Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med depressive episoder og har bare i løpet av et år hatt 3 som varer fra noen uker til noen måneder. Det sies jeg har blandet pf med ustabile og umodne trekk og før jeg fikk diagnosen fikk jeg hjelp mot depresjon, men ikke opplevd hjelp etterpå. Har forsøkt Cipralex 10 mg, men der var de få bivirkningene så store at om medisinen hadde effekt så merket ikke jeg det. Har og forsøkt remeron 30 mg og det med veldig god effekt. Dessverre la jeg på meg så mye at jeg måtte slutte med de. Ikke forsøkt antidepressiva over tid utover det. Jeg får visst ikke hjelp mot depresjon lenger. Da jeg var inne på brukerstyrt innleggelse ble det ut fra skjema konstatert alvorlig depresjon. Skåren var på 35. Det sies jeg har hyppige svingninger i stemningsleiet, men hva menes egentlig med hyppig? Jeg svinger ikke i løpet av dagen (blir bare litt trøtt/sliten på ettermiddagen) eller noen dager. Kan gå flere dager og uker fra jeg går ned til jeg er oppe igjen. Ikke har jeg kronisk tomhetsfølelse og er ikke impulsiv eller noe av andre ting det hevdes jeg har. Men må sies at det oppsto kommunikasjonssvikt under utredningen. DPS har beklaget, men hva hjelper det meg? Fikk hjelp som gjorde meg sykere og har resultert i flere innleggelser og de brukte diagnosen for å finne fram til hvilken hjelp jeg skulle ha. Traumeproblematikken min ble mye verre og den ble ikke utredet pga feilen og ikke vil de utrede meg heller. Mitt spm er da hva hensikt har egentlig en diagnose om den er mer til skade enn til hjelp? Føler meg stuck. Bruker bare litt medisiner vedr psyken. 50 mg Seroquel (før sengetid) og 5 mg stemetil x 2. Seroquelen gjør at jeg husker lite og ofte ingenting av drømmer heldigvis, men våkner ofte av at jeg svetter mye. Er det i det hele tatt mulig å få hjelp mot depresjon med en slik diagnose? Hva med traumene? Var innlagt for traumebehandling, men ikke fikk jeg traumene behandlet og ikke fikk jeg de utredet heller. Behandlingen var å gå tur. Ble bare 4 spaserturer på 2 uker. Sommerhalvåret så sykler jeg nesten daglig. Behandling? Vil ikke påstå det. Fastlegen legger ofte ord i munnen på meg og avbryter ofte. Uff er så innmari lei av å snakke til en vegg og jeg er neppe alene om det.

Videoannonse
Annonse
Gjest elina777
Skrevet

de skrev før jeg hadde umodne trekk i epikrisene mine, men jeg fikk aldri noe hjelp for det

Skrevet
41 minutter siden, elina777 skrev:

de skrev før jeg hadde umodne trekk i epikrisene mine, men jeg fikk aldri noe hjelp for det

Mine umodne trekk har de aldri tatt opp med meg ei heller ikke blitt spurt om de. Det menes det er det ustabile som er mest framtredende, men verken familie eller venner kjenner seg igjen i det. Ikke jeg heller. 

Gjest elina777
Skrevet
13 minutter siden, aa-k-j skrev:

Mine umodne trekk har de aldri tatt opp med meg ei heller ikke blitt spurt om de. Det menes det er det ustabile som er mest framtredende, men verken familie eller venner kjenner seg igjen i det. Ikke jeg heller. 

De har aldri tatt det opp med meg heller, mine ustabile og umodne trekk , bare lest det i epikriser

de har også slutta å skrive det

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke blandet PF noe de ofte bare setter om de mistenker PF men ikke har utredet skikkelig for dette?

Det er uhensiktsmessig for deg å ha PF diagnose hvis den er tvilsom. Fordi folk med PF ofte får mindre behandlingstilbud enn andre. Pf-pasienter ansees som vanskelige pasienter som har små utsikter til å bli frisk. Noe som ikke gjør seg på behandlingsstatistikken til Dpsene der det er om å gjøre å kjøre flest mulig pasienter igjennom systemet på kortest mulig tid. 

Anonymkode: 36638...172

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke blandet PF noe de ofte bare setter om de mistenker PF men ikke har utredet skikkelig for dette?

Det er uhensiktsmessig for deg å ha PF diagnose hvis den er tvilsom. Fordi folk med PF ofte får mindre behandlingstilbud enn andre. Pf-pasienter ansees som vanskelige pasienter som har små utsikter til å bli frisk. Noe som ikke gjør seg på behandlingsstatistikken til Dpsene der det er om å gjøre å kjøre flest mulig pasienter igjennom systemet på kortest mulig tid. 

Trodde blandet pf var noe en setter når en har trekk av ulike typer pf..

innlagtonline
Skrevet

F61.0 Mixed personality disorders Features of several of the disorders in F60.- are present, but not to the extent that the criteria for any of the specified personality disorders in F60 are met.

^ det er det ICD-10 sier

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, MxxM skrev:

Trodde blandet pf var noe en setter når en har trekk av ulike typer pf..

Det er det. Men alle mennesker har trekk fra personlighetsfortyrrelser. Blandet PF er noe en får når en psykiater feks helhetlig mener at noens personlighetstrekk er "uhensiktsmessig", selv om de ikke oppfyller kriteriene til noen spesifikk personlighetsforstyrrelse. Dermed handler det en del om skjønn og noe som kan være verdt å argumentere mot, dersom du f.eks er uenig i diagnosen.

Skrevet
1 time siden, elina777 skrev:

De har aldri tatt det opp med meg heller, mine ustabile og umodne trekk , bare lest det i epikriser

de har også slutta å skrive det

Jeg har bedt de slutte å bruke diagnosen pga feilene under utredningen inntil jeg kan få ny utredning. Synes de heller kunne brukt psykisk lidelse eller psykiske plager inntil videre. 

Skrevet

Pga feil under utredningen har jeg problemer som ikke er utredet og da får jeg jo heller ikke hjelp med de. Å gå til fastlegen er ikke lett for han har flere ganger trekt feil konklusjoner mye pga epikriser fra DPS. DPS mente bl.a. at jeg hadde behov for miljøarbeidertjenesten og da hang både fastlegen og psykepleieren i kommunen seg opp i det. Jeg visste jeg ikke hadde behov for det, men de maste så  mye om det at jeg søkte til slutt for å få fred. Tjenesten ble avsluttet fordi jeg klarte meg for godt. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har du helt rett i. Jeg har fått diagnose pf og kun det. Ikke blandet eller noen spesifikk bare pf. Jeg skjønner ikke systemet med dette. Det som har vert verst er mangelen på informasjon. Jeg måtte til slutt ta med meg en kommunal behandler til fastlegen for å få vite hva dette går ut på. Skjønner ikke hvordan mann skal klare å jobbe med en problemstilling i livet når det ikke kan snakkes skikkelig om. Tragisk at det offentlige bare avskriver. 

Det blir litt som: " hei, du har en pf, Finn ut av det selv" ...jaha Google da (ingen god idé å google pf)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...