Gå til innhold

Kan man være psykotisk når man har enkel schizofreni?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg hadde tidligere diagnosen schizofrenilignende psykose før jeg senere fikk diagnosen enkel schizofreni. Jeg kom tilfeldigvis over beskrivelsen av enkel schizofreni i store medisinske leksikon der det står: "såkalte negative symptomer som følelsesavflatning og tap av viljestyrken utvikles uten forutgående sikre tegn på realitetsbrist (psykose)". Betyr det at diagnosen jeg har fått nå er feil? I og med at de først mente at jeg helt klart var psykotisk? Kan man være psykotisk når man har enkel schizofreni? Noen som vet?

Anonymkode: 3e023...218

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror "politikken" nå er at psykose er mindre og mindre unnskyldende om man er så uheldig å blir skyldig i feil og forsømmelser. Har man opplevet en psykose så vet man bedre men slik tror jeg tidsånden eller tidsfornuften nå er i rettsystemet. Vi som har opplevet en psykose blir jo veldig redde for å ikke ta medisiner og må også leve med angsten om at årsakene til psykosen er så usikre og uavklarte. Ting kan ligge langt bak i tidlig og det skjedde kanskje når vi var helt unge og uerfarne og stod som alltid helt alene. I dag skuler man mer også til sånne ting tror jeg. Men en psykose er kanskje annerledes i dag og er veldig forskjellige tror jeg. Man må også huske at unge mennesker ønsker bare å komme seg videre å hente inn de andre på sin alder. De vet jo ingenting om hvor umulig det oftest er. Vil alltid være det tror jeg mange vil si. 

Men det er lørdag i dag og stille og fint. God helg. 😊

Anonymkode: 8d157...dfa

AnonymBruker

Enkelte tror jeg mener at noen mennesker vokser opp i spesielt utsatte miljøer og at dette har stor betydning for at de som voksne betegnes som litt spesiell. 

Jeg mener iallefall at når man har sonet sin straff så bør man slippe  høre masse mas om dette hvis man har gjort noe galt. Spesielt om man mener seg uskyldig. Personvernet er nok ikke godt nok for mange tror jeg.

Jeg mener folks helse må være det viktigste helt klart. Men kanskje vi er så lite land at alle faktisk kjenner alle?? Vi kan bare ta en telefon til statsministeren eller kringkastingen om vi føler noe er galt.

AnonymBruker

Hva må ikke enkelte leve med av kanskje feil påførte diagnoser kanskje til pasientens ugunst?? Det er veldig alvorlig dersom spesialistkompetansen ikke bedres og ihvertfall opprettholdes og om folk blir vist inn i feil behandlingsløp og kanskje mister det lille de hadde av førlighet og livsmot. Men jeg velger å tro at sånt ikke skjer med overlegg. Veldig synd at man mangler så mye ressurser og nye sykehus så mange steder. Helsa må bare være det viktigste føler jeg og trumfe alt annet for alle involverte.Spesielt innen psykiatrien har jeg opplevelsen av at folk overlever til tross for behandlinge og ikke på grunn av den dag i dag.så dessverre. Men ingen er mere glad for de solskinnshistoriene man av og til hører om. Ingentig gir de som sliter mere håp tror jeg.😊

Samtidig vil jeg be om unnskyldning for alle de gangene jeg har vært for kjapp på knappen med manglende ortografiske ferdighet osv. Men hva er en pølse i slaktetida når tankene går i virvar???

Annonse

Før i tiden, faktisk helt frem til DSM-IV, var en opptatt av undergruppene i schizofreni. Som mange vet, har en nå DSM-5. Her har en sluttet med denne underdelingen av schizofreniene. Dette har minst tre årsaker: 1. De rene tilfellene er sjeldne. Oftest er det innslag av symptomer fra flere undergrupper. 2. Tilstanden er ikke stabil over tid. Dvs at en tidlig i forløpet kan ha symptomer mest lik den ene undergruppen, mens en noen år senere kan ha mest symptomer fra en annen undergruppe. 3. Inndelingen gir ingen klare føringer for ulik behandling av de ulike undergrupper.

Uansett: Schizofreni er en psykoselidelse, og etter psykisk helsevernloven defineres den som en "alvorlig sinnslidelse".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...