Gå til innhold

Noe å sove på? Ideer?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, stjernestøv skrev:

Står opp og legger meg til samme tid, sover kanskje ti til tolv timer normalt...eller noen ganger lenger. Men har jo slitt med å sove på 50 mg seroquel, da ligger jeg mye våken. Og på 75 mg får jeg angst og hjertesmell, da ligger jeg mye våken. Står opp og tar meg en røyk, men som oftes ligger jeg med angst i sengen. Prøver å ta minst mulig vival siden jeg vil spare på dem, men noen ganger må jeg ta da jeg blir paralysert av angst. 

Det er vel ikke normalt å sove 10-12 timer i døgnet når man er voksen. Det er forøvrig helt normalt å våkne et par ganger om natten også. Jeg er lykkelig om jeg sover 6-7 timer.

stjernestøv
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rart du sliter med å sovne og ligger mye våken da. Kroppen sier fra du ikke trenger så mye søvn.

Anonymkode: 3a21b...ffb

Hva? Det er normalen og jeg trives med det. Nå er det urolige netter der jeg ofte er våken lenge. 

stjernestøv
Skrevet
6 minutter siden, cilie skrev:

10-12 timer? Da trenger du vel ikke noe å sove på? De fleste voksne trenger maks 8...

Uten noe å sove på sover jeg ikke i det hele tatt. 

stjernestøv
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Lillemus skrev:

Det er vel ikke normalt å sove 10-12 timer i døgnet når man er voksen. Det er forøvrig helt normalt å våkne et par ganger om natten også. Jeg er lykkelig om jeg sover 6-7 timer.

Det er normalt for meg, og jeg blir helt ødelagt uten å sove skikkelig. Våkner ofte om nettene nå og ligger våken i flere timer. Jeg har ting å gjøre på andre plan.

Endret av stjernestøv
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, stjernestøv skrev:

Hva? Det er normalen og jeg trives med det. Nå er det urolige netter der jeg ofte er våken lenge. 

Nei, det er ikke normalt for voksne å sove så mye. Prøv å legg deg et par tre timer senere, og se om det hjelper.

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke normalt for voksne å sove så mye. Prøv å legg deg et par tre timer senere, og se om det hjelper.

For meg er det det, det er da opp til meg?

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

For meg er det det, det er da opp til meg?

Da lever du kanskje på en måte som muliggjør det? Det vil alltid være litt ubehag med å snu en dårlig vane. 

Skrevet
4 timer siden, stjernestøv skrev:

Tenkte å ta opp med psykiater om jeg kunne få noe annet å sove på enn seroquel, har tatt den i mange år og nå føler jeg jeg får angst av den og hjertesmell. Noen som har noe å anbefale, som jeg kan spør om? Seoquel virker ikke så godt lenger heller, våkner jo opp flere ganger. Da kan jeg få angst om natten og føle meg veldig sulten,og det blir man jo og av seroquel? 

Ta det opp med psykiateren, ikke DOL, men husk å fortell at du sover omtrent halve døgnet.

Ellers er jeg enig med resten, du sover så innmari mye at det som nok hjelper best er aktivitet, frisk luft og mosjon. 

Tilslutt: En av konsekvensene med å bruke sovetabletter og benzopreparater på den måten du gjør er det du erfarer nå - de vil gradvis slutte å gi den virkningen du ønsker. I verste fall gir de uønskede bivirkninger også, som feks angst og urolighet.

Skrevet
32 minutter siden, stjernestøv skrev:

Står opp og legger meg til samme tid, sover kanskje ti til tolv timer normalt...eller noen ganger lenger. Men har jo slitt med å sove på 50 mg seroquel, da ligger jeg mye våken. Og på 75 mg får jeg angst og hjertesmell, da ligger jeg mye våken. Står opp og tar meg en røyk, men som oftes ligger jeg med angst i sengen. Prøver å ta minst mulig vival siden jeg vil spare på dem, men noen ganger må jeg ta da jeg blir paralysert av angst. 

Du sover ikke akkurat lite hvis du sover 10-12 timer. Prøv å kutt ned litt for å se om du sover bedre på natta da. 

Jeg sover mye, men det er fordi det er noe som ikke er som det skal. Skal utredes for ME.

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Kayia skrev:

Ta det opp med psykiateren, ikke DOL, men husk å fortell at du sover omtrent halve døgnet.

Ellers er jeg enig med resten, du sover så innmari mye at det som nok hjelper best er aktivitet, frisk luft og mosjon. 

Tilslutt: En av konsekvensene med å bruke sovetabletter og benzopreparater på den måten du gjør er det du erfarer nå - de vil gradvis slutte å gi den virkningen du ønsker. I verste fall gir de uønskede bivirkninger også, som feks angst og urolighet.

Prøver å slutte på seroquel,men tror jeg er avhengig. Vil egentlig klare meg uten noe. Har brukt det i noen år nå, kanskje åtte år. Ingen lærer meg hvordan jeg skal slutte, og de sier vival skaper avhengighet. Det gjør disse også. 

stjernestøv
Skrevet
1 minutt siden, Fionys skrev:

Du sover ikke akkurat lite hvis du sover 10-12 timer. Prøv å kutt ned litt for å se om du sover bedre på natta da. 

Jeg sover mye, men det er fordi det er noe som ikke er som det skal. Skal utredes for ME.

Ok. Men det er det vanlige for meg, har sovet så lenge i mange år og det går bra det. Men nå føler jeg altså at seroquel gir meg angst og derfor blir jeg urolig om nettene. Og jeg er ikke god om dagen heller.

Skrevet
2 timer siden, stjernestøv skrev:

Ok. Jeg er ikke normal og sover så lenge det passer meg. 

Du kan ikke forvente at legen skal skrive ut medikamenter for å opprettholde en livsstil hvor du sover halve døgnet.

Det er mye mer enn normalt, og trolig langt mer enn du har behov for. 

stjernestøv
Skrevet
Akkurat nå, Janus30 skrev:

Du kan ikke forvente at legen skal skrive ut medikamenter for å opprettholde en livsstil hvor du sover halve døgnet.

Det er mye mer enn normalt, og trolig langt mer enn du har behov for. 

Det var voldsomt det da, jeg kan vel sove så lenge jeg vil? Så du mener det er bortkastet å snakke med han?

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var voldsomt det da, jeg kan vel sove så lenge jeg vil? Så du mener det er bortkastet å snakke med han?

Du kan selvfølgelig sove så lenge du vil, når du vil.

Du kan imidlertid ikke ta det for gitt at legen skal gi deg medikamenter så du kan sove dobbelt så mye som du trenger :)

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Janus30 skrev:

Du kan selvfølgelig sove så lenge du vil, når du vil.

Du kan imidlertid ikke ta det for gitt at legen skal gi deg medikamenter så du kan sove dobbelt så mye som du trenger :)

Ok. Har alltid sovet lenge jeg både med og uten medisiner til normalt :) Det var de pillene som surret alt til tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Kayia skrev:

Trådstarter sier at hun tar 50-75 mg seroquel for søvn. Dette er verken "sovetabletter" eller benzo, men derimot antipsykotisk medisin i lav dose. 

Anonymkode: ac62a...074

Skrevet
53 minutter siden, stjernestøv skrev:

Prøver å slutte på seroquel,men tror jeg er avhengig. Vil egentlig klare meg uten noe. Har brukt det i noen år nå, kanskje åtte år. Ingen lærer meg hvordan jeg skal slutte, og de sier vival skaper avhengighet. Det gjør disse også. 

Dette syns jeg du skal spørre sykepleier OG psykiater til råds om. Her har de solid kompetanse til å bistå, dvs dette er typisk tema du kan drøfte med dem :) 

stjernestøv
Skrevet
2 minutter siden, Kayia skrev:

Dette syns jeg du skal spørre sykepleier OG psykiater til råds om. Her har de solid kompetanse til å bistå, dvs dette er typisk tema du kan drøfte med dem :) 

Ja gjorde det :) Sykepleieren var her i dag, og han sa jeg måtte ta det opp med psykiateren. Men tenkte å spør om pille navn her. Noen med erfaring kanskje. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trådstarter sier at hun tar 50-75 mg seroquel for søvn. Dette er verken "sovetabletter" eller benzo, men derimot antipsykotisk medisin i lav dose. 

Anonymkode: ac62a...074

Dette er ikke den eneste tråden Stjernestøv har skrevet om medisiner. 

Ellers: Vi er gjentatte ganger bedt om å ikke komme med råd som går mot behandleres foreskrevne medisin/dosering. Nok en gang ser det ut som det er veldig vanskelig for enkelte å la være å øse av egen erfaring framfor å be TS ta kontakt med egen behandler. Det er meg en gåte at dette skal være så vanskelig for enkelte å  etterkomme.

Skrevet
Akkurat nå, stjernestøv skrev:

Ja gjorde det :) Sykepleieren var her i dag, og han sa jeg måtte ta det opp med psykiateren. Men tenkte å spør om pille navn her. Noen med erfaring kanskje. 

Vi er bedt om å henvise deg til behandleren vi også vettu, akkurat som sykepleieren gjorde :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...