Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som er så motstandere av å ta AD og AP?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sjelden folk som tar feks blodtrykk- og stoffskiftemedisiner er like negative.

Hva er grunnen?

Anonymkode: d10e2...c0c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sjelden folk som tar feks blodtrykk- og stoffskiftemedisiner er like negative.

Hva er grunnen?

Det lurer jeg på også... 

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen?

Det kan være flere grunner. Noen har erfaring med ubehagelige effekter av medisinene, andre tenker at de kan klare seg uten meds bare de prøver hardt nok, noen har hørt om andres negative erfaringer eller faglig uenighet mht effekt og langtidsvirkning osv osv

Det er ikke så uvanlig at folk helst ikke ønsker å bruke blodtrykksenkende heller. 

Anonymkode: 454ea...acd

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er grunnen?

Bivirkninger. AP kan gi ganske alvorlige bivirkninger. Ellers kan vel alle medisiner som skal ha virkning på psyken, også oftere ha uønskede bivirkninger som går på psyken? 

Anonymkode: a7186...3b3

AnonymBruker
Skrevet

For meg handler det om uønskede bivirkninger samt det faktum at nevroleptika er omstridte medisiner. Til stor nytte og hjelp for noen, men ikke for alle. 

Anonymkode: f8ade...2fc

Worrisome Plenty
Skrevet

Jeg tar mine medisiner jeg. Før gjorde jeg det ikke, da det var gammeldagse nevroleptika, de var plagsomme å gå på. Parkinsonisme og andre extrapyrmidable bivirkninger er ikke livskvalitet. Zyprexa som jeg tar nå ( i 15 år på rad), har ikke noen plagsomme bivirkninger annet en vektøkning.

AnonymBruker
Skrevet
38 minutes ago, MxxM said:

Det lurer jeg på også... 

Jeg tar blodtrykkssenkende, AD, SS og Seroquel. Holder vekta, holder meg i aktivitet for å holde blodtrykksenkende på et minimum. Går veldig dårlig uten medisiner. Slik jeg ser det, har jeg derfor ikke noe valg om jeg vil leve, og ha det noenlunde stabilt og bra.

Anonymkode: a7186...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Når det kommer til AD så er det jo effekten mye lavere enn ved sammenlignet bruk av f.eks blodtrykksmedisiner der effekten er 100%.

Nyere AD ble når de kom på markedet og regnet som revolusjonerende (navnet lykkepille sitter jo fortsatt i her i Norge) med "ingen" bivirkninger.
Nå som årene har gått så viser det jo seg at effekten ikke er like stor som man ønsket, virker som om forskingen her nesten svinger litt. Nå er vel vi ett av landene i verden hvor det skrives ut mest AD. Personlig har jeg blitt pushet på alt av SSRI uten at det har virket, bare bivirkning.  

Anonymkode: c7b55...b63

Gjest Håpeful
Skrevet

Et problem i psykiatrien er feildiagnostisering og dermed feilmeldisinering. Det er dessverre sånn at en medisin i psykiatrien som kan ha effekt på en ting kan forverre noe annet. Eksempel: person som har bipolar blir feildiagnostisert med kun ADHD og blir satt på ritalin monoterapi. Denne personen har høy risiko for å utvikle en forverring av depresjon, mani og rapid cycling. Uten kunnskap vil man da skylde på medisinen og ikke ta i betraktning at man må diagnostisere riktig. Jeg skjønner godt at hvis man får slike erfaringer så blir man skeptisk til medisinering. Riktig diagnostikk er kritisk i ethvert tilfelle. 

På Internett kan man skrive hva man vil. Det er mange syke, syke mennesker som skriver alt mulig om psykofarmaka. Dette kan være av ren skjær paranoia eller dårlig behandling av psykiatere. Det er dessverre sånn at folk har en tendens til å tro mer på en setning på et halvkriminelt forum enn på en fagperson. Det vil da bre seg en misoppfatning.

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når det kommer til AD så er det jo effekten mye lavere enn ved sammenlignet bruk av f.eks blodtrykksmedisiner der effekten er 100%.

Nyere AD ble når de kom på markedet og regnet som revolusjonerende (navnet lykkepille sitter jo fortsatt i her i Norge) med "ingen" bivirkninger.
Nå som årene har gått så viser det jo seg at effekten ikke er like stor som man ønsket, virker som om forskingen her nesten svinger litt. Nå er vel vi ett av landene i verden hvor det skrives ut mest AD. Personlig har jeg blitt pushet på alt av SSRI uten at det har virket, bare bivirkning.  

Anonymkode: c7b55...b63

Egentlig enig med det meste du skriver, foruten dette med at effekten av medisiner mot somatiske lidelser (inkl. blodtrykksmedisiner) er 100%.

Mange responderer ikke på blodtrykksmedisin. Mange har ikke effekt av smertestillende, kvalmestillende, allergimedisiner, osv. Det er like vanlig som i psykiatrien. Men det løser seg som regel med doseendringer og bytte av medisiner, hvis legen har peiling. 

Problemet tror jeg heller er at det er så følbart i psykiatrien. Du river ikke hodet av legen for at blodtrykket eller kolesterolet ikke går ned.

Og så tror jeg det har litt å gjøre med mystikken og mytene rundt psykofarmaka. Personlig mener jeg at psykiatri er nevrologi, at alt er fysiske sykdommer. Det blir litt mindre mystisk da.

Skrevet

Jeg tror det eksisterer en holdning om at psyken bør man klare å fikse selv. 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, cilie skrev:

Jeg tror det eksisterer en holdning om at psyken bør man klare å fikse selv. 

Nå fikser ikke medisiner psyken heller, da. Den jobben må man ta selv uansett. Medisiner (AD) er i beste fall krykker. 

Anonymkode: f8ade...2fc

Gjest Håpeful
Skrevet (endret)

Medisiner kan fikse psyken, AnonymBruker over her. Hvor er det du tar sånn fra? Er du en erfaren psykiater med tusenvis av pasienter på blokka som aldri har gjort noen friske? 

Medisiner løser ikke alt for alle. For noen kan det gjøre dem helt friske, noen kan få alt fra 50-90% bedring, noen har ingen effekt.

det er også tre grøfter i ren psykologisk behandling. 1/3 blir bra, 1/3 har ingen effekt og 1/3 blir verre.

Endret av Håpeful

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...