Gå til innhold

Er kopimedisin like bra som de orginale?


tjohei1

Anbefalte innlegg

Jeg får av og til spørsmål om jeg vil ha en billigere medisin med samme virkestoff. Jeg pleier å si ja til det når jeg får til svar at de er like. Men er de like bra? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, tjohei1 skrev:

Jeg får av og til spørsmål om jeg vil ha en billigere medisin med samme virkestoff. Jeg pleier å si ja til det når jeg får til svar at de er like. Men er de like bra? Noen som vet?

Jeg har også alltid spurt om det er samme virkestoff i alternativet, og har alltid fått ja til svar.

Selv har jeg faktisk opplevd at alternativet var bedre også. Allergitablettene jeg tidligere ble foreskrevet av legen ble jeg innmari søvnig av, mens det alternative produktet ikke hadde samme effekt på meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
11 minutter siden, tjohei1 skrev:

Jeg får av og til spørsmål om jeg vil ha en billigere medisin med samme virkestoff. Jeg pleier å si ja til det når jeg får til svar at de er like. Men er de like bra? Noen som vet?

Seroquel er ikke likt som kopipreparatet, det virker annerledes de to på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.3.2018 den 19.31, tjohei1 skrev:

Jeg får av og til spørsmål om jeg vil ha en billigere medisin med samme virkestoff. Jeg pleier å si ja til det når jeg får til svar at de er like. Men er de like bra? Noen som vet?

Nei, ikke nødvendigvis. Virkestoffet er likt men kombinasjonen av hjelpestoffer kan variere slik at det kan gi store individuelle forskjeller. 

For å unngå situasjonen kan du be legen skrive  "Ikke generisk bytte" på resepten.

 

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer også alltid ja på det.  Har ennå ikke opplevd å få dårligere eller annerledes virkning. 

Som XbellaX sier, er det samme virkestoff, mens hjelpestoffene kan være annerledes.  Noen få vil oppleve forskjell, men for de fleste av oss spiller det ingen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Kalevaala skrev:

Jeg svarer også alltid ja på det.  Har ennå ikke opplevd å få dårligere eller annerledes virkning. 

Som XbellaX sier, er det samme virkestoff, mens hjelpestoffene kan være annerledes.  Noen få vil oppleve forskjell, men for de fleste av oss spiller det ingen rolle. 

Det er riktig, vanligvis går det bra men slettes ikke alltid. Biotilgjengelighet skal være mellom 80 og 125 % av originalpreparatet. Det vil si at den ene gangen kan du få legemiddel A med 80% bt, neste gang legemiddel B med 125% bt. Variasjonen mellom dem kan mao. bli enorm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, XbellaX skrev:

Det er riktig, vanligvis går det bra men slettes ikke alltid. Biotilgjengelighet skal være mellom 80 og 125 % av originalpreparatet. Det vil si at den ene gangen kan du få legemiddel A med 80% bt, neste gang legemiddel B med 125% bt. Variasjonen mellom dem kan mao. bli enorm. 

Jeg fikk beskjed på apoteket at forskjellen kan være 95% - 105% av orginal preparatet. Så hva som er riktig vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.3.2018 den 19.42, stjernestøv skrev:

Seroquel er ikke likt som kopipreparatet, det virker annerledes de to på meg. 

Hvilken forskjell merker du på de to?

Anonymkode: 0ce69...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/6/2018 den 20.42, emilie321 skrev:

Jeg fikk beskjed på apoteket at forskjellen kan være 95% - 105% av orginal preparatet. Så hva som er riktig vet jeg ikke

80-125 er riktig.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2008/11/02/legemiddelbytte-til-besvar/

Det er, grovt sett, tre parametere som skal stemme for at to legemidler med samme virkestoff skal betegnes som likeverdige. Det første er biotilgjengelighet, som sier noe om hvor mye av inntatt legemiddel som faktisk kommer over i blodbanen og får muligheten til å virke der det skal. Det andre er tiden det tar å oppnå maksimal konsentrasjon av virkestoff i blodet. Det tredje er den maksimale konsentrasjonen som oppnås i blodbanen. 

Disse tre parameterne skal stemme overens, med et slingringsmonn på 80-125 prosent, med originalpreparatets verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken forskjell merker du på de to?

Anonymkode: 0ce69...4c3

Jeg blir helt rar av kopien, ikke vet jeg hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Jeg blir helt rar av kopien, ikke vet jeg hvorfor. 

Hvordan rar? Psykisk eller fysisk?

Anonymkode: 0ce69...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan rar? Psykisk eller fysisk?

Anonymkode: 0ce69...4c3

Fysisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...