Gå til innhold

Avhengighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Var hos fastlegen i dag. Fikk beskjed om at jeg er blitt avhengig av Sobril og fikk en nedtrappingsplan. Fikk en depresjon i starten av januar og begynte da med Sobril for å dempe uroen. Disse fikk jeg av en psykiater. Har brukt 15mg x 2 hver dag. I det siste har jeg våknet med angst og har da tatt en tablett. På ettermiddagen har jeg blitt urolig og fått en innvendig skjelving/dirring og igjen tatt en tablett. Skjønner jo nå at dette er abstinenser og vil for alt i verden klare å slutte med Sobril. Har lest litt på nettet og ser at det for mange er vanskelig å slutte og de opplever ekle bivirkninger. Er det noen her som har vært gjennom det samme og som vil dele noen erfaringer? 😊

Anonymkode: f77dc...e28

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Var hos fastlegen i dag. Fikk beskjed om at jeg er blitt avhengig av Sobril og fikk en nedtrappingsplan. Fikk en depresjon i starten av januar og begynte da med Sobril for å dempe uroen. Disse fikk jeg av en psykiater. Har brukt 15mg x 2 hver dag. I det siste har jeg våknet med angst og har da tatt en tablett. På ettermiddagen har jeg blitt urolig og fått en innvendig skjelving/dirring og igjen tatt en tablett. Skjønner jo nå at dette er abstinenser og vil for alt i verden klare å slutte med Sobril. Har lest litt på nettet og ser at det for mange er vanskelig å slutte og de opplever ekle bivirkninger. Er det noen her som har vært gjennom det samme og som vil dele noen erfaringer? 😊

Det er bra du tar fatt i dette før det virkelig drar på seg og blir et kjempestort avhengighetsproblem for deg. Du har ikke gått på sobril så lenge, men allerede nå opplever du medaljens bakside. Noen blir raskt avhengig av denne skumle medisinen. Selv er jeg blant dem som har gått på medisinen i årevis på ganske store doser, og som hadde et helvete på jord over et år når jeg sluttet på dem. Det vil  ikke du oppleve, men om du hadde fortsatt på den samme veien som jeg gikk, så kunne du endt der du også. Bedre å finne andre måter å takle angsten på. Hold deg unna sobril og benzo, er mitt råd. 

Du vil nok oppleve en del ubehagelige abstinenser, men hvor ille det er, er helt umulig å si. Noen merker ingen ting, andre får mere ubehageligheter, vi er så individuelle. Men du må bare komme deg gjennom det. Du vil kanskje sove litt dårligere i denne perioden, være mer rastløs, forhøyet angst. Men egentlig må du bare ta det som det kommer. Være litt ekstra snill med deg selv, og prøve å få frisk luft og få gått deg en tur hver dag. Mosjon er bra for deg nå. Om det er noe du lurer på i dagene som kommer må du bare spørre, eller om du trenger noen oppmuntrende ord, så er jeg her. Dette klarer du. Du har heldigvis ikke gått på det så lenge, men for noen av oss er det nok. 

Hvordan ser nedtrappingsplanen din ut?

Anonymkode: 01f44...0e2

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bra du tar fatt i dette før det virkelig drar på seg og blir et kjempestort avhengighetsproblem for deg. Du har ikke gått på sobril så lenge, men allerede nå opplever du medaljens bakside. Noen blir raskt avhengig av denne skumle medisinen. Selv er jeg blant dem som har gått på medisinen i årevis på ganske store doser, og som hadde et helvete på jord over et år når jeg sluttet på dem. Det vil  ikke du oppleve, men om du hadde fortsatt på den samme veien som jeg gikk, så kunne du endt der du også. Bedre å finne andre måter å takle angsten på. Hold deg unna sobril og benzo, er mitt råd. 

Du vil nok oppleve en del ubehagelige abstinenser, men hvor ille det er, er helt umulig å si. Noen merker ingen ting, andre får mere ubehageligheter, vi er så individuelle. Men du må bare komme deg gjennom det. Du vil kanskje sove litt dårligere i denne perioden, være mer rastløs, forhøyet angst. Men egentlig må du bare ta det som det kommer. Være litt ekstra snill med deg selv, og prøve å få frisk luft og få gått deg en tur hver dag. Mosjon er bra for deg nå. Om det er noe du lurer på i dagene som kommer må du bare spørre, eller om du trenger noen oppmuntrende ord, så er jeg her. Dette klarer du. Du har heldigvis ikke gått på det så lenge, men for noen av oss er det nok. 

Hvordan ser nedtrappingsplanen din ut?

Første uke 10 x 3 til faste tider. Uke 2, 10 + 7,5 + 10 osv. Skal bruke maks 9 uker, men gjerne raskere om jeg klarer. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Første uke 10 x 3 til faste tider. Uke 2, 10 + 7,5 + 10 osv. Skal bruke maks 9 uker, men gjerne raskere om jeg klarer. 

Hvor høy dose var du oppe i?

Skrevet

For meg høres dette ikke ut som et problem.. Moderat dose siden JANUAR.. Ikke lenge det. 

Anonymkode: 4f557...97e

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ikke legge meg bort i nedtrappingsplanen som du og din lege har laget sammen, det er viktig at du gjør som legen din har foreskrevet, men om du klarer det raskere er jo det fint. Jeg gikk på en del høyere doser enn deg. Akkurat hvor mye, vil jeg helst ikke si, og det varierte en del også fra dag til dag og fra periode til periode.

Skrevet

Et nysgjerrighetsspørsmål -- Er det vanlig å skrive ut benzo til fast bruk, slik som dette? Alltid sett på det som nødmedisin til bruk ved behov.

Skrevet (endret)
3 timer siden, Caprioli skrev:

Et nysgjerrighetsspørsmål -- Er det vanlig å skrive ut benzo til fast bruk, slik som dette? Alltid sett på det som nødmedisin til bruk ved behov.

Tror ikke det er uvanlig. Jeg selv har stått på 5mg Vival daglig, altså ikke ved behov, men fast i flere år.

En digresjon. Den øverste setningen har jeg brukt flere minutter på å skrive. Dette også. Har vært innlagt med myoklonier (anfall) og det virker som jeg er satt tilbake kognitivt. Jeg surrer med sammensetningen av setninger og bruker lang tid og stopper opp og må slette og bytte om på ordene. Sliter med sms også. Bommer på tastene. Dette er jeg jæ... engstelig for. Er det noen som vet om dette er noe som går over??? Aldri opplevd det tidligere, etter anfall.

Endret av ColaZero
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror/vet jeg kommer til å gå helt fint. Du har ikke brukt stor dose og du har jo knapt brukt Sobrilen i 8 (?) uker. Og har en lang og fornuftig nedtrapping. Du har en dyktig lege.

Skrevet

Jeg slutta på rivotril som jeg tok fast annenhver dag. Det er ganske mye mer potent Benzodiazepin  enn Sobril. Med unntak av litt mer angst en periode gikk det helt fint å slutte. En rivotril er i kroppen veldig lenge da den har lang halveringstid.

Jeg tror du vil klare deg veldig bra :) Fint du tar tak i det, før det sklir helt ut.

Anonymkode: 77f10...c7c

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes du ikke bør stresse med å gjøre det raskere. Synes det for øvrig var kjapp tid på å bli avhengig og tenker at det bare hadde vært å kutte... Men når det ikke er det, så trapp ned. 

AnonymBruker
Skrevet

Har frem til i dag brukt 10 x 2 hver dag. Våknet med en fryktelig angst i morges. Kan det skyldes at jeg ikke har fulgt nedtrappingsplanen og at jeg har fått seponeringsreaksjoner? 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har frem til i dag brukt 10 x 2 hver dag. Våknet med en fryktelig angst i morges. Kan det skyldes at jeg ikke har fulgt nedtrappingsplanen og at jeg har fått seponeringsreaksjoner? 

Ja, det skyldes at du ikke har fulgt nedtrappinsplanen. Hvorfor fulgte du den ikke?

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husk at vår dagsform er høyst varierende og da- noen ganger er dagen/livet kjipt.

AnonymBruker
Skrevet

Hva gjør dere når angsten blir sterk? Har vært en fryktelig dag. Blir gal av så mye uro. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette burde være uproblematisk å få til på én måned hvis du vil. Dosen du har tatt er relativt beskjeden og du har heller ikke tatt det så lenge. En psykiater ville nok gitt deg en langt hurtigere nedtrappingplan. Den nedtrappingen der tviler jeg på du merker annet en psykisk. 

Anonymkode: 313a0...4b8

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette burde være uproblematisk å få til på én måned hvis du vil. Dosen du har tatt er relativt beskjeden og du har heller ikke tatt det så lenge. En psykiater ville nok gitt deg en langt hurtigere nedtrappingplan. Den nedtrappingen der tviler jeg på du merker annet en psykisk. 

Anonymkode: 313a0...4b8

Virker dessverre ikke som du har så god greie på dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...