Gå til innhold

Lupus


Gjest Hansemann

Anbefalte innlegg

Gjest Hansemann

Har noen spørsmål angående lupus.

Har ikke helt følt at jeg har vært i form i det siste.Har hatt synsforstyrrelser spesiellt der det er mye lys,vondt i hodet,stiv i musklaturen og litt leddplager.

Lurer på om dette kan være Lupus? Har tatt masse blodprøver uten å finne noe galt.Har tatt CRP,Lipid,Senkning,Hvite blodlegemer,Asat,Alat osv. der alt var normalt.Hvilke blodprøver kan gi utslag ved Lupus? Finnes det noe informasjon om Lupus på nettet?

Noen som har noen formening om hva som kan feile meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,Hansemann.

Lupus er en bindevevssykdom,noe jeg har fått informasjon gjennom NRF(Norsk Revmatikerforening).Det er også sklerodermi og noen til som jeg ikke husker navnet på.NRF har nettsider hvor du kan få svar på mye av det du lurer på,symptomer o.s.v.www.rheuma.no

Jeg har vært sykmeldt over lengre tid,p.g.a. betennelser i ledd(leddgikt)og betennelser i bløtdeler(kronisk bihulebetennelse bl.a).Jeg var hos revmatolog,og han mente jeg hadde fibromyalgi.Det vises bare ved 18 trykkømme punkter på kroppen,og lik smerte på hver side av kroppen m.m.Det vises ikke på blodprøver.Det er forresten mest kvinner som har det,10,5% kvinner her i landet har det.Fibromyalgi er revmatisme(mye muskulært),mens leddgikt går under revmatiske lidelser/sykdommer.Jeg skal til revmatolog igjen,for i startfasen av en revmatisk sykdom er det ikke alltid det vises på blodprøver.Legen min sier det skal gå et halvt år imellom hver sjekk av leddgikt av revmatolog.Leddgikt utvikler seg individuelt.Noen har positive prøver eller tester første gang,andre senere.Jeg har selv kjøpt åtte hefter gjennom NRF for å finne ut hva slags ledd-og bløtdels-sykdom jeg har.Noe kan ligne vanlig leddgikt,noe Bechtrev p.g.a. korsrygg og skuldersmerter,+stråling av smerte fra bekken/korsrygg og nedover ene benet(revmatologen sa jeg hadde isjas).Det kan ligne Lupus og Sjøgrens Syndrom,har eksemlignende flekker på nese,brystkasse og halsgrop,tørre øyne(dryppes),tørre slimhinner i nesen(smøres med hvit vaselin,og bruker nesehorn med saltvannsskyllin,kjøpt på apotek),smerter i skuldre,rygg,hofte,knær.Har betennelse i slimpose i hoft,betennelse i hælene og leddkapsler på alle tær,og kronisk albuebetennelse.Jeg bruker Rheudol salve(helsekost)på betente steder,for jeg har hatt tre mavesår på et år av betennelsesdempende piller.

Du bør ha tålmodighet når det gjelder å finne ut hva slags type leddgikt du har.Selv om legen din synes å ville gi seg med undersøkelsene dine,så ikke gi deg du!Stå på,selv om det kan tappe en helt for krefter bare det,det har jeg gjort i over et år.Sykehusdirektør Ola Metliås sa i en avis at "pasienten har alltid rett".Jeg er sikker i min sak,og gir meg ikke.En pasient er sin egen lege,for han kjenner sin kropp best. NRF har også gratis advokat til medlemmene sine.

God bedring!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Petter Høeg, Allmenpraktiserende Leg

Lupus er en bindevevssykdom hvor det som oftest er mulig å påvise flere typer antistoffer i blodet.Hvis dette ikke er påviselig hos deg,og ellers alle de andre prøver du nebner er normale,er det svært liten sjanse for at du har lupus.

Plagene dine kan nok også svare seg fra en type revmatisme, eller en infeksjon i kroppen,og ved virusinfeksjoner vil man ikke alltid se noen større utslag på blodprøvene.Hvis øynene dine er spesielt plaget,synes jeg kanskje øyelegen bør få se på dette.Er du av andre grunner sliten eller utbrent,kan dette også gi symtomer slik de du beskriver,og da vil alle blodprøvene,og undersøkelse hos øyelegen ikke kunne gi noe konkret svar.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jan Petter Høeg,allmenlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...