Gå til innhold

Bli frisk for å jobbe eller jobbe for å bli frisk ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med angst, tvang og depresjon. Skal jeg bli frisk for å kunne  jobbe igjen eller skal jeg begynne å jobbe for å bli frisk igjen ?. Prøvde lenge å jobbe men blei bare dårligere. Men jeg blir heller ikke så mye bedre av å gå hjemme. Burde jeg jobbe likevel?. Folk sier jo at det å jobbe er helsebringende. Jeg finner liksom ikke ro i hverken det ene eller andre. Nå er jeg dønn deprimert som uføretrygdet og ser ingen mening med livet. ( selv om det er nok å gjøre med hus og familie) Kan man være tilfreds og ha det bra som uføretrygdet eller er det det som gjør meg deprimert?. Jeg er så forvirret. Kanskje jeg først skal finne glede i å bare være til og leve ?. At jobb blir en flukt og håp om å få skiftet fokus. Er det bare det som skal til, å skifte fokus?. Hvis msn må jobbe for å være lykkelig vil jo alle pensjonister ende opp som deprimert ?. Jeg våkner hver dag med visshet om alt jeg burde gjøre for at ting skal bli bedre og legger meg hver kveld med en nederlagsfølelse over ikke å ha klart det. 

Anonymkode: ce86e...0fc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med angst, tvang og depresjon. Skal jeg bli frisk for å kunne  jobbe igjen eller skal jeg begynne å jobbe for å bli frisk igjen ?. Prøvde lenge å jobbe men blei bare dårligere. Men jeg blir heller ikke så mye bedre av å gå hjemme. Burde jeg jobbe likevel?. Folk sier jo at det å jobbe er helsebringende. Jeg finner liksom ikke ro i hverken det ene eller andre. Nå er jeg dønn deprimert som uføretrygdet og ser ingen mening med livet. ( selv om det er nok å gjøre med hus og familie) Kan man være tilfreds og ha det bra som uføretrygdet eller er det det som gjør meg deprimert?. Jeg er så forvirret. Kanskje jeg først skal finne glede i å bare være til og leve ?. At jobb blir en flukt og håp om å få skiftet fokus. Er det bare det som skal til, å skifte fokus?. Hvis msn må jobbe for å være lykkelig vil jo alle pensjonister ende opp som deprimert ?. Jeg våkner hver dag med visshet om alt jeg burde gjøre for at ting skal bli bedre og legger meg hver kveld med en nederlagsfølelse over ikke å ha klart det. 

Kanskje jobben i første omgang kan være å få bedre dager, sånn det nå er nå. Kanskje blir du frisk, kanskje kan du jobbe der framme, men akkurat nå er du her, og må ta utgangspunkt i det. Hvordan kan du lage dagen din i morgen litt bedre for deg? Hva gir deg påfyll og glede? Begynn i det små.

Ingenting er mer tappende enn å gå rundt å bebreide seg selv for alt du burde gjøre. Gjør litt. Belønn deg selv. La det være godt nok. La deg være god nok. 

Anonymkode: 72c1b...82f

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jobben i første omgang kan være å få bedre dager, sånn det nå er nå. Kanskje blir du frisk, kanskje kan du jobbe der framme, men akkurat nå er du her, og må ta utgangspunkt i det. Hvordan kan du lage dagen din i morgen litt bedre for deg? Hva gir deg påfyll og glede? Begynn i det små.

Ingenting er mer tappende enn å gå rundt å bebreide seg selv for alt du burde gjøre. Gjør litt. Belønn deg selv. La det være godt nok. La deg være god nok. 

Takk for det du sier der. Trengte hjelp til å se klart og jeg tror du har rett. 

Skrevet

Kunne du tenke deg å gjøre frivillig arbeid eller engasjere deg i en organisasjon? Det er en jobb å ha ett greitt liv og for noen er jobb fint mens for andre er det for mye. Sånn midt i mellom finnes det mye annet å gjøre. Feks ta på seg enkle dugnadsjobber en gang i blandt, så får man følelsen av å gi noe til andre. Barneskolene her jeg bor bruker uføre og pensjonister til lyttevenn når barna skal øve seg på høytlesning. Det er ikke bare lærerne som setter pris på den hjelpa, jeg gjør også det som mor til to. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Soletti skrev:

Kunne du tenke deg å gjøre frivillig arbeid eller engasjere deg i en organisasjon? Det er en jobb å ha ett greitt liv og for noen er jobb fint mens for andre er det for mye. Sånn midt i mellom finnes det mye annet å gjøre. Feks ta på seg enkle dugnadsjobber en gang i blandt, så får man følelsen av å gi noe til andre. Barneskolene her jeg bor bruker uføre og pensjonister til lyttevenn når barna skal øve seg på høytlesning. Det er ikke bare lærerne som setter pris på den hjelpa, jeg gjør også det som mor til to. 

Har tenkt litt på det med frivillighetsarbeid tidligere. Men tenker kanskje at jeg må komme til et punkt der dette er noe jeg har lyst  til og gleder meg til. Akkurat nå er det mer noe jeg føler jeg burde gjøre. Men dette å være en lyttevenn var jo nydelig da :). Skal etter hvert finne ut hva som finnes av frivillighetsarbeid. 

Skrevet

Jeg mener at du bør forsøke å fylle dagene dine med noe som gir deg mening. Du kommer ingen vei med å gå dag ut og dag inn og føle på angst og depresjon. Det trenger ikke å være store aktiviteter, men noe å stå opp til. Noen dager er kanskje terapi, lage middag, shine opp kjøkkenet eller i stuen eller rett og slett ta seg en dusj og gå å hente posten nok? Det å hjelpe andre, f.eks. gjennom organisasjonsarbeid gir i hvert fall meg mening i hverdagen. Det samme med å ha middagen på bordet når samboeren kommer hjem fra jobb.

Lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt svart.

Anonymkode: c4fa9...ed8

motorPrøysen
Skrevet

Folk trenger noen meningsfullt å fylle tiden sin med, men det trenger ikke være vanlig lønnsarbeid. Det er mye vanlig lønnsarbeid som ikke oppleves meningsfullt for de som utfører arbeidet (eller andre) og som virker mer negativt enn positivt på helsen til de som er nødt til å utføre arbeidet. Dette er sterkt underkommunisert i dag, for vi lever i et samfunn med et ekstremt fokus på arbeid og produksjon og en tilsvarende stigmatisering av aktiviteter som ikke bidrar til dette.

AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen. Dette har virkelig hjulpet meg til å sette ting i perspektiv . Ts 

Skrevet
53 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Folk trenger noen meningsfullt å fylle tiden sin med, men det trenger ikke være vanlig lønnsarbeid. Det er mye vanlig lønnsarbeid som ikke oppleves meningsfullt for de som utfører arbeidet (eller andre) og som virker mer negativt enn positivt på helsen til de som er nødt til å utføre arbeidet. Dette er sterkt underkommunisert i dag, for vi lever i et samfunn med et ekstremt fokus på arbeid og produksjon og en tilsvarende stigmatisering av aktiviteter som ikke bidrar til dette.

Veldig enig i dette, og kan også legge til at hvorvidt arbeidet oppleves som meningsfylt ikke kun har å gjøre med selve arbeidet, men motivasjonen for å gjøre det.

Dersom ditt øvrige liv er bra, og du kjenner at inntekten fra jobben er med på å underbygge dette, er det noe helt annet enn å heve lønn for å finansiere et liv du ikke trives med, alternativt ikke fører deg dit du ønsker.

Det samme også med andre aspekter, som for eksempel at jobben du har oppleves som å være bra for å bygge din videre karriere, kontra å oppleves som et blindspor.

Gjest Maggie55
Skrevet

Står mye der selv akkurat nå og opplever i min kontakt med hjelpeapparatet at det virker som så mange føler seg nødt til å gå syke på jobbene dag. Ekstra fortvilet er det at alderen min og manglende kvalifikasjoner gjør det nærmest umulig å oppnå en ny stilling noe sted. 

Men å satse på alt man kan som bedrer helsa tror jeg aldri er dumt uansett. Det er mitt syn.😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...