Gå til innhold

Spiserørsykdom - kan det være kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok gastroskopi på onsdag som var. I dag er det søndag. Fikk konstantert sårdannelse på spiserøret nede og dårlig lukkemuskel fra magen. Nå er jeg bekymret for at det kan være kreft. Vet ikke om hun tok prøver. Det sa hun ikke noe om. Kan det være kreft? Eller ville jeg fått vite det da? De må vel ta prøver for å finne ut om det er kreft?

Anonymkode: 42ffc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok gastroskopi på onsdag som var. I dag er det søndag. Fikk konstantert sårdannelse på spiserøret nede og dårlig lukkemuskel fra magen. Nå er jeg bekymret for at det kan være kreft. Vet ikke om hun tok prøver. Det sa hun ikke noe om. Kan det være kreft? Eller ville jeg fått vite det da? De må vel ta prøver for å finne ut om det er kreft?

Anonymkode: 42ffc...fc2

Ja, og det du skisserer er ganske vanlig og veldig plagsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, cilie skrev:

Ja, og det du skisserer er ganske vanlig og veldig plagsomt. 

Hva mener du? At det kan være kreft uten at hun sa det til meg? 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At det kan være kreft uten at hun sa det til meg? 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Jeg er ikke helsepersonell -bare for å understreke det og beklager at jeg svarte uklart. Jeg mente å si at jeg tviler sterkt på at du har kreft. Det er ytterst sjelden, og jeg tror de uansett ikke kan se det med en gang, men ser på vevsprøver. Det jeg mente er at det er veldig vondt og plagsomt det du allerede har fått fastslått; sår i spiserør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok gastroskopi på onsdag som var. I dag er det søndag. Fikk konstantert sårdannelse på spiserøret nede og dårlig lukkemuskel fra magen. Nå er jeg bekymret for at det kan være kreft. Vet ikke om hun tok prøver. Det sa hun ikke noe om. Kan det være kreft? Eller ville jeg fått vite det da? De må vel ta prøver for å finne ut om det er kreft?

Anonymkode: 42ffc...fc2

Slapp lukkemuskel mellom spiserør og magesekk er ganske vanlig og magesyren som kan komme opp i spiserøret kan føre til sårdannelse. Om det kan gi kreft vet jeg ikke. Hvis du er redd for dette så ta en telefon til legen eller bestill en nye time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tok gastroskopi på onsdag som var. I dag er det søndag. Fikk konstantert sårdannelse på spiserøret nede og dårlig lukkemuskel fra magen. Nå er jeg bekymret for at det kan være kreft. Vet ikke om hun tok prøver. Det sa hun ikke noe om. Kan det være kreft? Eller ville jeg fått vite det da? De må vel ta prøver for å finne ut om det er kreft?

Anonymkode: 42ffc...fc2

Det er helt vanlig å ha sår på spiserøret når en har dårlig lukkemuskel. Det kommer av at magesyre kommer opp i spiserøret. Hvis de ser noe galt, så er det helt vanlig at de tar biopsi der og da. Siden ikke legen gjorde det, så er det vel bare lukkemuskel som er dårlig. Det kan forøvrig gi store plager når det er ubehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er helt vanlig å ha sår på spiserøret når en har dårlig lukkemuskel. Det kommer av at magesyre kommer opp i spiserøret. Hvis de ser noe galt, så er det helt vanlig at de tar biopsi der og da. Siden ikke legen gjorde det, så er det vel bare lukkemuskel som er dårlig. Det kan forøvrig gi store plager når det er ubehandlet.

Tror de som regel tar vevsprøver uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, cilie skrev:

Jeg er ikke helsepersonell -bare for å understreke det og beklager at jeg svarte uklart. Jeg mente å si at jeg tviler sterkt på at du har kreft. Det er ytterst sjelden, og jeg tror de uansett ikke kan se det med en gang, men ser på vevsprøver. Det jeg mente er at det er veldig vondt og plagsomt det du allerede har fått fastslått; sår i spiserør. 

Jeg er ikke så plaget lenger etter at jeg økte dosen Somac 40 mg morgen og kveld. Jeg har begynt å spise mindre måltider, færre måltider og mindre på kvelden. Det funker som bare det! Hosten er borte, kan dukke opp hvis buksen presser på magen, men nå er det helg og jeg kan bruke løs bukse inne. Så nå har jeg ingen plager, men kan kjenne såret. 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er helt vanlig å ha sår på spiserøret når en har dårlig lukkemuskel. Det kommer av at magesyre kommer opp i spiserøret. Hvis de ser noe galt, så er det helt vanlig at de tar biopsi der og da. Siden ikke legen gjorde det, så er det vel bare lukkemuskel som er dårlig. Det kan forøvrig gi store plager når det er ubehandlet.

Ok, takk for svar! Vil fastelegen kontakte meg? Regner med at jeg får oppfølging fra fastlegen nå? Har du selv gjort dette siden du vet dette?

Anonymkode: 42ffc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke så plaget lenger etter at jeg økte dosen Somac 40 mg morgen og kveld. Jeg har begynt å spise mindre måltider, færre måltider og mindre på kvelden. Det funker som bare det! Hosten er borte, kan dukke opp hvis buksen presser på magen, men nå er det helg og jeg kan bruke løs bukse inne. Så nå har jeg ingen plager, men kan kjenne såret. 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Bra du er bedre! Somac er visstnok beste medisin for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, cilie skrev:

Tror de som regel tar vevsprøver uansett. 

Har selv tatt den undersøkelsen mange ganger og da har de ikke alltid tatt biopsi. Men angående sår, da jeg hadde sår i spiserøret så fikk jeg aldri høre noe annet enn at det ville gi seg etter en stund med medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar! Vil fastelegen kontakte meg? Regner med at jeg får oppfølging fra fastlegen nå? Har du selv gjort dette siden du vet dette?

Anonymkode: 42ffc...fc2

Ja, mange ganger. Om fastlegen vil kontakte deg, vet jeg ikke. Det spørs vel hvor godt fastlegen din følger opp , men min fastlege hadde kontaktet meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
44 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, mange ganger. Om fastlegen vil kontakte deg, vet jeg ikke. Det spørs vel hvor godt fastlegen din følger opp , men min fastlege hadde kontaktet meg

Jeg må vel ta ny gastroskopi for å se om såret er grodd? 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må vel ta ny gastroskopi for å se om såret er grodd? 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Det tror jeg ikke du må. Jeg gjorde iallefall ikke det. Selv merket jeg godt når spiserøret var blitt bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 timer siden, emilie321 skrev:

Det tror jeg ikke du må. Jeg gjorde iallefall ikke det. Selv merket jeg godt når spiserøret var blitt bra

Takk for svar! Nå ble jeg beroliget! Jeg har ikke noe lyst til å ta gastroskopi igjen! 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Nå ble jeg beroliget! Jeg har ikke noe lyst til å ta gastroskopi igjen! 

Anonymkode: 42ffc...fc2

Nei, det skjønner jeg godt. Det er ikke en spesielt behagelig undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...