Gå til innhold

Setter pris på seriøse svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er mest belastende av Asberger, ODD og ADHD ?. I forhold til å møte livet jobbmessig og i forhold til å stifte familie. Dette er et seriøst spørsmål fra en som er under utredning . 

Anonymkode: a9275...94a

Skrevet

Jeg vil tro ODD er mest belastende. Det er oftest en diagnose barn/unge får før de får antisosial(psykopat)-diagnose som voksne.

yellow ledbetter
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Jeg vil tro ODD er mest belastende. Det er oftest en diagnose barn/unge får før de får antisosial(psykopat)-diagnose som voksne.

Tror du har rett. Det er mange grader av både ADHD og Asperger, så hva som er "verst" av det ene eller det andre er sikkert både personavhengig og situasjonsavhengig. 

Skrevet
1 time siden, MxxM skrev:

Hva er ODD?

Opposisjonell adferdsforstyrrelser. 

Skrevet

Tror det er umulig å svare på. Mennesker med asperger, ODD eller ADHD er like forskjellige som andre mennesker. Jeg blir f.eks stadig overrasket over hvor mange med asperger som klarer å ha et familieliv. For meg er det helt umulig. Jeg vet ikke om noen som har ODD, så der kan jeg ikke uttale meg. Men det finnes mennesker med asperger og ADHD som har gode jobber, også finnes det de som er uføre. Det finnes de som fungerer i en familie, og det finnes de som ikke gjør det. Det er nok mer alvorlighetsgraden enn selve diagnosen, som avgjør hvor godt man fungerer. Hvilke symptomer man har er nok også avgjørende.

Skrevet
22 minutter siden, Trine skrev:

Tror det er umulig å svare på. Mennesker med asperger, ODD eller ADHD er like forskjellige som andre mennesker. Jeg blir f.eks stadig overrasket over hvor mange med asperger som klarer å ha et familieliv. For meg er det helt umulig. Jeg vet ikke om noen som har ODD, så der kan jeg ikke uttale meg. Men det finnes mennesker med asperger og ADHD som har gode jobber, også finnes det de som er uføre. Det finnes de som fungerer i en familie, og det finnes de som ikke gjør det. Det er nok mer alvorlighetsgraden enn selve diagnosen, som avgjør hvor godt man fungerer. Hvilke symptomer man har er nok også avgjørende.

Og ikke minst personligheten.

Skrevet
3 minutter siden, gråstein skrev:

Og ikke minst personligheten.

ODD er i hovedsak personlighet.

innlagtonline
Skrevet (endret)

Om ODD ofte ender med "Antisosiale personlighetstrekk" som voksen er det er de personlighetstrekkene som er MINST forbundet med å havne på uføretrygd. ;) Det reduserer sannsynligheten for å bli trygdet i forhold til snittpersonen

https://forskning.no/2014/11/utrygge-personer-blir-uforetrygdet

Edit:

Men selvsagt, ting på gruppenivå sier lite om individnivå, gir bare en viss sannsynlighetsfordeling, så ikke ta sorgene på forskudd.

Ang asperger er 2/3 utenfor ordinært arbeidsliv (kilde autisme idag fra autismeforeningen blad)

Endret av innlagtonline
Skrevet
8 minutter siden, kupton skrev:

ODD er i hovedsak personlighet.

Siden det enda er i starten av utredningen kan man « forhandle» med den som utreder.? Vil ikke ha en diagnose som setter enda mer bremser i tilværelsen . Men hvis det kan hjelpe og det kan få slutt på denne uendelig rekken  av nederlag så er det greit å ha en diagnose. 

Skrevet

Det kommer vel an på hvem en treffer. Jeg håper det ikke er forhandlingsmulighet.

Diagnoser er i hovedsak nyttige for å finne best mulig behandling/tiltak.

Skrevet
5 minutter siden, innlagtonline skrev:

Om ODD ofte ender med "Antisosiale personlighetstrekk" som voksen er det er de personlighetstrekkene som er MINST forbundet med å havne på uføretrygd. Lite trivelig for de rundt da men det er en annen sak ;) Det reduserer sannsynligheten for å bli trygdet i forhold til snittpersonen

https://forskning.no/2014/11/utrygge-personer-blir-uforetrygdet

Når du skriver dette er jeg usikker på hva du tenker. Syns du at det er bra at det er slik eller at det ikke burde være slik ?. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du skriver dette er jeg usikker på hva du tenker. Syns du at det er bra at det er slik eller at det ikke burde være slik ?. 

Er det egentlig bra at uærlige og manipulerende mennesker for herje i arbeidslivet?

Skrevet
4 minutter siden, gråstein skrev:

Er det egentlig bra at uærlige og manipulerende mennesker for herje i arbeidslivet?

Kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. Er altså allerede dømmt innpå her før du vet noe om meg. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden det enda er i starten av utredningen kan man « forhandle» med den som utreder.? Vil ikke ha en diagnose som setter enda mer bremser i tilværelsen . Men hvis det kan hjelpe og det kan få slutt på denne uendelig rekken  av nederlag så er det greit å ha en diagnose. 

Ingen av disse diagnosene setter mer bremser på tilværelsen, selv om du har dem på papiret. Du er jo den samme uansett. En diagnose på et papir gjør heller ikke slutt på nederlag. Men du kan kanskje lære deg å takle nederlagene bedre.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg ikke igjen i denne beskrivelsen. Er altså allerede dømmt innpå her før du vet noe om meg. 

Ingen har dømt deg, og ingen vet noe om deg. Derimot har noen sagt noe generelt om de som har ODD.

innlagtonline
Skrevet (endret)

Endret innlegget mitt så det ble litt feil formulert

Du skrev ikke om du mente belastende for pasienten med diagnosen, eller for de rundt pasienten med diagnosen, var bare det jeg ville poengtere antisosiale lykkes bra i arbeidslivet (bedre enn folk flest...)men det kan være belastende for de rundt, aspergere kan også være belastende for de rundt men mest går det ut over dem selv og 2/3 ender på trygd

Hva du har av diagnose og hvordan den eventuellt påvirker deg eller de rundt deg vet jeg ingenting om, mente ikke å virke dømmende, og statistikk på gruppenivå sier ingenting om hva du kan få til eller hvor bra du kan være for de rundt deg, du får jobbe med hvilke svakheter du har sammen med behandleren din og bruke godfotterien også på dine styrker det lærte en ekspert meg her inne tidligere som jeg respekterer mye

Ønsker deg lykke til

Endret av innlagtonline
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo ikke en beskrivelse av deg.

Skrevet
4 minutter siden, innlagtonline skrev:

Endret innlegget mitt så det ble litt feil formulert

Du skrev ikke om du mente belastende for deg, eller for de rundt deg, var bare det jeg ville poengtere antisosiale lykkes bra i arbeidslivet (bedre enn folk flest...)men det kan være belastende for de rundt, aspergere kan også være belastende for de rundt men mest går det ut over dem selv og 2/3 ender på trygd

Hva du har av diagnose og hvordan den eventuellt påvirker deg eller de rundt deg vet jeg ingenting om, mente ikke å virke dømmende, og statistikk på gruppenivå sier ingenting om hva du kan få til eller hvor bra du kan være for de rundt deg, du får jobbe med hvilke svakheter du har sammen med behandleren din og bruke godfotterien også på dine styrker det lærte en ekspert meg her inne tidligere som jeg respekterer mye

Ønsker deg lykke til

Takk for det. Nå har jeg ikke fått noen diagnose enda. Det eneste som er sikkert at jeg har PTSD pga mobbing. Har ikke klart meg så bra hverken i arbeidslivet eller ellers. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...