Gå til innhold

Flere på arbeidsavklaringspenger som kun får forlengelse på 2-3 måneder

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt individuell jobbstøtte? Hvis ikke, vil jeg tro at det kan være forsøket verdt. 

Hvis du kunne velge selv nå, hva ønsker du da skal skje? Utdanning eller uføretrygd?

Anonymkode: 0508f...39f

Jeg går på arbeidsforberedende trening AFT på en arbeidsmarkedsbedrift. Jeg ser at det er vanskelig å få jobb og å leve på 2-3 måneders vedtak gjør situasjonen mer utrygg for meg. Jeg har ikke tro på at jeg skal få en lønnet jobb for det er sterk konkurranse selv på praksisplasser som ikke kan bli lønnet. Vi var 12 som var på intervju på en jeg søkte på for ikke lenge siden. Å da tro at arbeidsgiver vil velge meg, er som å tro på julenissen. Det er også ofte et krav at man skal greie å jobbe 100 prosent i praksisplassen. Når alt kommer til alt, stenges døren hos arbeidsgiver.

Anonymkode: 40675...5c9

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du hatt individuell jobbstøtte? Hvis ikke, vil jeg tro at det kan være forsøket verdt. 

Hvis du kunne velge selv nå, hva ønsker du da skal skje? Utdanning eller uføretrygd?

Anonymkode: 0508f...39f

Jeg ønsker en økonomisk trygghet i bunn samtidig som man diskuterer muligheter for å komme i arbeid. Ikke leve i frykt for at arbeidsavklaringspengene skal stoppes når som helst. Er det urealistisk å komme i jobb for meg, ønsker jeg uføretrygd. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er at når tiden går minskes muligheten for å få jobb for arbeidsgivere liker ikke gap og huller i cven. Dette fikk jeg høre etter kort tid som arbeidsledig, at jo lenger tid det tok, jo vanskeligere ble det å komme inn i arbeidslivet. Det er noe jeg har lest andre steder også. Det er lite nav kan hjelpe med så lenge arbeidsgiver ikke vil ansette. Det er også dårlig rådgivning på lokalt nav kontor. De vet ikke mer enn mannen i gata. 

Ja, forstår det ikke er lett, men det burde finnes andre løsninger enn å uføretrygde fordi det er vanskelig å få jobb. Pr i dag heter vel dette AAP, som antakelig ikke fungerer optimalt.

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, Xtra skrev:

Ja, forstår det ikke er lett, men det burde finnes andre løsninger enn å uføretrygde fordi det er vanskelig å få jobb. 

Det finnes andre løsninger allerede, men når de ikke når frem så sender en folk enten på ufør eller sosialen. Mulighetene er som følger

1. Ansett dem i staten (det vil koste mer enn å sette dem på trygd men til gjengjeld får en utført en del arbeid også)
2. Ansett dem i privat næringsliv med Lønnstilskudd etc (dette skjer i liten grad fordi de fleste av disse menneskene ikke er produktive nok til at det er verdt det for privat næringsliv)
3. Sett dem på utdanning (for mange er dette kun utsetting av problemet og pynting på statistikk for politikerne se:jobbklubbene for sosialklienter vi leste mye om på nyhetene for en tid tilbake helt sinnsykt og fake news av ekstreme proporsjoner det fikk Donald Trump til å se ut som en ærlig og redelig mann i forhold, men for et mindretall kan det gjøre dem aktuelle for arbeidsliv og det er jo bra)

Hvorfor de ikke setter flere på 1 må være at det er for mye "styr og bry og organisering og varierende/lav prestasjoner", til at det lønner seg, antar jeg, jeg er ingen ekspert på feltet, dersom det lønnte seg ville jeg anta at de gjorde det istedenfor trygd

Så du ender opp med trygd for de som ikke får seg jobb og har gyldig sykdom, og resten sendes på sosialen og hetses der, sikkert noen som hetses med god grunn men en stor del av dem er/blir langt sykere enn de uføre er, viser forskningen

59 minutter siden, Xtra skrev:

Pr i dag heter vel dette AAP, som antakelig ikke fungerer optimalt.

Hva annet system mener du vi burde hatt, som var bedre? Hva er "løsningen" på "problemet" slik du ser det? Om noen er for "uproduktive" til at STATEN vil ansette dem og gi dem 350'000 lønn for å jobbe isteden for f. eks 250'000 i trygd for å ikke jobbe, det vil i praksis si at de presterer mindre enn 100'000 i "produksjon" ifølge staten og at en skal tro at privatlivet vil ansette noen som produserer for mindre enn 100'000 i året når du skal betale dem minst 250'000 i lønn er jo helt eventyr og fantasi, det er ikke slik konkurranseutsatt privat arbeidsliv fungerer, du kaster ikke bort 150'000 per ansatt (pluss mye mer i arbeidsgiveravgifter etc) fordi du har god moral da taper du konkurransen mot konkurrentene og de tar over markedet fordi de var ikke så dumme eller hadde så høy moral/etc og ansatte folk som produserer mindre effektivt enn en som produserer effektivt.

Det er ganske enkelt og greit, jeg skjønner ikke hvorfor folk klager på systemet og mener at for mange får trygd, hva er reellt alternativet, jeg tror flere burde få trygd ikke færre spessielt mange av sosialklientene bør over på trygd eller varig ytelse for å få et verdig liv isteden for å hetses til graven av moralister og eksperter som siterer fin forskning om at folk i arbeid har bedre helse derfor bør vi ikke gi folk trygd -_- 

Anonymkode: 2f615...df6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...