Gå til innhold

Angst

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet dere hva dere har angst for?. Jeg har akkurat nå ingen tydlig fare eller utfordring i livet mitt.  Likevel er angsten der hele tiden. Prøver å si til meg selv at « faren er avblåst. Du kan slappe av». Prøver å ignorere den, gjøre noe fysisk , skifte fokus osv. Det er slitsomt i lengden. Jeg kan øke medisinene og bli mer likegyldig men samtidig er jeg mer til stede i mitt  eget og ungene sine liv med mindre doser SSRI. Jeg kan jo venne meg til med å ha det slik ?. Har noen av dere virkelig blitt kvitt angsten med kognitiv terapi ? 

Anonymkode: befb7...e72

Gjest franklyscarlet
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet dere hva dere har angst for?. Jeg har akkurat nå ingen tydlig fare eller utfordring i livet mitt.  Likevel er angsten der hele tiden. Prøver å si til meg selv at « faren er avblåst. Du kan slappe av». Prøver å ignorere den, gjøre noe fysisk , skifte fokus osv. Det er slitsomt i lengden. Jeg kan øke medisinene og bli mer likegyldig men samtidig er jeg mer til stede i mitt  eget og ungene sine liv med mindre doser SSRI. Jeg kan jo venne meg til med å ha det slik ?. Har noen av dere virkelig blitt kvitt angsten med kognitiv terapi ? 

Jeg vet heller ikke hvorfor jeg har angst. I perioder har jeg utrolig sterk angst, andre perioder nesten ingenting. Terapi har ikke hjulpet meg mot angst, dessverre. Det eneste som hjelper meg er Sobril. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er plaget med angst mer eller mindre hver eneste dag og aner virkelig ikke hvorfor den er der. Plutselig forsvinner den en dag for så å komme tilbake med full styrke neste dag. Det er både slitsomt og frustrerende og det er ikke noe spesifikt som hjelper bortsett fra beroligende medisiner.

Anonymkode: 9a548...d6e

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, MxxM skrev:

Jeg har blitt kvitt mye angst med terapi. 

Klarer du helt kort å foklare hva den terapien går ut på ?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klarer du helt kort å foklare hva den terapien går ut på ?

ACT, metakognitiv, kognitiv, dynamisk, eksponering.

Akseptere ting, lære (samt se) ting fra et metaperspektiv, lære alternative tanker, analysere hva angsten går ut på for så å finne løsninger, trene osv. 

Jeg har også vært aktiv i terapien og stått på skikkelig. Tror det er viktig at man er engasjert og virkellg  ønsker en endring selv, det medfører også mye ubehag. 

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, MxxM skrev:

ACT, metakognitiv, kognitiv, dynamisk, eksponering.

Akseptere ting, lære (samt se) ting fra et metaperspektiv, lære alternative tanker, analysere hva angsten går ut på for så å finne løsninger, trene osv. 

Jeg har også vært aktiv i terapien og stått på skikkelig. Tror det er viktig at man er engasjert og virkellg  ønsker en endring selv, det medfører også mye ubehag. 

Dette er interessant. Mine terapeuter har sjelden hatt noen plan i beh. Savner det. Engagement er viktig og jeg prøver å hente frem viljen min. Innerst inne kjenner jeg på denne « bremsen» som gjør at jeg ikke klarer å gi 100%. Jeg føler dårlig samvittighet for det men egentlig er det vel kanskje slik at angsten er til hinder for å bekjempe angsten?. Må man ville 100% med en gang eller kom engagementet  litt og litt?. Handler det mer om å ta et valg enn hva man føler ? Kan man klare dette uten tett oppfølging og målrettet behandling?  

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er interessant. Mine terapeuter har sjelden hatt noen plan i beh. Savner det. Engagement er viktig og jeg prøver å hente frem viljen min. Innerst inne kjenner jeg på denne « bremsen» som gjør at jeg ikke klarer å gi 100%. Jeg føler dårlig samvittighet for det men egentlig er det vel kanskje slik at angsten er til hinder for å bekjempe angsten?. Må man ville 100% med en gang eller kom engagementet  litt og litt?. Handler det mer om å ta et valg enn hva man føler ? Kan man klare dette uten tett oppfølging og målrettet behandling?  

For meg har det vært viktig å tørre å gå utav komfortsonen min, ta et valg som du er inne på. Jeg har trosset angsten som har forsøkt å hindre meg i det. Det har vært tøft til tider, men verdt det. 

Skrevet

Jeg får ofte økt angst, og panikkanfall, dersom jeg blir involvert i planer eller gjøremål.

Bare det å skrive inn noe i kalenderen neste uke, el neste mnd, kan gi meg mange dagers angst.

Bruker litt Sobril.

Bruker også mye alternativ behandling i form av andre medisiner og naturlegemiddel.... vet det ikke er alltid bra, men blir desperat.

Har ikke hatt god effekt av psykologtimer, men det er mest pga min motvilje og skepsis. Jeg våger ikke slippe de inn på meg, og er ikke nok ærlig.

Skrevet

Jeg har angst for masse, har store problemer bare å gå ut av leiligheten, gå i butikker alene,  ser ting andre ikke ser, ta lokalbusser, for dyr, har sosial angst etc, etc. 

jeg har gått i terapi på dps i 4 år, men det har ikke hjulpet så veldig. Jeg har hatt angst siden jeg var liten. Ble mobbet og utestengt på barne- og ungdomsskolen og har bodd med en psykopat i 13 år, som ikke har gjort det lettere ift angsten. 

Skrevet
4 timer siden, usikker skrev:

Jeg får ofte økt angst, og panikkanfall, dersom jeg blir involvert i planer eller gjøremål.

Bare det å skrive inn noe i kalenderen neste uke, el neste mnd, kan gi meg mange dagers angst.

Bruker litt Sobril.

Bruker også mye alternativ behandling i form av andre medisiner og naturlegemiddel.... vet det ikke er alltid bra, men blir desperat.

Har ikke hatt god effekt av psykologtimer, men det er mest pga min motvilje og skepsis. Jeg våger ikke slippe de inn på meg, og er ikke nok ærlig.

Jeg mener ikke noe vondt med det, men hvorfor går du til psykolog hvis du er motvillig og skeptisk? Er det noe psykologen kan gjøre for at du skal bli trygg nok til å gi det et forsøk? 

Jeg var hard som en stein før. Ingen kom inn under huden på meg. Jeg stolte ikke på noen. 

Skrevet
13 timer siden, MxxM skrev:

Jeg mener ikke noe vondt med det, men hvorfor går du til psykolog hvis du er motvillig og skeptisk? Er det noe psykologen kan gjøre for at du skal bli trygg nok til å gi det et forsøk? 

Jeg var hard som en stein før. Ingen kom inn under huden på meg. Jeg stolte ikke på noen. 

Jeg går ikke der lenger. Prøvde meg nesten ett år. 

Skrevet

Jeg har angst for angsten. En vond sirkel å bryte. Analyserer hele tiden kroppen og hodet for tegn på at angsten er der. Har angstanfall som kan vare i 5-6 timer! 

AnonymBruker
Skrevet
På 16.3.2018 den 18.25, usikker skrev:

Bruker litt Sobril.

Våg å slipp de inn, de er der for å hjelpe 💜💜snakker av erfaring 💜💜

Anonymkode: 67ca3...518

Skrevet
På ‎16‎.‎03‎.‎2018 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Det kom til et punkt der jeg følte at jeg måtte ta et valg og bestemme meg for å gi av meg selv for å få størst utbytte av behandlingen. At timene jeg bruker hos behandler gjør jeg for meg, for at jeg skal få det bedre. Det som er viktig å ikke glemme er at den største jobben skal man gjøre hjemme uten om timene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...