Gå til innhold

Lappen og medisiner. Regelendringer på gang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Noen som vet om det kommer nye (forbedrede) endringer i regelverket når det kommer til førekortforskrifter?

Det er blitt så strengt og håpløst og føler at det ikke taes hensyn til hver enkelt pasient. 

Feks tar jeg nå lav dose på seroquel, brintellix, 1 vival og av og til 1 imovane om kvelden. Når psykiater så at fastlegen hadde gitt meg pinex forte mot smerter som jeg innimellom har (Veldig sjeldent, men eneste som fungerer når smertetoppene kommer etter operasjon), med tydelig merking at ingen kjøring før etter minst 8 timer etter inntak, så ble jeg truet meg å få muntlig kjøreforbud. Jeg gikk selvsagt med på å ikke lenger motta pinex forte eller ta det, for å beholde sertifikatet. 

Men la oss si, at jeg 1-2 ganger i mnd trenger en pinex forte, så kvalifiserer det til å miste lappen. Det er så håpløst. 

Mener å huske å ha lest at flere har reagert og at en regnet med nye regelendringer? Noen som vet? 

Anonymkode: 71a03...b9d

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men la oss si, at jeg 1-2 ganger i mnd trenger en pinex forte, så kvalifiserer det til å miste lappen. Det er så håpløst. 

Mener å huske å ha lest at flere har reagert og at en regnet med nye regelendringer? Noen som vet? 

Om du trenger Pinex forte 1-2 ggr i måneden OG kjører bil like etter, så kvalifiserer det til å miste lappen. Du mister ikke lappen om du tar PF og venter de 8 timer før du kjører. PF inneholder kodein som er et opioid. Det har størst negativ effekt på kjøring i den første tiden en tar det, så her er "av og til" ikke noe som gjør det mindre alvorlig.

Siste endring var høsten 2017 da noen meningsløse regler for antidepressiva ble korriger.

Anonymkode: 45318...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Psykiater sa at siden jeg tar 50mg seroquel, 20mg brintellix, 1 vival for dagen og noen ganger 1 imovane, så kan jeg ikke i tillegg ta pinex forte av og til, selv om jeg venter over 8 timer med å kjøre. 

Synes dette virker helt meningsløst. 

Men er de korrigert de meningsløse reglene for antidepressiva?

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. 

Mer det slik å forstå at seroquel og brintellix ikke lenger har noe å si? 

Og noe jeg ikke finner ut: hvis jeg forholder meg til 1 vival og 1 imovane, kan jeg da ikketa en tablett pinex forte ved smerter en gang iblant og vente 8 timer med å kjøre for da blir det 3 medikamenter? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du venter 8 timer, har du bare to medikamenter i blodet (som er virksomme). Da kan du kjøre.

Anonymkode: 45318...6c7

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.

Dette var skikkelig frustrerende at psykiater blander seg borti. For det er legen som ser smertene mine og står på pakken at det skal gå minimum 8 timer etter inntak før kjøring. Også bare overkjørte hun legen og tok vekk hele resepten. Hadde forstått det om jeg tok det daglig eller noe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...