Gå til innhold

Hjelp med angst og selvmordstanker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får man best hjelp om man har akutt angst og har tunge tanker (vurderer selvmord). Oppholder meg ikke i egen kommune så legevakta vil ikke hjelpe (dra hjem til fastlegen der du bor er beskjeden men det er ikke aktuelt nå).

ser at det er oppgitt forskjellige hjelpetelefoner men er det egentlig noe de kan hjelpe med? Noen som har erfaring??

Anonymkode: ac588...187

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor får man best hjelp om man har akutt angst og har tunge tanker (vurderer selvmord). Oppholder meg ikke i egen kommune så legevakta vil ikke hjelpe (dra hjem til fastlegen der du bor er beskjeden men det er ikke aktuelt nå).

ser at det er oppgitt forskjellige hjelpetelefoner men er det egentlig noe de kan hjelpe med? Noen som har erfaring??

Da vil jeg sterkt anbefale hjelpetlf. Har selv kontaktet mental helse og kirken SOS. I en slik situasjon har kirken SOS vært til best hjelp for min egen del. Det kommer an på hvem du kommer i prat med, så forsøk gjerne begge deler. om nødvendig. Du kan ikke ha det sånn og håper du får hjelp asap. Vet ikke hvordan det er når man er i andre kommuner og trenger legehjelp, håper noen andre kan svare deg på det. Lykke til <3 

Anonymkode: fd8c2...618

AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er om du kan finne måter å roe og avlede deg selv på. Hva kan hjelpe når du ha akutt angst? Kan du gjøre noe konkret?

Anonymkode: 96846...93a

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er om du kan finne måter å roe og avlede deg selv på. Hva kan hjelpe når du ha akutt angst? Kan du gjøre noe konkret?

Det er vanskelig. Angst og depresjon grunnet komplisert helsetilstand. Vurderer nå selvmord pga vanskelighet med å få hjelp. Når angstanfall melder seg får jeg ikke bukt med det og tenker også på selvmord for å bli kvitt angstfølelsen...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det noe noen kan bidra med rundt dette med komplisert helsetilstand slik at angsten og depresjonen rundt det kan mildnes noe? Jeg tenker da mer i retning av konkret informasjon rundt sykdommen. Kan det å snakke med en lege/spesialist berolige? Vanskelig å gi noen konkret informasjon når man vet så lite om akkurat helsetilstanden. 

Jeg går selv igjennom noe lignende for tiden og denne angsten driver meg nesten over kanten til tider. Jeg forsøker tenke at alt går over, men å ikke vite om, når og ikke se noen vei å komme ut av snarlig gjør det ekstremt vanskelig. Kroppen går på høygir, Jeg puster, jeg fortviler, jeg utholder, jeg gråter og føler jeg befinner meg i noe ute av min kontroll. Nå når dette har pågått over tid tenker jeg at jeg rakner og at jeg ikke vil klare å utholde stort lengre. Og da vet jeg at jeg befinner meg i den depressive delen av det. Veien ut aner jeg ingenting om, jeg aner ingenting om det løser seg eller om det blir vanskeligere og jeg som deg aner ingenting om jeg orker å holde det ut. Det er minutter, halvtimer og timer av gangen.

Du skriver at du har vanskeligheter med å få hjelp. Det tyder på at du har en formening om hva som kan hjelpe deg?

Anonymkode: 5132f...e83

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive om hjeleptelefoner. Har ringt de ved et par anledninger. Selv følte jeg ikke at det løste noe. Vi snakket, jeg var redd og gråt. De tilbyr ingen konkret hjelp (de tilbød i hvertfall ikke meg det). De er lyttende, medfølende og om det er noe du er i behov av så bare ring de og ta en prat med dem tenker jeg. Kanskje det kan være noe for deg? 

Anonymkode: 5132f...e83

Skrevet

Dette er vel ikke noe som kom i dag? Skal du få skikkelig hjelp for dette, må fastlegen din søke deg til en psykiatrisk poliklinikk. Det finnes ingen kvikkfix.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Dette er vel ikke noe som kom i dag? Skal du få skikkelig hjelp for dette, må fastlegen din søke deg til en psykiatrisk poliklinikk. Det finnes ingen kvikkfix.

Jo det finnes quick fix som heter «rask psykisk helsehjelp» ikke alle kommuner har det, men verdt å ringe til kommunen og høre om de tilbyr det. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har selv hatt god erfaring med mental helse hjelpetelefon, telefon 116123. Mange der er virkelig gode til og både lytte å til og komme med råd/veiledning. I enkelte akutte tilfeller så ringer de også til legevakten for å få annen akutt hjelp til en.

Skrevet
16 minutter siden, MMT123 skrev:

Jo det finnes quick fix som heter «rask psykisk helsehjelp» ikke alle kommuner har det, men verdt å ringe til kommunen og høre om de tilbyr det. 

Fantastisk. Et besøk fra dem og angst og selvmordstanker er borte :-)

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, kupton skrev:

Du trenger ikke være «spydig» og sarkastisk. 

Anonymkode: 31888...8ba

Skrevet
Akkurat nå, MMT123 skrev:

Det er et tilbud for de med angst og lette/moderate depresjoner. Tviler på at ts går innunder dette.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å skrive her inne? Mange fine mennesker her som sikkkert kan hjelpe litt.. 💖

Anonymkode: 31888...8ba

Skrevet
24 minutter siden, kupton skrev:

;) 

Skrevet
27 minutter siden, emilie321 skrev:

Det er et tilbud for de med angst og lette/moderate depresjoner. Tviler på at ts går innunder dette.

Ok, men kanskje ts kan kan ta kontakt med de, fortelle situasjon så kan det hende de kan  være behjelpelig likevell på en eller annen måte f.eks at de velger hjelpe likevell, eller tar kontakt med andre instanser. Jeg vet ikke, men tror det kan være verdt ett forsøk i allefall. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

Raskere psykisk helsehjelp kan kanskje hindre at ting eskalerer til dypder og steder der det er for mørkt?

Står selv i en eviglang kø for hjelp for problemer som er mer enn alvorlige nok og som bare blir større for hver dag som må gå.

AnonymBruker
Skrevet

Ts, hvordan går det med deg? 

Anonymkode: fd8c2...618

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanskelig. Angst og depresjon grunnet komplisert helsetilstand. Vurderer nå selvmord pga vanskelighet med å få hjelp. Når angstanfall melder seg får jeg ikke bukt med det og tenker også på selvmord for å bli kvitt angstfølelsen..Anonymkode: ac588...187

Jeg tror du må prøve å skille mellom den akutte angsten og dette med manglende hjelp for en komplisert helsetilstand. Når det gjelder den akutte angsten, så er hovedoppgaven din bare å holde ut angsten inntil den roer seg litt, gjerne gjennom å gjøre noe som kan avlede og roe deg litt. Hjelp deg selv til å parkere tankene om alt som er vanskelig, prøv å bare komme deg gjennom kvelden og håp at du har det litt bedre i morgen tidlig. 

Når det gjelder dette som du oppgir som grunn til at du har det så vanlig, så kan ikke det løses nå i helgen, så du må prøve å parkere tankene rundt dette litt. 

Når det igjen blir hverdag, så bør du prøve å få en time hos fastlegen for å diskutere hva som kan gjøres for at du ikke skal bli overmannet av tanker og følelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mest brukte teknikk på de verste dagene er å faktisk talt ta en alvorsprat med Gud. Jeg løper ikke ned kirkedørene altså men å legge seg ned under dyna, la tårene strømme og snakke med det som måtte finnes av usynlige krefter hjelper. Jeg får ryddet i tankene. 

Anonymkode: d1641...c3e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...