Gå til innhold

Jeg sover ikke normalt


HHP58

Anbefalte innlegg

Da jeg er treg på mårran,blir jeg skjelden aktiv før etter kl 13.00,kaffe og frokost er drukket og spist og jeg drar på butikken eller sjekker postkassa.Jeg sover gjerne fra ca kl 03.00-09.00,det vil si 6 timer.I 11 tida blir jeg veldoig trøtt og synes det er rart at man blir trøtt av bare 2 brødskiver og ett glass melk.Kaffe skulle jo ha motsatt virkning også.Kan det være at jeg er for lite i bevegelse siden jeg ofe har forstoppelse og ikke kommer meg på toalettet hver dag,men annen hver dag.Jeg later jo vannet i 7-8 tida,og prøver å sove litt til.siden søvnen sitter i en stund.Jeg har diabates 2 og tar Metformin 500 mg x2 per dag.Siden jeg tar 500 mg mer eller mindre samtidig eller innenfor en time,synes jeg dette er rart om det har med diabetes å gjøre.Er det bare slik at overvektige som beveger seg for lite både får forstoppelse og blir så mett at de sovner,om man bare har sovet 6 timer.Jeg glemte å fortelle at jeg annenhver dag også leverer gjødsel for 2 dager de dagene kroppen har samlet opp for mye avfall dagen i forveien.Hvis jeg etter dette besøket bare spiser 2 brødskiver blir jeg fort sulten igjen og må ha minst 3 skiver til lunsj.Jeg spiser middag gjerne i 19-20 tida,og spiser nok 4 måltider per dag,3 med grøvbrød eller kneipp.De dagene jeg avleverer avfall i husets minste rom,er avfallet bløtere enn ellers men er ikke fult diare,men en mellomting.Tykktarmen har altså ikke sugd opp nok vann.Har også en søt væske med mye cellulose som setter igang magen om det skulle bli stopp i 2 dager.Kaffe hjelper noe,men jeg må da enten ta 2 kopper eller dette laksitivet. Jeg kan da sove ca fra kl 11-12 og 16-17,men aldri over 9 timer,gjerne dagen etter en veldig slitsom dag med reise til Oslo der jeg er borte i minst 5 timer.Som sagt er jeg overvektig og har vonde knær delvis pga kolestroltabletter (som jeg har sluttet med) og for mye inaktivitet.Jeg er nok for glad i å kjøre bil.

Er det mat som er problemet,eller at jeg legger meg for sent? Føler vel ikke at det er noe poeng å sove fra kl 00.00-08.00 når jeg ikke jobber lenger,fikk uføretrygdt i 2002,og er som 59 åring lite attraktiv for arbeidsmarkedet.Det var jobbing til alle døgnets tider i Oslo Sporveier(Ruter) fra 1981-99 som ødela min helse,søvnmangel er kjent for å kunne påvirke hjernen veldig negativt om man i mange år aldri får sove minst 6 timer sammenhengende.Det kunne ofte bli 3 timer om natta og maks 3 timer på dagtid.Kone og barn må få lov til å være våkne selv om ikke far er det.Sto ofte opp i 15 tida etter 3 timer fra kl 12.

Er det for mye mat,for lite søvn eller bare ett passivt liv med for mye latskap fra en halvgammel 155 kg tung gubbe?

Diabetes? Oppstykket søvn? Lykkepiller som fjerner viljen og håpet?(Man blir ikke lykkelig,men virker nesten normal)

Jeg har en bipolar lidelse,men ønsker svar fra noen som kjenner til denne med søvn og matvaner,ev diabetes og mat.Ev kaffe og søvn.

HHP

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I utgangspunktet ville jeg tenkt at din asosiale døgnrytme ikke er noe problem dersom det føkes ok for deg selv. (Kjenner meg veldig igjen i det å ikke foretrekke å sove mellom 24-08 når du ikke jobber). Men siden du skriver dette innlegget tenker jeg du ikke ønsker å ha det slik og da virker det jo egentlig som du har alle svarene selv. For å utvikle et godt søvnmønster er det viktig med gode og faste rutiner. Legge seg til samme tid hver kveld/natt og ikke for mye mat og stimuli ved leggetid. Høneblunder til alle døgnets tider er heller ikke særlig smart. Og så er det viktig å komme seg ut litt hver dag og ha noen faste gjøremål å sysle med. Sånn, det var mine tips. Finnes maaange flere.

Anonymkode: bede2...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar

En regelmessig døgnrytme er bra både for å holde en bedre apetittregulering/holde blodsukkeret stabilt (jeg har type1 dia, og synes selv at bodsukkerregulering blir vanskelig når jeg sliter med søvn), og for å holde psykdom i sjakk. Men at det ikke frister når man ikke jobber? Er fullt forståelig. Det er en fallgrube jeg har vært i selv, og maaange med meg.

Jeg blir i alle fall selv mer slapp av innesitting og det med å sove seg igjennom dagen. Bedre å ta seg en liten time etter middag, og huske på å sette mobilen på vekking. Bedre med en liten loffetur ut så du får litt luft i alle fall. All fysisk aktivitet er bra for blodsukkerregulering. Sjela har godt av det, søvnregulering har godt av det.  Om det finnes et "aktiv på dagtid" tildud der du bor, vil jeg anbefale å sjekke ut det. Google "aktiv på dagtid + bokommunen din" Jeg finner ingen generell, overordnet side.

Hvis denne Lactulosen eller tiilsvarende ikke er så ok, kan jeg si at jeg har god erfaring med noe som heter Movicol - et pulver man rører ut i et glass vann. Fås reseptfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.3.2018 den 20.14, HHP58 skrev:

Er det for mye mat,for lite søvn eller bare ett passivt liv med for mye latskap fra en halvgammel 155 kg tung gubbe?

Diabetes? Oppstykket søvn? Lykkepiller som fjerner viljen og håpet?(Man blir ikke lykkelig,men virker nesten normal)

Jeg har en bipolar lidelse,men ønsker svar fra noen som kjenner til denne med søvn og matvaner,ev diabetes og mat.Ev kaffe og søvn.

HHP

Du sover jo ca. 8 timer i døgnet om jeg forstår deg riktig, 6 om natten og et par timeslurer om dagen, det er mer enn mange andre voksne, jeg sover sjeldent så mange timer på ett døgn.

10 skiver kneip i døgnet har ingen bruk for, prøv heller med grove knekkebrød (jeg synes ryvita müsli-knekkebrødene er best) til ett av måltidene i stedet og kanskje 2-3 egg med salat til i stedet for ett av de andre brødmåltidene? Du vet også godt at du bør være i aktivitet hver dag, dette har du jo snakket om her inne i mange år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Kan ikke spise knekkebrød pga manglende tenner i overmunnen. Har 7 nede foran. Har derfor ofte urolig mage da for mye mat blir slukt, men i små biter. Protesene føles som fremmedlegemer, omtrent som linser på øynene. Eller for kort belte.Men jeg er snart 60 og vet hvordan epler og gulerøtter smaker. Modne pærer går fint,må bare la de ligge lenge nok.Da blir de søte og møre. Til jul blir det bare marsipan og klementiner på meg, ingen nøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, HHP58 skrev:

Kan ikke spise knekkebrød pga manglende tenner i overmunnen. Har 7 nede foran. Har derfor ofte urolig mage da for mye mat blir slukt, men i små biter. Protesene føles som fremmedlegemer, omtrent som linser på øynene. Eller for kort belte.Men jeg er snart 60 og vet hvordan epler og gulerøtter smaker. Modne pærer går fint,må bare la de ligge lenge nok.Da blir de søte og møre. Til jul blir det bare marsipan og klementiner på meg, ingen nøtter.

Hva med å lage deg eggerøre/omelett? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ble jeg sulten, men jeg foretrekker kaviar med skivet hardkokt egg.1 egg holder ofte til 2 brødskiver.Trenger ikke smør/margarin når kaviar legges først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok konkludert med at 8-10 timer per 24 timer er mer enn nok,nattetemperaturen under 20 grader er deilig nå med 30+ om dagen. Skal ta en dukkert etter kl 19.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Metformin er roten til magetrøbbel og du kan trygt forsøke andre medikamenter i samråd med lege. Dog er diare det vanligste problemet og ikke forstoppelse. Du kan feks. teste ut Victoza som settes i sprøyteform, middelet blir også brukt som slankemedisin i enkelte land og kan gjøre at du spiser mindre.

Anonymkode: 330ea...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 30 grader i mai og juni ,er jeg lite ute om jeg ikke skal handle eller hente post , heldigvis har jeg aircondition i min nye bil fra 2012.Med kjølige netter og gjennomtrekk er det deilig å sitte oppe til kl 03.00. Netflix og HBO gjør det jo ikke lettere å falle til ro.Men jeg sovner innen 5 minutter hver gang, så godt sovehjerte har jeg.Jeg gidder jo ikke å legge meg før jeg er trøtt.Siden legen målet sukkernivået til 6,6 kan jeg neppe ha diabetes lenger.Jeg har sluttet å spise sjokolade og har ikke lenger syltetøy på Weetabix,men spiser en Mûsli Crunchy med yogurt og jordbær uten tilsatt sukker.Både Coop og Kiwi selger denne. Bare lettmelk til.Kunne sikkert ha prøvd med skummet melk også.Blodtrykket er nå normalt ved hjelp av medisiner , og jeg er mye mer aktiv siden bilen har aircondition.Jeg er ute og farter 3-4 ganger i uka. Det hjelper på økonomien med ingen skatt i juni og mye skattepenger.Legen har goidtatt at jeg trapper ned med lykkepiller fra 100 til 75 mg per døgn i 30 dager,så 50,25 og ingen i oktober.Da vil nok omgivelsene bli sjokkert når jeg får min første krampelatter på 20 år.Depresjon er no dritt."Lykkepiller" hindrer folk i å skade seg selv,men man lever i en tåke av nummen sløvhet.

Konklusjonen må være at jeg har løst problemene mine helt på egen hånd. Selv med 150 kg har jeg ett godt hode og kan klappe meg selv på skulderen om det var mulig.

Selv død i nær familie har ikke knekket meg."I will survive" med Gloria Gaynor har blitt til min egen sang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...