Gå til innhold

Har du ekstrasystoler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er inne i en periode der jeg har en del ekstrasalg. Det skremmer meg og stresser meg, og jeg føler meg litt ensom med denne utfordringen. 

Har du eller har du hatt ekstrasystoler? Hvordan har du taklet det? Har det gitt deg mer angst og følelse av å miste kontrollen, eller klarer du å mestre å leve med det på en god måte? Noen tips til å takle det og å evt. redusere det uten medisiner?

Jeg lurer på hvor vanlig et er blant oss her inne med ekstrasystoler. Det skal jo være et relativt vanlig fenomen, og jeg tror det vil hjelpe meg å se at vi er flere :) 

Anonymkode: 5000a...568

stjernestøv
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er inne i en periode der jeg har en del ekstrasalg. Det skremmer meg og stresser meg, og jeg føler meg litt ensom med denne utfordringen. 

Har du eller har du hatt ekstrasystoler? Hvordan har du taklet det? Har det gitt deg mer angst og følelse av å miste kontrollen, eller klarer du å mestre å leve med det på en god måte? Noen tips til å takle det og å evt. redusere det uten medisiner?

Jeg lurer på hvor vanlig et er blant oss her inne med ekstrasystoler. Det skal jo være et relativt vanlig fenomen, og jeg tror det vil hjelpe meg å se at vi er flere :) 

Jeg får sånn smell i hjertet når jeg legger meg av seroquel, ja selv om det er en liten dose. Kan også noen ganger bli urolig og få restless legs, da tar jeg akineton. 

Skrevet

Ja, særlig i perioder med mye stress og angst. Prøver å slå meg til ro med at det er normalt, klarer det sånn nogenlunde. 

Skrevet

Det regner jeg med at jeg har. Hjertet tar seg av slike ting selv uten at jeg trenger å tenke på det.

Skrevet

Jeg har ekstraslag i mellom og har også fått påvist det ved EKG. Har fått beskjed om at det ikke er farlig, og slår meg til ro med det.

Skrevet

Ca 90% av oss har ekstrasystoler hver dag. 

Ved forrige måling hadde jeg bare 7 stk på 24 timer, men andre ganger har jeg mange hundre. Har lært meg å leve med det.

Det bekymrer meg mer at jeg tidvis har en annen rytmeforstyrrelse (SVT). 

Skrevet

Ja, tipper det er det som skjer med meg også innimellom. Har aldri vært redd, det er bare litt ubehagellg akkurat når det skjer. 

Jeg har sett så mye alvorllg sykdom på nært hold at det skal svært mye til før jeg blir engstelig for min fysiske helse. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Ca 90% av oss har ekstrasystoler hver dag. 

Ved forrige måling hadde jeg bare 7 stk på 24 timer, men andre ganger har jeg mange hundre. Har lært meg å leve med det.

Det bekymrer meg mer at jeg tidvis har en annen rytmeforstyrrelse (SVT). 

Plukket de opp at du hadde SVT på Holtertest? Jeg har angst for at alt mulig skal være feil med hjertet mitt, og har tatt 24t EKG. Hadde bare noen ekstrasystoler. Hvis noe annet var galt hadde det sett det på en 24t EKG ikkesant? Synes hjertefeil fort på EKG?

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg synes det virker som om jeg i perioder blir veldig hjertefokusert. Kroppen kommer i angstmodus, og jeg blir hypersensitiv overfor "alt" som skjer i kroppen. I det moduset (er i det nå) kjennes en enkelt ekstrasystole som et "kjempesmell" og blir kjempeskummelt. I en god periode registerer jeg elkstrasystolene, men glemmer det etter et par sekunder. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 time siden, MxxM skrev:

Ja, tipper det er det som skjer med meg også innimellom. Har aldri vært redd, det er bare litt ubehagellg akkurat når det skjer. 

Jeg har sett så mye alvorllg sykdom på nært hold at det skal svært mye til før jeg blir engstelig for min fysiske helse. 

Hvorfor gjør det at du har sett mye alvorlig sykdom deg mindre engstelig?

Er det fordi du har erfart at mye kan "fikses" ved hjelp av helsevesenet? Eller fordi du VET hvordan alvorlig sykdom ser ut, og derfor forstår at ekstrasystoler er harmløst? Eller noe annet? Bare nysgjerrig. Kanskje du kan gi meg litt ny innsikt. Jeg er ikke hypokonder, men jeg får i perioder veldig sterk angst for alvorlig sykdom. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Plukket de opp at du hadde SVT på Holtertest? Jeg har angst for at alt mulig skal være feil med hjertet mitt, og har tatt 24t EKG. Hadde bare noen ekstrasystoler. Hvis noe annet var galt hadde det sett det på en 24t EKG ikkesant? Synes hjertefeil fort på EKG?

Nei, hadde ikke SVT da jeg tok Holter. Men i og med at jeg bare hadde SVES ble det en konklusjon fra legen. 

Det er klart, har du en rytmeforstyrrelse som dukker opp en gang i året, kan du jo ha den selv om den ikke dukket opp det ene døgnet du var overvåket. Men farlige rytmeforstyrrelser krever at det er noe galt med hjertet ditt, og det kan jo utelukkes ganske raskt.

Det er vel omtrent bare SVES, VES og SVT som dukker opp i friske hjerter. Og ingen av de er farlige.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, hadde ikke SVT da jeg tok Holter. Men i og med at jeg bare hadde SVES ble det en konklusjon fra legen. 

Det er klart, har du en rytmeforstyrrelse som dukker opp en gang i året, kan du jo ha den selv om den ikke dukket opp det ene døgnet du var overvåket. Men farlige rytmeforstyrrelser krever at det er noe galt med hjertet ditt, og det kan jo utelukkes ganske raskt.

Det er vel omtrent bare SVES, VES og SVT som dukker opp i friske hjerter. Og ingen av de er farlige.

Jobber du i helsevesenet? Takk ;) 

Skrevet
3 timer siden, franklyscarlet skrev:

Hvorfor gjør det at du har sett mye alvorlig sykdom deg mindre engstelig?

Er det fordi du har erfart at mye kan "fikses" ved hjelp av helsevesenet? Eller fordi du VET hvordan alvorlig sykdom ser ut, og derfor forstår at ekstrasystoler er harmløst? Eller noe annet? Bare nysgjerrig. Kanskje du kan gi meg litt ny innsikt. Jeg er ikke hypokonder, men jeg får i perioder veldig sterk angst for alvorlig sykdom. 

Fordi jeg VET hvordan alvorlig sykdom ser ut.. 

Blomsterfluen
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ekstrasystoler i perioder. Da slår hjertet hardt i tillegg. Når jeg skal sove om natta får jeg ikke sove før etter middnatt og da må jeg sove frempå, fordi starten av natta er intenst preget av ekstrasystoler. Men jeg tok 24 timers ekg og vanlig ekg og fikk beskjed av hjertespesdialisten når han tok ultralyd av hjertet mitt, at jeg har helt friskt hjerte, selvom jeg har holdt på å besvime av ekstrasystler et par ganger, som gikk sånne vonde "dunkdunkdunkdunk" på ca 130 beats i minuttet i et par sekunder. De ekstrasystolene er vert for meg når jeg snart skal få mensen.

Skrevet
31 minutter siden, MxxM skrev:

Fordi jeg VET hvordan alvorlig sykdom ser ut.. 

Tillegg: Man får et annet perspektiv. 

Skrevet
4 timer siden, franklyscarlet skrev:

Jeg synes det virker som om jeg i perioder blir veldig hjertefokusert. Kroppen kommer i angstmodus, og jeg blir hypersensitiv overfor "alt" som skjer i kroppen. I det moduset (er i det nå) kjennes en enkelt ekstrasystole som et "kjempesmell" og blir kjempeskummelt. I en god periode registerer jeg elkstrasystolene, men glemmer det etter et par sekunder. 

Er det sånn om du retter fokuset utover og bort fra kropp og psyke også? 

Gjest franklyscarlet
Skrevet
10 timer siden, MxxM skrev:

Er det sånn om du retter fokuset utover og bort fra kropp og psyke også? 

I perioder sliter jeg veldig med å rette fokus ut. Klarer liksom ikke å distrahere meg selv. I gode perioder så har jeg «naturlig utiverrettet fokus» helt uten innsats. Vet ikke om bp spiller inn her.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, franklyscarlet skrev:

I perioder sliter jeg veldig med å rette fokus ut. Klarer liksom ikke å distrahere meg selv. I gode perioder så har jeg «naturlig utiverrettet fokus» helt uten innsats. Vet ikke om bp spiller inn her.

Jeg sliter veldig med å rette fokuset utover i stedet for innover, men som du sier så er det naturlig utoverrettet i gode perioder. Jeg er også bp.

Anonymkode: 390b0...8fd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...