Gå til innhold

Depresjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sliter veldig med depresjon og angst. Det begynte for ca 6 uker siden. Bruker til vanlig 20 mg Cipralex. Startet med 150 mg Wellbutrin for 5 uker siden. Økte til 300 mg for 1 uke siden. Føler ikke at medisinene hjelper. Gråter mye, har angst og veldig nedtrykt. Er det noen her som har erfaring med Wellbutrin? Har tenkt å høre med legen om det er mulig å øke til 25 mg Cipralex, men i følge felleskatalogen er visst 20 mg maksdose. Takknemlig for svar. 

Anonymkode: 95253...e3a

Skrevet

Hei, jeg har erfaring med Wellbutrin, og du skal være obs på at det kan ta lang tid å bli stabil på den. Jeg synes fem uker høres for kort ut til doseøkning. Ville gitt det minst åtte.

Det er også et medikament som mange reagerer kraftig på i perioden før du blir stabil. Økt angst er helt normalt.

Hva som er riktig for deg skal jeg ikke si, men vær altså obs på lange opp- og nedtrappingsperioder pluss at kraftige, midlertidige bivirkninger er vanlig.

Skrevet

Wellbutrin er et fantastisk middel for de som er deprimerte og føler seg "flat". Det er ikke et middel som er særlig effektivt mot angst.

Du kan be legen din konferere med en spesialist om økning av dosen. Det er ikke uvanlig at en går ut over FKs anbefaling.

Skrevet

Så det er altså for tidlig å forvente bedring av depresjonen ennå? Begynner å bli utålmodig, er lei av å ha det sånn som jeg har det nå :)

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter veldig med depresjon og angst. Det begynte for ca 6 uker siden. Bruker til vanlig 20 mg Cipralex. Startet med 150 mg Wellbutrin for 5 uker siden. Økte til 300 mg for 1 uke siden. Føler ikke at medisinene hjelper. Gråter mye, har angst og veldig nedtrykt. Er det noen her som har erfaring med Wellbutrin? Har tenkt å høre med legen om det er mulig å øke til 25 mg Cipralex, men i følge felleskatalogen er visst 20 mg maksdose. Takknemlig for svar. 

Du må stå  på den nye dosen wellbutrin noen uker før du gjør noen andre bevegelser med medisinene dine. Ikke gjøre to ting på en gang når det gjelder medisiner. Da vet du ikke hva som virker.

Anonymkode: 1131a...c50

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må stå  på den nye dosen wellbutrin noen uker før du gjør noen andre bevegelser med medisinene dine. Ikke gjøre to ting på en gang når det gjelder medisiner. Da vet du ikke hva som virker.

Anonymkode: 1131a...c50

Det har du helt rett i. Skal til spesialist i morgen så spent på hva han sier.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det er altså for tidlig å forvente bedring av depresjonen ennå? Begynner å bli utålmodig, er lei av å ha det sånn som jeg har det nå :)

Hva gjør du utover å ta medisiner for å bli bedre? Er du i regelmessig fysisk aktivitet? Fysisk passivitet er viktig å unngå under en depresjon. 

Treffer du folk? Tvinger du deg selv til å gjøre aktiviteter som vanligvis er lystbetonte? Det er viktig å ha noe å gjøre som innebærer å komme seg ut av huset. 

Skrevet
10 timer siden, Janus30 skrev:

Hva gjør du utover å ta medisiner for å bli bedre? Er du i regelmessig fysisk aktivitet? Fysisk passivitet er viktig å unngå under en depresjon. 

Treffer du folk? Tvinger du deg selv til å gjøre aktiviteter som vanligvis er lystbetonte? Det er viktig å ha noe å gjøre som innebærer å komme seg ut av huset. 

Kommer meg ut av huset hver dag. Besøker venner og familie. Men fysisk aktivitet er det dårlig med. Har lite energi og   gråter mye. Skal prøve å gå en liten tur hver dag. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer meg ut av huset hver dag. Besøker venner og familie. Men fysisk aktivitet er det dårlig med. Har lite energi og   gråter mye. Skal prøve å gå en liten tur hver dag. 

Så flott! Du gjør allerede mye bra:) 

Kan du spørre en venn eller et familiemedlem om å være med deg fast på tur, eller på en annen aktivitet som innebærer å bruke kroppen i frisk luft? En liten tur hver dag er veldig bra, og summen av disse turene kan gjøre veien opp av grøfta litt kortere. Prøv å få til disse turene i dagslys, og gå i minst 30 minutter.

Jeg forstår at du har lite energi, men da kan det kanskje være motiverende at trening/mosjon har dokumentert effekt på depresjon? Noen har like mye utbytte av regelmessig fysisk aktivitet som av medikasjon eller terapi.

"Fysisk aktivitet har positiv effekt ved depresjon både for å hindre depresjonsepisoder og for å behandle dem, så vel akutt som på lengre sikt. Det er en fordel at den fysiske treningen skjer parallelt med vanlig behandling med medisiner og samtale. Selv om mange studier har metodiske begrensninger, og det fremdeles er få langtidsstudier, har fysisk trening ved lett og moderat depresjon klart vitenskapelig støtte som behandling av depressive episoder og for å redusere risikoen for tilbakefall."

https://helsedirektoratet.no/Documents/Publikasjonsvedlegg/IS-1592-aktivitetshandboken-kapittel-21-depresjon.pdf

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...