Gå til innhold

Når legevakt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poster det her og håper det går bra.

Har ryggsmerter. Ryggen er helt stiv (korsryggen). Stråler nedover hoftene og rumpa og bena. Og i lysken mot underlivet. Smertene er ikke grusomme men ille nok til at jeg ikke klarer gå noe særlig. Klarer ikke stå oppreist uten å bøye meg frem for å avlaste. 

Kan jeg oppsøke legevakt eller er det ikke akutt nok?

Anonymkode: 92690...e8f

AnonymBruker
Skrevet

Ring legevakten og hør med dem hva de tenker, ikke stol på tilfeldige folk online livet ditt er for verdifullt for slikt !

Anonymkode: 717e3...7b2

Skrevet

Om du ikke får tisset, skal du ringe legevakt med en gang.

Skrevet

Ja, om du mister kontroll på urin eller avføring (både at du ikke får tisset eller at du gjør i buksa) haster det med operasjon for å redde nervetrådene ved prolaps. 

Angående smertelindring er dette noe mer omdiskutert. Legevakten skriver svært sjelden ut sterke smertestillende, så det er ofte ikke så mye hjelp å få der. Men er det på det nivået at du omtrent vurderer å ta livet ditt pga smerter (noen har faktisk så vondt) så bør man jo prøve å få hjelp. 

Skrevet (endret)
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ryggsmerter. Ryggen er helt stiv (korsryggen). Stråler nedover hoftene og rumpa og bena. Og i lysken mot underlivet. Smertene er ikke grusomme men ille nok til at jeg ikke klarer gå noe særlig. Klarer ikke stå oppreist uten å bøye meg frem for å avlaste. 

Med mindre du har falt og skadet deg ville  jeg heller oppsøkt kiropraktor enn legevakt.

Endret av Xtra
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Xtra skrev:

Med mindre du har falt og skadet deg ville  jeg heller oppsøkt kiropraktor enn legevakt.

I helga?

Anonymkode: 59695...c43

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I helga?

Vet ikke hvor det er snakk om, men i Oslo er ikke det noe problem, f eks på Klinikk for alle

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2018 den 16.50, AnonymBruker skrev:

Ring legevakten og hør med dem hva de tenker, ikke stol på tilfeldige folk online livet ditt er for verdifullt for slikt !

Anonymkode: 717e3...7b2

Føler dessverre at jeg er en belastning med mindre det er livstruende😕

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

I helga?

Hva kan er kiropraktor fikse på? Korsryggsmerter, stivna helt...får ikke fysio før tidligst over påske og bare smertestillende som absolutt ikke funker med legen😔og legen sier jeg må trene ryggen og gå, noe jeg har gjort, men har bare blitt mye verre..   og legen påstår det er muskulært. Tviler på at det kun er det.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Ja, om du mister kontroll på urin eller avføring (både at du ikke får tisset eller at du gjør i buksa) haster det med operasjon for å redde nervetrådene ved prolaps. 

Angående smertelindring er dette noe mer omdiskutert. Legevakten skriver svært sjelden ut sterke smertestillende, så det er ofte ikke så mye hjelp å få der. Men er det på det nivået at du omtrent vurderer å ta livet ditt pga smerter (noen har faktisk så vondt) så bør man jo prøve å få hjelp. 

Ok, skjønner. Legen sa jeg skulle gå og trene ryggen. Gjort det, men blitt verre! Får kun smertestillende som ikke funker i det hele tatt med fastlegen. Ikke fysio før tidligst over påske. Kommer meg ingen plass. Legen ringer meg ikke på igjen når jeg ringer dit og får ikke time før om 5 uker😔Hva bør jeg gjøre?

AnonymBruker
Skrevet
På 23.3.2018 den 17.03, kupton skrev:

Om du ikke får tisset, skal du ringe legevakt med en gang.

Ok.

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner. Legen sa jeg skulle gå og trene ryggen. Gjort det, men blitt verre! Får kun smertestillende som ikke funker i det hele tatt med fastlegen. Ikke fysio før tidligst over påske. Kommer meg ingen plass. Legen ringer meg ikke på igjen når jeg ringer dit og får ikke time før om 5 uker😔Hva bør jeg gjøre?

Du må kjenne litt på dette selv. Hvis du bor i en større by kan du jo oppsøke lege privat. Du er ingen belastning for legevakten men problemet er at du ofte kan bli ventende lenge. Og at hjelpen du får er lite støttende, det er gjerne bare helt akutt hjelp du får der (f.eks to smertestillende og beskjed om å oppsøke lege på dagtid mandag). 

AnonymBruker
Skrevet
På ‎23‎.‎03‎.‎2018 den 16.45, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge har du hatt vondt? 

Det er stort sett kun en grunn til at det er nødvendig med akutt legetilsyn ved ryggsmerter, og det er om du får problemer med å tisse. Alle andre former for akutte ryggsmerter vil du normalt få beskjed om at vil bedre seg av seg selv i løpet av noe tid. De generelle rådene går ut på at du prøver å bevege deg en god del og gjør det du klarer å gjøre. 

Det kan gi god smertelindring å ise ned korsryggen flere ganger daglig. Dersom du ikke har en ispose, så kan du bruke en pose frosne grønnsaker pakket inn i et tynt oppvaskhåndkle. 

Anonymkode: 8874c...9a5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...