende undersjangere. Saa at man bruker slike uttrykk innenfor svartmetall, kan man nok ikke si at er noe nytt. 

Det altsaa snakk om at Taake skal forbys fra aa holde en konsert i New York. 

Bakgrunnen er et 11-aar gammelt bilde der frontfiguren baerer et hakekors. Det er altsaa antifascister som har skrevet inn klage til stedet der de skulle holde konsert. 

Saa hva mener dere? 

Kan bare svare for meg, og det er at bandet sier selv at de har lagt det bak seg. Saa lenge de ikke aktivt promoterer holdningene sine paa en offentlig konsert, burde det vaere greit. 

Men jeg lurer ogsaa paa om en del politiske ytterpunkter har blitt skapt som foelge av Trumps retorikk. At uansvarlig retorikk fra politikere kan skape mer splittelse og 'steile fronter', evt at noen bare ender opp enda lenger til venstre, som da igjen er ytterpunktet ift hoyre-venstre-aksen? 

Siden jeg er for full yttringsfrihet mener jeg selvfølgelig de skal få holde konsert, uansett om de er nazzer eller ikke (og det er det ingen ting som tyder på at de er). Så får motstanderne heller demonstrere utenfor konsertlokalet.

Dette har ingen ting med Trump å gjøre. Metall, og rap, har vært angrepet av de "moralsk anstendige" i årevis i USA. Også i andre land. Behemoth f.eks er anklaget av polske myndigheter for både det ene og det andre, senest BEHEMOTH Frontman Questioned By Polish Authorities For Allegedly Disrespecting National Coat Of Arms.

4 minutter siden, gråstein skrev:

Siden jeg er for full yttringsfrihet mener jeg selvfølgelig de skal få holde konsert, uansett om de er nazzer eller ikke (og det er det ingen ting som tyder på at de er). Så får motstanderne heller demonstrere utenfor konsertlokalet.

Dette har ingen ting med Trump å gjøre. Metall, og rap, har vært angrepet av de "moralsk anstendige" i årevis i USA. Også i andre land. Behemoth f.eks er anklaget av polske myndigheter for både det ene og det andre, senest BEHEMOTH Frontman Questioned By Polish Authorities For Allegedly Disrespecting National Coat Of Arms.

Man boer skille mellom 'de moralske anstendige' og de gruppene jeg snakker om. Foerstnevnte er gjerne kristenkonservative, presidentfruene og media. Dette utelukker ikke at man har sett tilfeller av ekstreme venstreradikale grupper som gaar langt i aa ta i bruk ekstreme milder. At heavy metal alltid har vaert under angrep fra politikere og media er en ting. Men hva som skaper ekstreme ytterpunkter er noe annet. Selve aarsaken til at de reagerer har med deres politiske tankesett aa gjoere, men det kan vaere at oppslutningen om disse gruppene har oekt pga at samfunnet er mer splittet. 

Annonse

1 minutt siden, Worrysome plenty skrev:

Dette viser hvor totalitære og farlige Antifa er. Taake er ikke nazister i det hele tatt. Black metal skal ikke være stuerent, er så lei av klovner som skal forby alt.

Jeg har ikke vanskelig med aa forstaa det. Jeg tror mange er sinte fordi de foeler og opplever  at rasismen er paa vei fremover. Det fremstaar i alle fall for meg som at Trumps retorikk virker splittende paa samfunnet. Jeg skjoenner selvsagt hvorfor de reagerer. Likevel mulig jeg blander kortene litt, men saa har rasisme og fremmedhat blitt et mer hett tema pga presidentens retorikk. Men saa har bandet selv sagt at de ikke kommer til aa bruke det denne gang. 

20 minutter siden, Mari Y skrev:

Man boer skille mellom 'de moralske anstendige' og de gruppene jeg snakker om. Foerstnevnte er gjerne kristenkonservative, presidentfruene og media. Dette utelukker ikke at man har sett tilfeller av ekstreme venstreradikale grupper som gaar langt i aa ta i bruk ekstreme milder. At heavy metal alltid har vaert under angrep fra politikere og media er en ting. Men hva som skaper ekstreme ytterpunkter er noe annet. Selve aarsaken til at de reagerer har med deres politiske tankesett aa gjoere, men det kan vaere at oppslutningen om disse gruppene har oekt pga at samfunnet er mer splittet. 

Samfunnet har vært splittet lenge. Ikke Trumps skyld.

Ekstemistene vinner frem fordi det gir folk en trygg identitet og base i en verden preget av oppløsning og usikkerhet. 

Les intervjuet med Francis Fukuyama i dagens Klassekampen.

– Identitet ligger bak mye av det som skjer i verdenspolitikken i dag. Populismens framvekst, nye nasjona-listbevegelser og politisk islam bygger på den samme ideen om at samfunnet ikke gir vanlige folk anerkjennelse og verdighet. Skal vi møte disse utfordringene, må vi derfor forstå identitetens betydning.

51 minutter siden, gråstein skrev:

Samfunnet har vært splittet lenge. Ikke Trumps skyld.

Ekstemistene vinner frem fordi det gir folk en trygg identitet og base i en verden preget av oppløsning og usikkerhet. 

Les intervjuet med Francis Fukuyama i dagens Klassekampen.

– Identitet ligger bak mye av det som skjer i verdenspolitikken i dag. Populismens framvekst, nye nasjona-listbevegelser og politisk islam bygger på den samme ideen om at samfunnet ikke gir vanlige folk anerkjennelse og verdighet. Skal vi møte disse utfordringene, må vi derfor forstå identitetens betydning.

Det er der islamister og hoyreekstreme har mye til felles: Ideen om en ytre fiende. Svart/hvit-tankegang, og at man staar sammen mot en ytre fiende. 

Men man kan likevel ikke nekte for at dette ser ut til aa ha blitt tydeligere som foelge av hoyrepopulisme, i befolkningen generelt. I alle fall ikke i naar det gjelder USA, for der fikk det ganske kraftige reaksjoner. Og tror det illustrerer ganske tydelig at retorikken har bidratt til aa splitte samfunnet. Og dersom folk ikke opplever aa bli hoert, kan man kanskje ikke undervurdere at noen mennesker blir mer ytterliggaaende som foelge av dette. Samtidig er USA et land der man har slitt med rasesegregering frem til ca 1960. Altsaa for bare et par generasjoner siden. Man boer kanskje ikke undervurdere at det er et saart tema for mange. Og saa kommer det en politiker paa banen og gir redde mennesker det de gjerne vil hoere. Jeg kan umulig se hvordan dette skaper mindre ytterpunkter, isaafall. 

4 timer siden, Mari Y skrev:

Det er der islamister og hoyreekstreme har mye til felles: Ideen om en ytre fiende. Svart/hvit-tankegang, og at man staar sammen mot en ytre fiende. 

Men man kan likevel ikke nekte for at dette ser ut til aa ha blitt tydeligere som foelge av hoyrepopulisme, i befolkningen generelt. 

Og hvorfor er de høyrepopulistiske partiene stadig flere tilhengere? De sosialdemokratiske partiene i Europa er i ferd med å utradere seg selv pga innvandringspolitikken de fører. Trump vil stoppe ulovlig innvandring fra Mexico. Det er én viktig grunn. En annen grunn er avindustrialisering, høyere arbeidsløshet og globalisering. Dette går ut over arbeiderklassen, og også middelklassen på sikt. De etablerte politiske partiene virker handlingslammet og politikerne virker mest opptatt av å mele egen kake. Det skaper politikerforakt som gagner ekstremistene. En tredje grunn er såkale verdispørsmål, mange føler at den "moralske orden" er truet. Dette er motstand mot såkalt kosmopolitisk liberalisme, normutglidning og oppløsningstendenser.

Endret av gråstein
14 timer siden, gråstein skrev:

Og hvorfor er de høyrepopulistiske partiene stadig flere tilhengere? De sosialdemokratiske partiene i Europa er i ferd med å utradere seg selv pga innvandringspolitikken de fører. Trump vil stoppe ulovlig innvandring fra Mexico. Det er én viktig grunn. En annen grunn er avindustrialisering, høyere arbeidsløshet og globalisering. Dette går ut over arbeiderklassen, og også middelklassen på sikt. De etablerte politiske partiene virker handlingslammet og politikerne virker mest opptatt av å mele egen kake. Det skaper politikerforakt som gagner ekstremistene. En tredje grunn er såkale verdispørsmål, mange føler at den "moralske orden" er truet. Dette er motstand mot såkalt kosmopolitisk liberalisme, normutglidning og oppløsningstendenser.

Macron vant jo i Frankrike over Le Pen, Geert Wilders tapte i Oesterrike. Hvordan vet man at frontene ikke har blitt skarpere? Noe jeg misstenker at det gjoer mange steder. I Tyskland f eks faar hoyrepopulisme kraftigere motstand allerede. Kan hende dette kommer ann paa hvor vi snakker om. At hoyrepopulismen er paa fremmarsj betyr kanskje heller at frontene har blitt sterkere, og man skal ikke se bort ifra at retorikken til politikere er med paa aa skape disse frontene. Saa det er kanskje ikke mellomrommet som utraderer seg selv. At om noe er det heller ytterpunktene som utraderer mellomrommet. Kanskje nettopp det som skal til er at folk hoerer paa hverandre og at media maa bli bedre paa aa ikke skape frykt. Samtidig kan man ikke sammenligne USA med Norge. Det er mye mer misstillitt til systemet i USA. Og valget stod mellom Clinton og Trump da Bernie trakk seg. Ingen av dem var noen bra kandidater. Det og aa noere opp under menneskers frykt skaper bare mer misstillitt. Jeg tror det vil skape misstillitt fra dem som er redd for muslimfrykt eller muslimhat og rasisme og rasehat, for dem som allerede er redde for muslimer eller tror at USA vil bli som Europa har man faatt en president som bare noerer opp under dette enda mer. Og da har du splittelse. Naboer snakker ikke lenger med hverandre pga hvem man stemmer paa. Folk avviser hverandre fordi en stemmer paa Trump og en annen stemmer paa Clinton. Dette skjedde faktisk da Trump vant. Naar man ikke da hoerer paa hverandre, hvordan kan man da utelukke at omslutning rundt ekstreme grupper oeker enten de er til venstre eller til hoyre? 

Endret av Mari Y

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...