Gå til innhold

Beroligende medisin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har all beroligende /angstdempende medisin  vektøkning som en vanlig bivirkning ?  (tenker da på medisiner som kan brukes over tid, ikke sobril / valium osv).      Har irritabel tarm / sosial angst og har forsøkt meg på Surmontil (10mg).  Mistenker at jeg går opp i vekt av den.    Magesmertene / angsten gjør at jeg "må"  gå på et eller annet  ser det ut til.  

Skrevet (endret)
10 minutter siden, TristLiv skrev:

Har all beroligende /angstdempende medisin  vektøkning som en vanlig bivirkning ?  (tenker da på medisiner som kan brukes over tid, ikke sobril / valium osv).      Har irritabel tarm / sosial angst og har forsøkt meg på Surmontil (10mg).  Mistenker at jeg går opp i vekt av den.    Magesmertene / angsten gjør at jeg "må"  gå på et eller annet  ser det ut til.  

Tror du den øker vekta? Jeg bruker nemlig 10 mg selv for søvn og har også kronisk magelidelse, men livredd for vektøkning😱

Endret av cilie
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, TristLiv said:

Tror de medisiner som virker mest beroligende/angstdempende har det, men betyr ikke at du får det. Alle reagerer forskjellig. Remeron hadde god effekt på angst og søvn, og mine mageplager ble betraktelig bedre med den. Imidlertid gikk jeg mye opp i vekt på Remeron. Gikk ned i vekt på Seroquel. Tar lav dose Seroquel som beroligende/for søvn om kvelden. Den øker også appetitten hos meg, men vanlig Seroquel har kort halveringstid, og har normal appetitt morgenen etter. Også mye mindre hangovereffekt. 

Paroxetin, angstdempende effekt og roet ned magen, men ikke like mye som Remeron. Vektøkning oppgitt som "vanlig bivirkning". Vektnøytral på meg. 

Efexor skal virke på både depresjon og angst, og har både vektoppgang og vektnedgang som vanlige bivirkninger. Jeg fikk mindre apetitt, og gikk ned i vekt på Efexor. 

Cipralex gikk jeg også ned i vekt på tross av at vektøkning står nevnt under "vanlige bivirkninger". Den har også både "økt appetitt" og "redusert appetitt" som vanlige bivirkninger. 

Vet ikke om de sistnevnte er aktuelle å ta ved irritabel tarm. 

Anonymkode: 3c7e0...7a6

Skrevet

Effexor har jeg gått på tidligere. Angsten forsvant og hadde heller ingen mageproblemer.   Vektøkning og impotens var bivirkninger hos meg.  Grusomt.

Mulig jeg skal forsøke Surmontil noe mer men passe mye mer på dett jeg spiser. Evt. prøve Cipralex (hørt  at det ikke er fullt så mange bivirkninger av denne)

Skrevet
1 time siden, cilie skrev:

Tror du den øker vekta? Jeg bruker nemlig 10 mg selv for søvn og har også kronisk magelidelse, men livredd for vektøkning😱

Vektøkning er en del av bivirkningsprofilen men  leger har sagt til meg at mest sannsynlig ikke vil gå opp i vekt da dosen er veldig liten. Ifht irritabel tarm så er det anbefalt 20-50 mg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...