Gå til innhold

Angst-hjerte?? Litt redd :s

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. Jeg er litt nedfor og veldig stressa for tiden. Har litt angst også.
I det siste har jeg kjent noe rart i brystet. Det er ikke ekstrasystoler. Hatt det før, og dette er ikke likt. 
Har kjent på pulsen min mens dett skjer. Det er slik:
- Hjertet mitt slår for det meste normalt. Da kjennes pulsen på halsen slik: et dunk, rolig pause, et dunk, rolig pause, osv.
- Så plutselig blir den rolige pausen forkortet, selv om jeg sitter helt i ro. Kjennes litt ut som om jeg har en liten rotte som løper inne i brystkassa. Kanskje  ca. 5-10 slag er veldig raske. Neste slag kommer kjapt etter det forrige. Og så roer det seg, og blir som normalt. Og så kommer det igjen. Noen slike "anfall" eller hva jeg skal si, hver dag denne uken.
- I blant slår hjertet kjappere enn det pleier, eller antageligvis trenger i forhold til aktivitetsnivået. 

Blir bekymret for dette. Føler meg ikke syk, uvel, svimmel, kvalm, har ikke smerter eller noe slikt. Ikke pustebesvær. 

Er dette et urolig angst/stress-hjerte? Eller er det hjertet som sender ut signaler om at det har planer om å svikte meg snart, tro?

Går på litium og moderne AP (lav dose). Hvis det har noe å si.

Setter veldig pris på hjelp. Blir så lett bekymret!

Anonymkode: 531a4...02a

Skrevet (endret)

Det er fortsatt ekstraslag, men i stedet for at du bare har ett ekstraslag før normalslaget, så får du noen flere ekstraslag etter hverandre.

Dette skjer som regel i hjertets forkamre (altså en serie med supraventrikulære ekstraslag). Så lenge man ikke har symptomer som brystsmerter, tungpust eller besvimelse som følge av det, så er det ikke farlig. Hvis det skjer i hjertets forkamre, heter det at man har en kortvarig supraventrikulær takykardi. Og det er veldig vanlig. Det kan også skje i selve hjertekamrene (ventrikulær takykardi), men det er mer sjeldent, fører oftere til at man ikke kjenner pulsen og blir dårlig, og er hyppigere forbundet med reell hjertesykdom.

Men skjer det ofte eller du er engstelig, så er det jo greit å prøve og fange det opp med en langtids-EKG.

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er fortsatt ekstraslag, men i stedet for at du bare har ett ekstraslag før normalslaget, så får du noen flere ekstraslag etter hverandre.

Dette skjer som regel i hjertets forkamre (altså en serie med supraventrikulære ekstraslag). Så lenge man ikke har symptomer som brystsmerter, tungpust eller besvimelse som følge av det, så er det ikke farlig. Hvis det skjer i hjertets forkamre, heter det at man har en kortvarig supraventrikulær takykardi. Og det er veldig vanlig. Det kan også skje i selve hjertekamrene (ventrikulær takykardi), men det er mer sjeldent, fører oftere til at man ikke kjenner pulsen og blir dårlig, og er hyppigere forbundet med reell hjertesykdom.

Men skjer det ofte eller du er engstelig, så er det jo greit å prøve og fange det opp med en langtids-EKG.

Vet du om moderne AP kan utløse slikt? Er det i såfall farlig? For da er vel ikke hjertet sykt. 
Jeg tok 24 t EKG samt arbeidstest og ultralyd av hjertet for et år siden. Noen ventrikulære ekstrasystoler ble fanget opp da jeg var på mitt mest nervøse helt i begynnelsen av undersøkelsen (hadde kjempefangst), ellers alt normalt. Hvis det ble fanget opp VES hos meg, betyr det at alle slike fenomener jeg opplever er fra hjertekamrene? Eller kan jeg like gjerne ha SVES i blant? Håper ikke jeg har serier med VES, fordi det føres jo farlig ut. Er det serier med SVES er det  jo mer ok. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du om moderne AP kan utløse slikt? Er det i såfall farlig? For da er vel ikke hjertet sykt. 
Jeg tok 24 t EKG samt arbeidstest og ultralyd av hjertet for et år siden. Noen ventrikulære ekstrasystoler ble fanget opp da jeg var på mitt mest nervøse helt i begynnelsen av undersøkelsen (hadde kjempefangst), ellers alt normalt. Hvis det ble fanget opp VES hos meg, betyr det at alle slike fenomener jeg opplever er fra hjertekamrene? Eller kan jeg like gjerne ha SVES i blant? Håper ikke jeg har serier med VES, fordi det føres jo farlig ut. Er det serier med SVES er det  jo mer ok. 

Det jeg mente var... vil mine uregelmessige hjerteslag alltid være fra hjertekamrene siden jeg har fått påvis VES, eller kan det hende av det kommer fra forkamrene i blant? Hva kan jeg anta her, tro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...